וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטטוס על מדי ב': תעמולת בחירות או ביקורת לגיטימית?

23.11.2012 / 18:20

חיילי המילואים שיצרו את התמונה "ביבי לוזר" הם כוח אלקטורלי לא מבוטל. אך האם הבעת הדעה בעת מבצע מהווה עבירה על פקודות הצבא? עו"ד עידן פסח סבור שמדובר במדרון חלקלק

רק שלשום הסתיים לו מבצע "עמוד ענן" בעזה, וכבר למחרת נשטפו הרשתות החברתיות בתמונת אנשי מילואים - 16 חיילים במספר - אשר יצרו מצג אנושי בעזרת גופם, ממנו עולה הכיתוב "ביבי לוזר". נכון לרגע כתיבת שורות אלה, זכתה התמונה למעל 21 אלף לייקים ברשת פייסבוק, והיא מתפשטת בקצב ויראלי בכל הרשתות החברתיות.

תמונה זו, כמו רבות אחרות, מעלה את השאלה אם אנשי המילואים, אשר מחד גיסא נחשבים לחיילים בשירות לכל דבר ועניין, ומאידך גיסא הינם אזרחים מן השורה וכוח אלקטורלי לא מבוטל, רשאים להשמיע את ביקורתם על הדרג המדיני בשעה שהם בשירות מילואים פעיל. על פי פקודות הצבא (פקודת מטכ"ל מס' 33.0116 שכותרתה "פעילות ציבורית של אנשי צבא, התבטאויות פומביות וקשר עם עיתונאים") אוסרת בפירוש על חיילי המילואים להתבטא בפומבי בכל שאלה מפלגתית או בעניין מדיני. כמו כן, אוסרת הפקודה על חיילי המילואים לקחת חלק בכל פעולה המהווה תעמולת בחירות בדרך כזו או אחרת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התמונה שהציפה את הרשת החברתית/מערכת וואלה!, צילום מסך

התמונה, המתפשטת ברשת ברגעים אלה, מעלה על נס את הסוגיה האמורה ביתר שאת. הפקודות הצבאיות, אשר חוקקו לפני עשרות שנים ותוקנו בפעם האחרונה אי שם בסוף שנות ה-80, לא עוקבות עקב בצד אגודל אחר ההתפתחות הטכנולוגית שאנו חווים בשנים האחרונות. כיום, יכול כל חייל - ובכלל זה חייל מילואים - להעלות סטטוס בפייסבוק מתוך מוצב צבאי או בעיצומו של מבצע צבאי מתנהל. תופעות אלה, אשר נראו דמיוניות בעבר הלא רחוק, מהוות כיום אתגר משמעותי לצה"ל. ברור כי חייל בשירות חובה, אשר יתבטא באופן הדומה להתבטאות אנשי המילואים בתמונה המדוברת בראשית מאמר זה, יועמד לדין וייענש על ידי מפקדיו על חריגה מסמכות או על הפרת חובותיו כחייל בצה"ל. ואולם, ביחס לאנשי המילואים, אשר ביום-יום יכולים להיות פעילים במפלגה כזו או אחרת, נדרשים מיד עם לבישת המדים במסגרת המילואים להפוך את עורם ולהימנע מהתבטאויות מן הסוג האמור כלפי הדרג המדיני.

סוגיה כבדת משקל זו ניצבת ברגעים אלה ממש לפתחם של קברניטי צה"ל, אשר צריכים להחליט אם להעמיד לדין את אנשי המילואים המדוברים, או שמא להבליג על התופעה האמורה. לדעתי, מדובר במדרון חלקלק. הבלגה גורפת תשדר מסר שלילי, והיא עלולה להוביל להתבטאויות בלתי מקובלות אשר יפגעו בתדמית צה"ל, ואילו העמדה לדין עלולה בהכרח לפגוע בחופש הביטוי, שהוא מעקרונות היסוד של השיטה במדינת ישראל.

הכותב, עורך הדין עידן פסח, הוא מומחה בתחום הדין הצבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully