וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל נצר את האש, הלחימה הפוליטית התחדשה

לירון מרוז

22.11.2012 / 10:30

נוכח המציאות ההפכפכה בשטח, מוקדם לדעת אם מבצע "עמוד ענן" יועיל לנתניהו וליברמן, שתדמיתם תושפע ממהלכי חאלד משעל ורמדאן שלח. בינתיים, המתמודדים בפריימריז נערכים לקרב

צילום: מור שאולי, עריכה: אמיר קוטיגרו

בדיוק היום בעוד חודשיים ילכו אזרחי ישראל לקלפיות. תוצאות מבצע עמוד ענן, שהתקיים באמצע נובמבר, עשויות להיות זיכרון עמום אי שם בסוף תודעתם, שלא ישפיע במאום על אופן הצבעתם. אולי המשך ירי טילים על ישראל במתכונת של גשם אנגלי ימחיש לבוחר שבכל הכבוד לניסיון של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אהוד ברק ושר החוץ אביגדור ליברמן - הם לא כל כך יודעים מה לעשות בעניין ההוא שם בדרום. וייתכן שהשקט המופתי שישרור החל מהיום מכיוון רצועת עזה יהפוך את השלושה לסמל התבונה המדינית והמתינות הביטחונית. במילים אחרות: הכל פתוח. חודשיים זה המון זמן, ומוטב לא לקשור ישירות בין המבצע לבחירות.

כל הדיווחים, הניתוחים והדעות - בוואלה! בחירות 2013

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אהוד ברק ושר החוץ אביגדור ליברמן. AP
יהפכו לסמל התבונה המדינית והמתינות הביטחונית? נתניהו, ברק וליברמן, אמש/AP

בנימין נתניהו הוכיח בקדנציה הזו שהוא למד להיות פוליטיקאי מתוחכם. לאביגדור ליברמן זה בא טבעי, והוא לא היה צריך להוכיח כלום. סביר שהשניים הללו, בבואם להחליט אם לצאת למבצע בדרום, הביאו בחשבון את ההשלכות הפוליטיות שיהיו לו. באותה מידה ברור שהם ידעו מראש שיהיו תוצאות המבצע אשר יהיו, הם אינם יכולים לבנות אלקטורלית על המציאות ההפכפכה בין ישראל לבין הפלסטינים. לכן הטיעון על כך שהם יצאו למבצע כדי לקושש עוד כמה מנדטים נשמע קלוש.

להלן שני תסריטים הפוכים עם שורה תחתונה זהה: בהתאם לתסריט הראשון, מטחי הטילים לעבר הדרום נפסקים. מהר מאוד יתרגלו התושבים למציאות החדשה ויחלו לעסוק במה שבאמת חשוב להם – מצבם הכלכלי. והנה אנחנו חוזרים למערכת בחירות אזרחית-חברתית, שנוחה ליריבים של הליכוד-ביתנו. לפי התסריט השני, ירי הטילים אינו נפסק. ראש הממשלה, שר הביטחון ושר החוץ מוצגים כמי שנכשלו בפתרון הבעיה בדרום וצוברים נקודות חובה משמעותיות במערכת הבחירות. והנה הגענו לאותה נקודה. בסופו של דבר, מבחינת המציאות בדרום שני האנשים שישפיעו יותר מכל על תדמיתם של ראש הממשלה ושר החוץ יהיו ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, ומנהיג הג'יהאד האיסלמי, רמדאן שלח – לא בדיוק האנשים שאותם שוקלים במשרד ראש הממשלה להזמין להדלקת נר חנוכה ומשחק בסביבונים בעוד שבועיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

ארבעה ימים של טירוף

באותה מידה מוקדם לקבוע האם השבוע האחרון ישנה משהו עבור מפלגות האופוזיציה והמתמודדים החדשים. יאיר לפיד ושלי יחימוביץ' היו לפני, בזמן ואחרי המבצע פוליטיקאים חסרי ניסיון מיניסטריאלי. אזרחי ישראל מכירים היטב את המציאות הביטחונית כאן, והם אינם צריכים מבצעים בעזה כדי להזכיר להם, כפי שעשה אתמול שר הביטחון, שאנחנו וילה בג'ונגל. אם בשיאו של המבצע ולפני שהועלו סימני שאלה סביב נחיצותו, הצליחה יחימוביץ' לשמור על כוחה (לפי סקר שהתפרסם ב"הארץ"), אין לה שום סיבה שלא לדבוק בדרכה החברתית-אזרחית.

מי שללא ספק נפגעו מהמבצע בעזה היו הפריימריסטים של הליכוד והעבודה. את חוגי הבית, החיבוקים עם חברי המרכז והודעות המייל הנרגשות לבוחר הם היו צריכים להחליף בחליפות ובאיפור, כשהם מידפקים על אולפני הטלוויזיה והאינטרנט שרק ייתנו להם להשמיע את דעתם בנושאים שהם לא כל כך מבינים בהם. "מנסים כל הזמן להיכנס לשידורים", סיפר יועץ של אחד המתמודדים, "אבל התחרות קשה בטירוף. השרים האלה, גם אם תגיד להם להתייצב באולפן בשש בבוקר הם יגיעו". יועץ אחר נשמע אתמול בצהריים אובד עצות. היום יום רביעי, הוא סיפר, ואני חייב לקבל החלטות לגבי הפרסום בעיתונים בסוף השבוע. אם המבצע הזה נמשך ואני מפרסם – חבל על הכסף. אם אני מבטל והבחירות יתקיימו בכל זאת בשבוע הבא – פספסתי את הפרסום.

הדעה הרווחת היא שבשל הזמן הקצר עד לבחירות הפנימיות בליכוד, המבצע ישחק לטובת השרים, שבאופן טבעי קיבלו המון זמן מסך בימים האחרונים. חברי הכנסת המתנדנדים (וגם אלה מבין השרים שמקומם אינו מובטח) נכנסים עכשיו לארבעה ימים של טירוף וניסיון לגעת, לדבר, לשכנע ולדרבן כמה שיותר מתפקדים. מבחינתם, המלחמה האמיתית החלה אתמול בתשע בערב.

לקריאה נספת:
הפריימריז בליכוד צפויים להתקיים ביום ראשון
יחימוביץ': לתת סיכוי לשקט; לפיד: המטרות לא הושגו
דעה: המבצע יכריע את הבחירות - וטוב שכך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully