וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריימריז: קול המתפקדים נשמע

עוזי ברעם

28.11.2012 / 7:31

התשובה האופיינית לכל המלינים על הדמוקרטיה במפלגות היא ברורה ולקונית: "הכל באשמת שיטת הפריימריז המושחתת". אומרים זאת פוליטיקאים שכשלו. כותבים כך עיתונאים חדי לשון. כולם חוזרים על המנטרה העבשה כל כך של "דילים" ושל "מפקדי ארגזים". דומה שעד שבאו הפריימריז לאוויר העולם היתה שיטת בחירות מסודרת, מוסכמת ובעיקר צודקת בתוך המפלגות.

כמי שליווה את לידתם של הדמוקרטיזציה והפריימריז במפלגת העבודה, אני מעיד על עצמי ועל חבריי שהמרנו שיטת בחירות נלוזה בשיטת בחירות רבת סכנות וסיכויים. בשנות ה-80 החלו כמה מהמפלגות בישראל להמיר את שיטת הוועדה המסדרת בשיטה של בחירות פתוחות הרבה יותר. לא אשכח את בחירת מועמדי הליכוד לכנסת ב-1984. כל מועמד היה יכול להביא את עצמו לדין הבוחר, בלי להיות תלוי בשיקולי "נאמנות" עיוורת למנהיגות. המרד בשורות הליכוד הנחיל תהליך בחירה לציבור גדול יותר.

בחירות לליכוד בבנייני האומה, נובמבר 2012. עומר מירון
דילים ומפקדי ארגזים? הפריימריז בליכוד, השבוע/עומר מירון

באותן בחירות עדיין נקבעה רשימת המערך לכנסת באמצעות ועדה מסדרת, שכללה את צמרת התנועה. הסתירה בין הצבעוניות של הליכוד לחדר אפוף העשן ברחוב הירקון 110 הביאה אותי ואת חבריי להנהיג רפורמה, וכפינו את רצוננו על ההנהגה לקראת בחירת המועמדים לכנסת ב-1988. הוועדה המסדרת שמולה לחמנו היתה ייבוא של סמכותיות מזרח-אירופית. חבר הכנסת לא נבחן לפי תרומתו לכנסת ולציבור, אלא לפי רמת הקונפורמיזם שלו להנהגת המפלגה. זכרנו כיצד הוצאה שולמית אלוני מרשימת המערך כמה שנים קודם. היא היתה חברת כנסת אהודה, פעילה ויוזמת, אבל בעידן גולדה מאיר פסקה הוועדה המסדרת על הזזתה למקום לא ריאלי.

כץ לא קובע את התוצאות

מאז עברו רוב המפלגות לפריימריז. במהלך השנים נתגלו פגמים לא מעטים בשיטה זו: חברים התפקדו לקראת הפריימריז ואז פסקו מחברותם במפלגה, גופים סקטוריאליים ערכו מפקד מאורגן ויכלו להשפיע על אופן בחירת המתפקדים. דילים תמיד היו ויהיו, אך שיטת הפריימריז מקשה את מימושם ואת השפעתם, בעיקר כשיש מספר מתפקדים גדול. כך, למשל, ב-1996 וב-1999 התפקדו מאות אלפים לשורות מפלגת העבודה. כל "קבלני הקולות" השפיעו מקומית או מגזרית, אבל לא קבעו את הרכב הרשימה ואת דיוקנה.

רבים אינם מרוצים מהרכב רשימת הליכוד בפריימריז שנערכו השבוע. "תוצאה של דילים", הם אומרים, ואני חייב לומר שזו דעה חובבנית. הליכוד שינה את פניו לא כי חיים כץ הביא כמה אלפים לקלפי. כש-73 אלף בוחרים מגיעים לקלפי, כץ לא קובע את התוצאות. אולי זה מצער ואולי לא. זה קשור לגישה הפוליטית. התוצאות בליכוד מעידות על השינוי בעמדות מצביעי הימין. בני בגין לא נכשל כי לא נכלל בדיל, אלא כי המתנחלים הפכו לחלק נכבד במתפקדי הליכוד, ועם מתפקדים אחרים בעלי גוון לאומני לא סלחו לו על עמדותיו בעניין מגרון וסמכות ביהמ"ש העליון.

הפריימריז הם שיטה שיש בה פגמים לא מעטים, אבל היא המועדפת מכל האחרות לקבוע רשימה מייצגת ולא רשימה מטעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully