וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יחליף את ברק כשר הביטחון בממשלה הבאה?

פנחס וולף

26.11.2012 / 14:58

יעלון אהוד הימין, שהיה אמור להיות שר הביטחון בממשלה הנוכחית, עשוי להיות המרוויח מפרישת ברק. עם זאת, ייתכן שברק לא יזדקק למחליף, ויונחת לממשלה הבאה. ומה עם אשכנזי?

צילום: טל אנגלנדר, גדעון צנטנר, שי מכלוף, לע"מ, רויטרס; עריכה: יותם בן-דוד, גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

לפחות אדם אחד לא הזיל דמעה היום (שני) מהודעת אהוד ברק על פרישתו מהחיים הפוליטיים. השר לנושאים האסטרטגיים, משה יעלון, היה צריך להיות שר הביטחון בממשלה הנוכחית. הוא קיבל הבטחה על כך מראש הממשלה, בנימין נתניהו. עוד במהלך הפגישות הארוכות ביניהם, כשנתניהו היה יו"ר אופוזיציה, פזל לכיוון כס ראש הממשלה ועשה מאמצים אדירים לקשט את סיעת הליכוד, ב-2009, בכוכבים זוהרים ככל היותר. אם בני בגין היה כוכב הימין (היום הימין לא יחתום על כך), ומרידור הכוכב המצפוני, את יעלון הביא נתניהו על תקן הכוכב הביטחוני.

כל הדיווחים, הניתוחים והדעות - בוואלה! בחירות 2013

אהוד ברק, נובמבר 2012. רויטרס
אמר שלום לחיים הפוליטיים. ברק היום/רויטרס

אלא שלפוליטיקה הישראלית ההפכפכה יש סדר יום משלה. הבחירות הובילו לכך שהליכוד היתה המפלגה השנייה בגודלה. גוש הימין קיבל 65 מנדטים, אבל נתניהו לא ממש רצה בתוך ממשלתו את הסמן הימני ביותר - האיחוד הלאומי. לכן הוא פעל לצרף מפלגת שמאל אחת לממשלתו - רצוי קדימה, ואם לא - העבודה. לבני סירבה, בעוד ברק סיפר שהוא מסרב אבל כמו שרק ברק יודע לעשות, מאחורי הקלעים ניהל משא ומתן רציני עם נתניהו.

תמורת תפקיד שר הביטחון, העבודה נכנסה לממשלה. הקורבן הישיר של העסקה היה יעלון. ככל שברק מירר את חיי תושבי יהודה ושומרון, קרנו של יעלון כ"מר ביטחון" של הימין הלך ועלה. כעת, בליכוד, מדברים עליו כעל האישיות בעלת הסבירות הגבוהה ביותר להחליף את ברק אחרי הבחירות. אבל זו רק אחת מהאופציות. יעלון יביא לנתניהו שקט תעשייתי מימין, יגרור את אהדת המתנחלים, ואם יהיו עיכובי בנייה, לנתניהו יהיה קל הרבה יותר להפנות את האצבע לעברו של יעלון, אהוד הימין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראש הממשלה, בנימין נתניהו והשר משה בוגי יעלון בהצבעה במליאת הכנסת על פיזור הכנסת. עומר מירון
יביא לנתניהו שקט תעשייתי מימין. יעלון/עומר מירון

אבל היכן שטמון היתרון, מסתתר גם החיסרון: כמו בוס טוב שאוהב להביא לידו סגן בעייתי כדי שהחיצים יופנו כלפיו, נתניהו נהנה מברק, שהתנהל כסגן המעצבן, ואליו הופנו חיצי הביקורת. לאנשי הליכוד היה מאוד נוח למתוח ביקורת נוקבת על שברק מונע בנייה ביהודה ושומרון, למרות שהדבר לא היה נעשה ללא קריצה מצד נתניהו. כנראה שיעלון לא יספק לנתניהו את כל הכסת"ח שיצופה ממנו. הסיבה פשוטה: יעלון הוא איש אמת ובאמת הוא מתנגד להתנכלות להתנחלויות. אולי הבנייה לא תהיה בקצב שירצו, אבל לא תהיה עצירת בנייה. בנוסף, לא בטוח שיעלון רואה עין בעין עם נתניהו את העניין האירני, כמו שברק ראה את העניין עם נתניהו. לפחות עד המשבר האחרון ביניהם.

אבל צריך לשמוע היטב גם את דברי ברק במסיבת העיתונאים היום. הוא סירב להכחיש מכל וכל את האפשרות שיכהן כשר ביטחון בממשלה הבאה. גם בליכוד אומרים כי לא מן הנמנע שכך יהיה. אפשרויות נוספות הן השר אבי דיכטר שעבר מקדימה לליכוד וגם הוא בעל עבר בטחוני עשיר כראש השב"כ ומכהן כשר להגנת העורף המחליף את שר הביטחון בזמן היעדרו מהארץ. אפשרות נוספת שכרגע נראית קלושה אך גורמים בליכוד אומרים שלא מן הנמנע שבסוף תקרה, היא מינוי הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי. עם זאת, בסופו של דבר דמותו של שר הביטחון הבא היא בעיקר פונקציה של מראה המערכת הפוליטית לאחר הבחירות, ועד כמה נתניהו יהיה מחויב לתפקיד בכיר לשותפותיו הקואליציוניות. כפי שפורסם לראשונה בוואלה! חדשות, אחד מהתפקידים הבכירים, שר החוץ, כבר שמור לליברמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully