וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגרות אפרורית וציפיות מציאותיות

דן מרגלית

22.11.2012 / 8:06

ידה של הבגרות האפרורית - כך ראוי לתאר את סיום מבצע "עמוד ענן" - היתה על העליונה. לא רק בנימין נתניהו ואהוד ברק ואביגדור ליברמן, שהתייצבו אמש למכור את התוצאה לציבור הרחב, חשו בכך מתוך ידיעה כי ההישג הוא אמנם גדול אבל מותנה. רוח סיכום דומה עלתה גם מדברי שלי יחימוביץ' וציפי לבני, שהתבטאו באולפני הטלוויזיה.

הצהרת ראש הממשלה, נובמבר 2012. עומר מירון
נתניהו, ליברמן וברק מודיעים על הפסקת האש, אתמול/עומר מירון

שתיהן לא התגרו בממשלה שגייסה את המילואים בלי להצעידם לעזה. לבני מתחה על הממשלה ביקורת מדינית לגיטימית, שלא קידמה את המשא ומתן עם אבו מאזן, ויחימוביץ' נהגה באותה בגרות אפרורית בהגיבה בנוסח הדומה ל"ימים יגידו". לעומתן שיגר ראש "יש עתיד" יאיר לפיד תגובה סתומה שבה שימשו עבר ועתיד בערבוביה, ואילו שאול מופז הביך בבקשו להמשיך בלחימה בלי לקרוא למימוש הצעד היבשתי.

אפשר כמובן להזכיר לנתניהו את ביקורתו בתום מבצע עופרת יצוקה ב-2008, עת תהה מדוע הממשלה הקודמת לא חתרה למיגור שלטון חמאס. ישראל מצויה בעונת בחירות ומותר להקניט יריבים פוליטיים. בהבדל כפול: "עמוד ענן" התנהל נוכח ממשל של האחים המוסלמים במצרים, וללא היומרה והיהירות שאפיינו את מהלכיו הצבאיים-מדיניים של ראש הממשלה הקודם אהוד אולמרט בלבנון ובעזה. באורח הגיוני, אפשר לבוא בטענה אל נתניהו וברק שהציבו בפני "עמוד ענן" יעד טקטי ולא אסטרטגי והסתפקו במכה אנושה לחמאס בלי לעוקרו מרצועת עזה. אך מי שלא בא בטענה זו בתחילת המבצע, מה לו כי יקבול עכשיו? שכן הם עמדו ביעד הצבאי.

למרות שרק 7 אחוזים מהישראלים אמרו בסקרים של אמש בערוץ 2 כי הם מאמינים בהפסקת אש ממושכת בעקבות "עמוד ענן" - 58 אחוזים מהם הוסיפו כי המבצע הגביר את כוח ההרתעה הישראלי.

הצלחה חמוצה

הרס כזה בעזה בלי גינוי בינלאומי הוא הישג מדיני דרמטי, וייתכן כי התאפשר רק מפני שהצהרת הפתיחה של ברק - על דעת נתניהו - הנמיכה את הציפיות לרמה מציאותית. אצל ברק (ודן מרידור) זו התבוננות מפוכחת, שקיבלה את ביטוייה עוד בהיותם אזרחים פרטיים ביום השני למלחמת לבנון השנייה, שבה ניסו לשכנע את אולמרט לרדת אל קרקע המציאות; ובמידה מסוימת היא עולה בקנה אחד עם תפיסתו של משה (בוגי) יעלון כי העתיד הקרוב ביחסים עם הפלשתינים אינו נושא בחובו פתרון מוסכם אלא רק ניהול משברים מתמשך.

בעצם גם לבני שהיתה שרת החוץ בעבר יכולה להצטרף לתפיסה זו. הן פעמיים ניסתה לחלץ את אולמרט ביציאה בזמן מלבנון ומעזה, ולא נענתה. אשר על כן לא שללה את היציאה מהסבך אמש, שהתנהלה בנדיבות מפתיעה כלפי מצרים תחת שרביטו של אביגדור ליברמן.

"עמוד ענן" הסתיים בהצלחה חמוצה. הציבור רצה יותר מכפי שהממשלה הבטיחה. חיילי מילואים שאין כמותם בעולם ציפו לשלם באורח אישי יותר מכפי שהממשלה היתה מוכנה לסכנם. יש סיכוי, אין אשליות, וכפי שאישר אמש סילבן שלום - המבחן הבא יהיה בעוצמת התגובה של ישראל לירי הטיל הראשון המשוגר מהרצועה ליישובי עוטף עזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully