וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזירה המדינית: גם המערב ממתין לבשורות ממורסי

טל שלו

18.11.2012 / 6:00

שר החוץ הצרפתי מגיע לישראל, זאת לאחר סוף שבוע בו ניסו מנהיגי העולם להרגיע את הרוחות בישראל ועזה. ראשי מדינות המערב מתייצבים מאחורי מאמצי התיווך של מצרים

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

בעוד שרי הממשלה יקבלו עדכון על התקדמות מבצע "עמוד ענן" הבוקר (ראשון) בישיבתם השבועית, בנמל התעופה בן גוריון ינחת שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, כראשון המבקרים בשבוע מדיני עמוס במיוחד. פביוס, שמגיע בשליחותו של נשיא צרפת פרנסואה הולנד, יקיים ביקור בזק בן יממה בו ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנשיא שמעון פרס, שר החוץ אביגדור ליברמן ושר הביטחון אהוד ברק, ומשם ייסע לרמאללה ובניסיון להוביל מעורבות צרפתית בהורדת גובה הלהבות באזור. בהמשך השבוע יגיע גם מזכל האו"ם, באן קי-מון, לביקור עם יעד זהה.

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון נואם בפתח כינוס העצרת הכללית של האו"ם, 25 ספטמבר 2012. רויטרס
גם באן קי מון מגיע לאזור/רויטרס

אין שליח, יש מגעים

בסוף השבוע התנהלו מגעים דיפלומטיים קדחתניים במטרה לדחוף קדימה את מאמצי התיווך המצרי בהובלתו של נשיא מצרים, מוחמד מורסי. כמו כן, התקיימו מספר שיחות הטלפון בין וושינגטון, מוסקבה ובירות נוספות באירופה לקהיר, ירושלים ואיסטנבול במסגרת מאמצי התיווך, עם הימשכותו של המבצע ברצועה.

בירושלים הכחישו אתמול בתוקף את הדיווח אודות שליח ישראלי שהגיע לקהיר לדון במאמצי הרגיעה ומסרבים להתייחס לכל דיווח על הפסקת אש, אך במהלך השיחות המדיניות הרבות שניהל ראש הממשלה בסוף השבוע עם מקביליו בעולם העלו מנהיגים רבים את החשש מהסלמה ברצועה וביקשו לתת זמן לניסיון התיווך המצרי. בכירים ישראלים אישרו לוואלה! חדשות כי מתנהלים מגעים דיפלומטיים מול קהיר בימים האחרונים, אך הבהירו כי ישראל דורשת קודם כל התחייבות להפסקת אש מצד החמאס ובמקביל נערכת לפעולה קרקעית. "כל האופציות על השולחן", אמר אמש השר לענייני מודיעין, דן מרידור, בראיון בערוץ 2 בו הבהיר גם כי "נגביר את הלחץ עד אשר ייפסק הירי. אם חמאס יגיד שהוא מתחייב לא לירות - לא תהיה אש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

גורם מדיני בכיר: למצרים תפקיד חשוב

"מצרים בהחלט ממלאת תפקיד חשוב של מתווך עכשיו", אמר גורם מדיני בכיר לוואלה! חדשות. בירושלים מעריכים כי למצרים יש אינטרס ללחוץ על החמאס להפסיק את האש ולמנוע פעולה קרקעית. "עם כל האמפתיה הפומבית לחמאס, המצרים לא רוצים פעולה קרקעית שתוביל לכך שפלסטינים מעזה ינהרו לתוך מצרים. יש להם אינטרס וגם אחריות להביא לרגיעה באזור והפסקת הטרור, במיוחד בגלל הלחץ של כספי הסיוע האמריקאי לממשל המצרי". לדברי הגורם המדיני הבכיר, "אם המצרים יצליחו לייצב ויביאו להתחייבות של החמאס להפסיק את הירי באופן מוחלט שיחזיק מעמד יש מקום להידברות".

בקהילה הבינלאומית מקווים כי ניסיון התיווך של מורסי יתברר כמוצלח, ובסוף השבוע הוא קיבל שיחות טלפון ממנהיגים רבים - בניהם נשיא ארה"ב, נשיא רוסיה, קנצלרית גרמניה וראש ממשלת בריטניה, שדנו עמו במאמצים להביא להפסקת אש, זאת אחרי ששוחחו עם נתניהו, שניהל מרתון שיחות טלפוניות משל עצמו. "אף ממשלה בעולם לא היתה מרשה מצב בו האוכלוסייה שלה חיה תחת איום מתמיד של טילים", אמר נתניהו לאובמה וקמרון, עמם שוחח בפעם השנייה מאז החל המבצע ביום רביעי שעבר עם חיסול רמטכ"ל חמאס, אחמד ג'עברי. זה המסר שהעביר נתניהו גם למנהיגי מדינות נוספים עמם שוחח.

"עמוד ענן" - היום הרביעי: צה"ל תוקף בעזה, עוד נפילות בדרום.
בינתיים הירי ממשיך

יש גיבוי בינלאומי, אך מבקשים להימנע מהסלמה

הגיבוי הבינלאומי הנרחב לזכותה של ישראל להגן על עצמה והטלת האחריות על החמאס נמשכו בהצהרות הרשמיות ששוחררו בסוף השבוע מלשכות המנהיגים אחרי השיחות עם נתניהו, ליברמן וברק. יחד עם זאת, בקהילה הבינלאומית חוששים שכניסה קרקעית ישראלית לעזה תוביל להסלמה משמעותית במצב האזורי, ותסכל את ניסיון התיווך המצרי. "מורסי אותת שינסה להרגיע את המצב בעזה לפני שיחמיר", אמר בכיר בממשל אובמה לניו יורק טיימס. "אפשר לסמוך על שיתוף הפעולה של מורסי רק אם ישראל לא תפלוש לעזה. מבצע קרקעי יסיר את כל הקלפים מהשולחן".

גורמים דיפלומטיים מערביים אישרו לוואלה! חדשות כי הועברו מסרים לישראל להימנע מהחרפה ומהרחבת המבצע לפעולה קרקעית, מחשש שהסלמה של האלימות תוביל לאי יציבות אזורית ותגרור גם את מצרים וירדן לתוך העימות, ובפרט תחבל במאמצי התיווך של מצרים. איתות דומה הגיע מכיוון ירדן, כאשר בסיום שיחה בין שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, למקבילו הירדני, נאסר ג'ודה, הביעו שתי המדינות דאגה מ"התקיפות הלא פרופורציונליות ברצועת עזה".

לפי ההערכה בירושלים, ההבנה הבינלאומית שמתקבלת לעת עתה למטרות הצבאיות של המבצע מוגבלת בזמן, ותלויה בהתפתחויות בשטח. כל עוד ישראל תיתפס כמי שנוהגת באיפוק ונמנעת מהסלמה צפויות התגובות להיות דומות, אך עם התקדמות המבצע ובפרט אם הוא יורחב בצורה משמעותית, תלך ותגבר ההתנגדות בדעת הקהל העולמית לפעילותה של ישראל, שתשפיע גם על הדרג הפוליטי ותגרור עמה יותר ויותר ביקורת בינלאומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully