וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי נעלין: "תעמולת בחירות על הדם הפלסטיני"

19.11.2012 / 13:11

בכפרים הפלסטינים שבגדה מודאגים מהמתרחש בעזה, מתגעגעים ללקוחות הישראלים, ומאשימים את נתניהו. "בגלל הבחירות הוא רצה להראות שיש לו כח", אמרו בנעלין

בזמן שהתותחים רועמים באזור הדרום, ותושבי הדרום והפלסטינים ברצועה סובלים מהפגזות חוזרות ונשנות, הפלסטינים בגדה מנסים לנהל חיים שגרתיים לצד תמיכה מסוימת באחיהם שברצועת עזה.

בשעות הבוקר (שני) התנועה בכפרים הפלסטינים נעלין, בילעין ודיר קאדיס מתנהלת כרגיל. אנשים יוצאים לעבודה בכניסות לכפרים, וחיילים מאבטחים בעקבות החשש שהפגנות תמיכה בפלסטינים ברצועה יתחילו להתגלגל להפרות סדר ואולי אף ייצאו משליטה. חלק מהחנויות עדיין סגורות ותנועת הישראלים שהייתה דבר שבשגרה מדי יום, מדולדלת.

בילעין, ינואר 2012. נמרוד סונדרס
מה חושבים שם על עמוד ענן? בילעין/נמרוד סונדרס

בימים כתיקונם, מי שהיה מסתובב ברחוב הראשי בדיר קאדיס היה יכול לעיתים להתבלבל האם מדובר בכפר פלסטיני או בשכונה של העיר החרדית הסמוכה מודיעין עלית. עשרות ישראלים היו מסתובבים במקום, קונים ציוד בנייה, מטפלים במוסכים השונים, שוטפים את הרכבים במקום ומתדלקים. הישראלים הסתובבו במקום ללא חשש מפגיעה על רקע לאומני, ואם היו מפחדים ממשהו זה היה מהמשטרה שמידי פעם הייתה מסיירת בכפר ומחלקת דוחות לישראלים שנמצאים במקום בניגוד לחוק. מאז פרוץ המבצע המציאות שונה לחלוטין ותנועת הישראלים במקום דלילה ביותר.

"לא רוצים להתעסק בפוליטיקה"

בחנות לחומרי בניין יושבים ארבעה פלסטינים. לשניים מהם יש עסק אחר בסמוך אבל עבודה אין, כפי שמתאר לנו אחד הנוכחים, "אתה רואה שאין עבודה, זה לא טוב לאף אחד המצב הזה. אנשים שהיו באים לפה הרבה ומתקנים את האוטו וקונים דברים כמעט לא מגיעים לפה וזה קשה. אנחנו יושבים כאן בימים האחרונים ואין כמעט עבודה".

הסוחר המקומי אמר כי שני הצדדים סובלים מנפגעים והרוגים. "הממשלות אשמות", הוא פוסק. "הם לא רוצים שלום ונלחמים אחד בשני סתם. הרי זה ברור שהפלסטינים לא ילכו לשום מקום וגם הישראלים לא ילכו לשום מקום. אז למה לא לעשות שלום ושלכל אחד יהיה את המדינה שלו וזהו?"

הסוחר סיפר שתושבי המקום לא יוצאים בהפגנות תמיכה בתושבי עזה. "אנשים פה רוצים בסך הכל לחיות את החיים שלהם", הוא מבהיר. "הולכים בבוקר לעבודה, חוזרים בערב ורוצים להיות עם הילדים וזה הכל. לא רוצים להתעסק בפוליטיקה של הממשלות. נקווה שיהיה שלום פה, אני לא יודע אם זה יצליח אבל אינשאללה שזה יקרה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"מפחדים שהמלחמה תימשך"

מבחינת אבו ניזאר, מי ששימש עד לאחרונה כסגן יו"ר מועצת נעלין בעשור האחרון ואחד המארגנים של ההפגנות כנגד הגדר, כל הפלסטינים בגדה דואגים לאחיהם ברצועה. "מה שקורה זה מלחמה גדולה, זה מצב לא פשוט והוא ממשיך כבר כמה ימים. אין אף פלסטיני בגדה שהוא רגוע, אנחנו מפחדים שהמלחמה תימשך ובלי עזה אין לנו מדינה. הרצועה והגדה זה ביחד, אם רוצים לחיות בשלום צריך את שניהם כמו שהסכמנו בהסכמי אוסלו".

לגבי השאלה מי אשם בסבב האחרון, לאבו ניזאר אין ספק. "מה שקורה זה שהממשלה שלכם רוצה לעשות בחירות והיא רוצה להרוויח מזה על חשבון הפלסטינים. נתניהו, ברק וליברמן חושבים להרוויח יותר קולות על חשבון הדם הפלסטיני, ככה זה כל הזמן".

לא רק הישראלים הופתעו לגלות שלחמאס יש יכולות ירי לטווח ארוך ובמהלך הימים האחרונים הם ירו לכיוון תל אביב וירושלים, גם את הפלסטינים זה הפתיע כפי שאבו ניזאר אומר. "זו הייתה הפתעה גדולה, אף אחד לא חשב שלחמאס יש טילים כאלה אבל כנראה בגלל שהם קיבלו מכה מהישראלים, אז הם עשו חשבון טוב והם רוצים להגן על עצמם. כל הזמן הם חושבים שמדינת ישראל מאיימת עליהם בחיסול בכירים והם החליטו לדאוג לעצמם. למרות שאני נגד אלימות בגלל מה שישראל עושה, אז זריקת טילים על תל אביב וירושלים זה הגנה על עצמם וזה מותר".

את הטענות לגבי פגיעת חמאס באוכלוסייה אזרחית הודף אבו ניזאר מכל וכל. "אני שומע חדשות וכל יום הספינות של הצבא זורקות עליהם אש", הוא אומר. "כל כמה ימים הורגים אנשים ליד הגבולות, אנשים שעובדים באדמות שלהם גם עליהם זורקים אש. יום יום יש איום על העם הפלסטיני ברצועה ועכשיו בגלל הבחירות הם החליטו לתת מכה וכל הזמן כל אחד מהצדדים מנסה להחזיר מכה חזקה יותר ממה שהוא קיבל".

בנימין נתניהו מגיב על התקיפה בעזה. יותם רונן
"נתניהו מנסה להרוויח יותר קולות". ראש הממשלה/יותם רונן

"אני מקווה שישראל תפסיק לירות עליהם טילים וההנהגה הערבית במצרים תמשיך ללחוץ על החמאס כדי להפסיק את האש", ממשיך אבו ניזאר. "אני מקווה שזה יפסק בקרוב, אנחנו לא רוצים מלחמות. רוצים לחיות כמו כל העמים, בשלום. זה לא טוב לאף אחד ואף צד לא מרוויח מזה אז עדיף שזה יגמר לטובת כולם".

עאהד מוצטפה חוואגה, אחד מנכבדי הכפר נעלין, מדבר נגד האלימות משני הצדדים. "מה שקורה זה לא טוב לא לישראלים ולא לפלסטינים. אני נגד מאבק בכח וכבר עשו יותר מפעם אחת מלחמה וזה לא עזר בכלל. רק לדבר ביחד בדרך של שלום ולסגור עניינים. כוח לא יעזור לפתור את הבעיה, המחיר שמשלמים ילדים זה לא טוב וזה לא פתרון לשני הצדדים".

גם חוואגה חושב שהיציאה למבצע הנוכחי נבעה מהבחירות הקרבות בישראל. "אני חושב שבגלל הבחירות נתניהו רצה להראות שיש לו כח". לדברי חוואגה, אבו מאזן לא יכול לעשות דבר וגם זה באשמת ממשלת ישראל. "הממשלה בישראל גרמה לאבו מאזן להיות חלש, הם לא נתנו לו שום דבר. הוא לא יכול היה לדאוג לפלסטינים, אין עבודה והמצב לא טוב ולכן אנשים בחרו ללכת לדרך השנייה של הכוח. בצורה כזו הוא לא יכול להנהיג את הפלסטינים ולשלוט על העם כדי שלא תהיה אלימות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully