וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפקד חוסל, הרקטות נפגעו: ההפתעה הכפולה של חמאס

ניר יהב

14.11.2012 / 22:36

נוסף על ההפתעה מחיסול המפקד הנערץ אחמד ג'עברי, הארגון הפלסטיני הופתע מהפגיעה בכ-20 מאגרי רקטות ארוכות-טווח ברחבי עזה. חמאס עלול לנסות כעת לבצע פיגועים גם בגדה

ארגון חמאס חטף הערב שתי מכות אנושות: הראשונה בחיסולו של מפקד הזרוע הצבאית, אחמד ג'עברי, והשנייה בפגיעה המדויקת במאגרי הרקטות ארוכות-הטווח של חמאס והג'יהאד האיסלמי. הארגון הופתע לא מעיתוי התקיפה – הרי גם הוא הבין שמשהו "מתבשל" בתוך השקט הישראלי היחסי בימים האחרונים – אלא בעיקר מעוצמת התגובה ומהפגיעה בג'עברי. עם זאת, ההפתעה הגדולה ביותר עבורו הייתה הפגיעה ברקטות ארוכות-הטווח – הפאג'רים.

ישראל הצליחה לפגוע בכ-20 מאגרי רקטות ארוכות-טווח ברחבי רצועת עזה. אלה רקטות "פאג'ר" שהוברחו מאירן. הן בעלות טווח של כ-70 קילומטר, ומסוגלות להגיע גם למרכז הארץ. הן נמצאות בידיהם של חמאס והג'יהאד האיסלמי, ולא מן הנמנע שהג'יהאד האיסלמי היה עושה בהן שימוש במקרה של מתקפה ישראלית אפשרית על אירן. עם זאת, למרות הפגיעה באותן רקטות, ייתכן כי בידי חמאס והג'יהאד מאגרים נוספים שבהם נשמרות רקטות "פאג'ר" נוספות.

עדיין נותרו לחמאס יכולות לא מועטות

בשנים האחרונות, הוברחו אותן רקטות לתוך הרצועה דרך מנהרות ההברחה. צה"ל נמנע מלתקוף את המקומות שבהם אוחסנו רקטות אלה כדי לשמור על אפקט ההפתעה. חמאס, לא במפתיע, מכחיש את הדיווחים מישראל על הפגיעה במאגרי הרקטות ארוכות-הטווח וטוען כי מדובר ב"המצאות ישראליות". אלא שבחדרי חדרים, הארגון מודע למכה הקשה שחטף ומנסה לעכל אותה. למרות המכה המבצעית, לחמאס נותרו יכולות מבצעיות לא רעות שאותן רכש כלקחים של מבצע "עופרת יצוקה", ובשעות הקרובות אנו ככל הנראה צפויים לראות חלק מהן.

חמאס, כאמור, הופתע גם מחיסולו של המפקד הנערץ, אחמד ג'עברי. ג'עברי הוא אדם שהצליח לחבר היטב את האידיאולוגיה של חמאס, את היכולת לבנות כוח צבאי, את המדיניות ואת התפיסה הפוליטית - ולהפוך בכך לדמות משפיעה מאוד. לפני מספר ימים, התפוצצה מנהרת תופת ליד גדר המערכת סמוך לאזור כיסופים, דבר שכנראה חשף תכנון של חמאס לבצע פיגוע חטיפה. לכולם ברור שג'עברי, כמי שמעורה בכל פרט מבצעי של חמאס, היה מעורב גם בתכנון הפיגוע הזה.

בימים הקרובים, ינסה אולי חמאס לבצע פיגועים גם בגדה המערבית, בניסיון לקרוא תיגר על הרשות הפלסטינית. חשוב להזכיר שהרחוב הפלסטיני אינו רגוע. גם הירדני לא. לא עובר יום ללא הפגנות מחאה, בעיקר על רקע כלכלי וחברתי (אף שהיום נערכו הפגנות מחאה נגד הכיבוש בגדה). אם נוסיף לכך את התסיסה שקיימת גם ככה בעולם הערבי ואת הכעס האדיר על ישראל מצד מצרים, קשה להבטיח שגם הפעם הגדה תישאר שקטה בזמן שעזה שוב מופגזת.

רצועת עזה לאחר תקיפות צה"ל במסגרת מבצע "עמוד ענן", נובמבר 2012. רויטרס
עזה במבצע "עמוד ענן", הערב/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully