וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי פרישת ברק: איך ייראה המטכ"ל החדש?

26.11.2012 / 18:30

לאחר הודעתו הדרמטית של אהוד ברק על פרישתו מהחיים הפוליטיים, עולות שאלות בנוגע להמשך הדרך. מה יהיה על בכירים אחרים במשרד הביטחון והאם ברק ימשיך לכהן כמינוי מקצועי?

צילום: טל אנגלנדר, גדעון צנטנר, שי מכלוף, לע"מ, רויטרס; עריכה: יותם בן-דוד, גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

בזמן ששר הביטחון, אהוד ברק, הטיל את הפצצה הפוליטית, ישבו באותה קומה, רק בבניין מקביל, אלופי המטכ"ל בראשות רב אלוף בני גנץ, שהתכנסו כדי לדון בלקחי מבצע "עמוד ענן". הבניין רעד עם פרסום ההודעה. כשהרל"שים החלו להעביר פתקים עבור הקצינים שכבר עתה אמורים לפקד על צבא תחת שר ביטחון שאולי לא יהיה כאן עוד חודשיים, עברה תשומת הלב אל הקצינים שעיניהם בחודשים האחרונים נשואות לעבר לשכת ברק.

כל הדיווחים, הניתוחים והדעות - בוואלה! בחירות 2013

אהוד ברק פורש מתפקיד שר הביטחון  , נובמבר 2012. יותם רונן
אסור להספיד אותו. ברק/יותם רונן

השאלה הכי בוערת כיום בצה"ל היא מי יהיה סגן הרמטכ"ל במקומו של אלוף יאיר נווה שצפוי לסיים את תפקידו בשבועות הקרובים. האם יהיה זה אלוף גדי איזנקוט, אלוף אבי מזרחי או אלוף פיקוד הדרום, טל רוסו. ההכרעה בשאלה זו תגרור אחריה את השאלה מי יהיה אלוף פיקוד הדרום, שכן אם רוסו לא ייבחר הוא עשוי לפרוש מצה"ל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ברק יישאר בתפקידו?

הדעות בנושא זה חלוקות. יש טוענים בצה"ל שברק לא יכול לבצע מינויים כעת, מאחר שאחרי חודש ינואר עשוי תיאורטית לשבת במקומו שר ביטחון אחר. לכן, אסור לברק לקבל החלטות על בניין כוח ויש להשאיר את ההחלטות לשר הביטחון הבא. מקורביו טוענים כי ההיפך הוא הנכון, מאחר שהוא כבר לא אישיות פוליטית, ידיו נקיות משיקולים זרים והוא יכול לקבל החלטות על מינויים בצמרת צה"ל. ברקע עדיין מתנהלת חקירת מבקר המדינה בפרשת מסמכי הרפז. במהלך הודעתו של ברק הוא לא ויתר על התענוג, ושלח עקיצה עבה לעברו של הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, כשאמר כי צה"ל היום הוא צבא צנוע.

עננים כבדים ירחפו גם בשאלת עתידם של בכירי משרדי הביטחון, כולל המנכ"ל, אלוף במיל? אודי שני, וראש מטה השר, יוני קורן, שרצה כבר מזמן לעזוב את תפקידו, אך נשאר כדי לקבל לידיו את התוצאות הסופיות של דו"ח מבקר המדינה בעניין מסמכי הרפז. ההכנות לתקציב מערכת הביטחון גם הוא עומד על הפרק, וכך גם ההכנות לאתגרים הגדולים מאוד שעומדים בפני מדינת ישראל ועלולים להתפרץ בכל רגע. אין ספק שחלק מהאלופים במטה הכללי, ובכירים נוספים במערכת הביטחון, עשויים להביט מעתה על ברק כעל ברווז צולע וכמי שימיו ספורים על כיסא שר הביטחון.

בניגוד לכך, מי שמכיר את אהוד ברק יודע שאסור להספיד אותו. ברק הוא איש רב מעללים, מר ביטחון ואיש מקצוע. קור רוחו לא יאפשר לאף קצין או דמות במערכת הביטחון לערער על היציבות שהצליח להנחיל יד ביד עם הרמטכ"ל גנץ. אסור להוציא מכלל אפשרות שהוא ידחה את מינוי סגן הרמטכ"ל עד לאחר פרסום דו"ח מבקר המדינה, ואף עשוי לבקש מהרמטכ"ל לכהן שנה רביעית, למרות העובדה שבשיחות סגורות אומר גנץ כי הוא מעוניין לסיים את תפקידו בתום שלוש שנים. התרחיש שמעלים כבר עכשיו גורמים בכירים במשרד הביטחון הוא שברק יישאר גם יישאר בתפקידו, אך במקום לשאת על גבו את העול של סיעת העצמאות עם שלושה מנדטים - כפי שצפו לה הסקרים עד הבוקר, הוא יימנע מההשפלה של דמות פוליטית שיחוש כאילו עשו לו טובה ונתנו לו את תיק הביטחון אחרי הבחירות, ויבוא כמינוי אישי של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. במשרד הביטחון מעריכים כי מכה שכזו תהפוך אותו ל"סו?פר שר ביטחון" בעל עוצמה רבה יותר ממה שיש ברשותו היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully