וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופש הפרט להזיק לעצמו?

יאיר גלר

27.11.2012 / 20:38

בין יתר הסוגיות שעולות בתקופת הבחירות האחרונה, שבה ועולה שאלת הלגליזציה של סמים. יאיר גלר סבור כי חשוב שלדיון הציבורי הפתוח והדמוקרטי תתלווה גם מעט אחריות ציבורית

עונת הבחירות המתרחשת בימים אלו, מהווה גם הזדמנות פז עבור גורמים כאלו ואחרים להעלות לסדר היום נושאים שונים ומגוונים. אחד הנושאים שחוזרים לסדר היום הציבורי מדי מערכת בחירות הינה הדרישה ללגליזציה של סמים. כבר כעת, עם פתיחת מערכת הבחירות, המועמדים בבחירות המקדימות של המפלגות השונות מנסים לקושש קולות באמצעות קריאה ללגליזציה של מריחואנה.

אנחנו חיים בדמוקרטיה, בה כל אחד יכול להביע את עמדותיו, וטוב שכך, אבל חשוב שלדיון הציבורי הפתוח והדמוקרטי תתלווה גם מעט אחריות ציבורית, שלמרבה הצער חסרה בדיון על הלגליזציה. חופש הפרט הינו ערך חשוב מאין כמוהו, אבל המאבק על החופש לצרוך ולסחור בסמים, איננו מאבק על חופש הפרט, כי אם מאבק על הזכות לפגוע בעצמך ובסובבים אותך.

המריחואנה מזיקה למשתמשים בה, היא אמנם לא הורגת וגם לא מובילה ישירות לצריכה של סמים מסוכנים ממנה, אך אין בכך בכדי להמעיט מהנזקים שהיא גורמת. החל באובדן שליטה ובפגיעה בהתפתחות המוחית, בעיקר בקרב בני נוער. דרך תופעות פסיכיאטריות דוגמת פרנויה והעלאת הסיכון לסכיזופרניה, שלא לדבר על העלאת הסיכון לתאונות דרכים בשל הפגיעה בקואורדינציה ואיטיות התגובה.

העולם מערים קשיים על שימוש בחומרים מזיקים

נכון, רק כ-9% מהמשתמשים במריחואנה מתמכרים לסם, אך ככל שכמות המשתמשים תגדל, כך יגדל גם מספרם של המתמכרים. כולנו מכירים את האנשים הללו, אנחנו קוראים להם, לעיתים עם קמצוץ של חיבה "סטלנים", אבל ה"סטלנים" הללו, הם אנשים שהסם מקשה עליהם להסתגל לחיים. הם נעים מעבודה לעבודה ומתקשים למצוא את מקומם בחיים. שלל ההשפעות הנגרמות למכורים מביאה רבים מהם לנסות ולהיגמל ולא מדובר במשימה קלה – 30% מהמטופלים במרכזי הגמילה בישראל, הם צרכני מריחואנה על נגזרותיה. יותר מ-500 מטיילים ישראליים נפגעים כל שנה בהודו מהג'ראס ההודי ונזקקים לטיפול רפואי.

הבעיה הזו הולכת ומחמירה עם השנים, גם בגלל שהגראס של היום הוא לא אותו גראס של שנות ה-60. כיום מדובר בחומר הרבה יותר מרוכז וחזק שהשפעתו על המשתמש שונה, וככל שצורכים אותו בתדירות גבוהה יותר, כך זקוקים ליותר חומר בכדי להגיע ל"היי" המיוחל.

העולם צועד באופן עקבי במסלול של הערמת קשיים על שימוש בחומרים מזיקים. לעשן סיגריות היום זה מעשה הרבה פחות נורמטיבי ומקובל מבעבר. גם נושאים אחרים זוכים לרגולציה מגבילה, כמו למשל ההגבלות שחלות על פרסום משקאות אלכוהוליים. בדמוקרטיה לא ניתן ולא ראוי להפוך מאבק על זכותם של אנשים להזיק לעצמם ולסובבים אותם למאבק על זכויות הפרט והאזרח.

הכותב הוא מנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully