וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו יצפה באחוזי ההצבעה - ואז יוחלט אם להאריך את הפריימריז

פנחס וולף

25.11.2012 / 14:52

הפארסה בליכוד עולה שלב: ראש הממשלה עורך התייעצויות על דחיית הבחירות, לאור השיבושים. לפי הערכות, אם יראה אחוזי הצבעה גבוהים, יתיר הצבעה מאוחרת רק בקלפיות בעייתיות

צילום: אבי כהן, גדעון צנטנר, דניאל בוק, צוות 13; עריכה: יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ'

מה שהגדיר בבוקר ראש הממשלה כ"חגיגה לדמוקרטיה" במפלגתו, הולך והופך לאחד האירועים המביכים בתולדותיה, או "פארסה", כפי שכינה אותה שר החינוך ואחד האנשים החזקים בליכוד, גדעון סער. כבר מרגע פתיחת הקלפיות בפריימריז להרכבת רשימת הליכוד לכנסת, סבלו מתפקדי הליכוד משיבושים ותקלות חמורות בתחנות הצבעה, שגרמו לכך שרבים מהם לא הצליחו להצביע. בשעה זו (ראשון) נמצא ראש הממשלה בנימין נתניהו בהתייעצויות בנושא. לפי הערכות, ההצבעה תימשך עד השעה 19:00 בערב לפחות, אז יראה נתניהו את אחוזי ההצבעה. במידה שיירשם אחוז הצבעה גבוה, יודיע נתניהו שרק במקומות בהם הייתה תקלה "חמורה" ניתן יהיה להצביע במועד נוסף, קרי - מחר או בשבוע הבא, בעמדות ידניות. אם יירשמו אחוזי הצבעה נמוכים מאוד - ככל הנראה תתאפשר הצבעה בכל המוקדים ברחבי הארץ במועד נוסף.

אחר הצהריים החלה להגיע הקריאה לבטל את הפריימריז המתקיימים היום מהשטח. שני ראשי ערים של המפלגה פנו לנתניהו וקראו לו לבטל את הפריימריז ולקיים את הבחירות המקדימות לרשימת המפלגה לכנסת באופן ידני, במועד המוקדם ביותר האפשרי. ראש העיר בית שאן, ג'קי לוי וראש העיר מעלה אדומים, בני קשריאל שיגרו לראש הממשלה מכתב בו טענו השניים כי "עקב תקלות רבות בשיטת הבחירה הממוחשבת בפריימריז ובעקבות התורים הארוכים שנוצרו ולאחר שמספר רב של בוחרים עזבו את הקלפיות שחלקן כלל לא נפתחו, אנו דורשים לבטל את הבחירות שמתקיימות היום". לוואלה! חדשות הגיעו עדויות לפיהן גם בחלק מהמקומות שהמערכת הממוחשבת פעלה לא ניתן היה להצביע לנציג המחוז, כך שבכל מקרה ההצבעה הייתה חלקית.

מתחם התעמולה לפריימריז לליכוד בבנייני האומה בירושלים ,נובמבר 2012. עומר מירון
תור בהצבעה בבנייני האומה, היום/עומר מירון

לוועדת הבחירות של הליכוד הגיעו עשרות רבות של פניות ממתפקדים בדרישה לאפשר יום בחירות נוסף באופן ידני בשל התקלות החוזרות ונשנות. במקביל, שוחח השר משה (בוגי) יעלון עם ראש הממשלה, עקב ריבוי התקלות והציע לו לעצור את הליך ההצבעה הממוחשב ולהמשיך את ההצבעה בהליך ידני בימים הקרובים.

גם השרה לימור לבנת קראה להיערך באופן מיידי להמשך הפריימריז גם מחר. "לנוכח המחדל בהליך הפריימריז היום אני קוראת להיערך כבר עכשיו להארכת ההצבעה גם מחר תוך הפקת הלקחים הנדרשים האופן שבו מתנהל הפריימריז עד כה אינו מוסיף כבוד להליך הדמוקרטי". בצהריים אמר סער כי "הליך הבחירות המתקיים עכשיו הוא פארסה, ויש להפסיקו מיד. יש לקיים בחירות חלופיות במועד חדש וקרוב שייקבע".

אחד המועמדים הבולטים למשבצת של מחוז השפלה, סגן ראש עיריית ראשון לציון, דוד ביטן, טען בשיחה עם וואלה! חדשות כי המתפקדים שהתבקשו לחזור אחר הצהריים לא יחזרו כדי להצביע, ותמך גם הוא בדחיית הפריימריז. "ראשון לציון זה הבית שלי ואנשים לא יכלו להצביע", אמר ביטן. "מערכת המחשבים פעלה רבע שעה ועוד רבע שעה וגם כשפעלה לא יכלו להצביע למחוז. זה ביזיון. יש כאן עיוות של הבחירות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתניהו ורעייתו מצביעים הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אין זו הפעם הראשונה שתקלות במחשוב מעיבות על פריימריז בישראל - גם במערכת הבחירות הקודמת היו תקלות בכמה מפלגות. במפלגת העבודה, אף נדחתה ב-2008 ההצבעה בפריימריז בשמונה ימים בגלל תקלות במערכת ההצבעה הממוחשבת, שהפעילה חברת טלדור. מנכ"ל החברה אף התפטר בעקבות זאת, ובהמשך תבעה המפלגה את החברה. גם בבחירות המקדימות בליכוד באותה שנה היו תקלות: טרקטור שפגע בסיב אופטי של בזק עיכב את הפעילות במוקד המרכזי בבנייני האומה.

מי שהצביע ללא הפרעה הוא ראש הממשלה. "הצבענו ללא תקלות, ואני קורא לכל חברי הליכוד לבוא ולחגוג את חגיגת הדמוקרטיה בליכוד", אמר הבוקר נתניהו, שהגיע יחד עם רעייתו שרה להצביע בפריימריז במתנ"ס בגבעת זאב. "יש להם זכות לקבוע מי האנשים שיהיו במפלגת השלטון בשנים הקרובות במדינת ישראל. קורא לכם להצביע, להשפיע ולהכריע", הוסיף נתניהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully