וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החוץ: "פניית הרשות לאו"ם - הפרת הסכמים"

טל שלו

14.11.2012 / 16:01

משרד החוץ פרסם חוות דעת, לפיה בקשת הרשות הפלסטינית לשדרג את מעמדה באו"ם עומדת בסתירה להסכמים בינה לבין ישראל. "ישראל תהיה זכאית לבחון מחדש את ההסדרים"

הצעת ההחלטה הפלסטינית לשדרוג מעמד הרשות למדינה משקיפה בעצרת הכללית של האו"ם מהווה "הפרה ברורה" של העיקרון הבסיסי שמעוגן בהסכמים בין ישראל לרשות - כך עולה מחוות דעת של המחלקה המשפטית במשרד החוץ, שהוכנה לקראת פנייתו של יושב ראש הרשות, אבו מאזן, לאו"ם, הצפויה להתרחש ב-29 בנובמבר. העיקרון קובע כי הפתרון למחלוקות בין הצדדים יתקבל רק באמצעות משא ומתן.

אבו מאזן: "מוכנים למו"מ אחרי ההכרה באו"ם". רויטרס
"הפרה של הסכמים משפטיים בין ישראל והרשות". אבו מאזן על במת האו"ם/רויטרס

חוות הדעת, שתופץ בהמשך לנציגויות ישראל בעולם, שיציגו אותה בפני משרדי החוץ השונים, מדגישה כי המהלך הפלסטיני הוא הפרה של הסכמים משפטיים בין ישראל לרשות, ועל כן מבססת את זכותה של ישראל לפעול בתגובה ולבחון מחדש את ההסכמים עם הפלסטינים. "לנוכח הפרה חמורה כזו של ההסכמים בין שתי המדינות, ישראל תהיה זכאית לבחון את עמדתה ביחס להסכמים בין הצדדים, ואת ההסדרים שהם קובעים, לרבות בתחומים האזרחיים, הכלכליים, המשפטיים והביטחוניים", נכתב בחוות הדעת המשפטית.

במשרד החוץ הגבירו בימים האחרונים את הקרב הדיפלומטי אל מול מדינות שונות בעולם, בניסיון להניא אותם מלתמוך במהלך הפלסטיני ולגייסם להפעלת לחץ על אבו מאזן שייסוג בו מכוונתו לפנות לעצרת הכללית של האו"ם. בסוף השבוע נועד שר החוץ, אביגדור ליברמן, עם הנהלת המשרד והשגרירים הישראליים במדינות האיחוד האירופי, לדיון בדרך התגובה הישראלית למהלך. בחוות הדעת המשפטית שהופצה בימים האחרונים הוצגו הטיעונים המשפטיים המבססים את זכותה של ישראל להגיב בצורה חד-צדדית למהלך, כפי שהוחלט במשרד החוץ בנייר עמדה מדיני שהופץ אתמול.

עם זאת, הציע ליברמן "גזר" לפלסטינים במסמך המדיני, במטרה לנסות ולשכנעם לסגת מהמהלך. "אם הפלסטינים יוותרו על הליכה לאו"ם, על ישראל להגיע להסכמה עם הרשות הפלסטינית על מדינה פלסטינית בגבולות זמניים בתקופת המעבר - עד להתייצבות העולם הערבי, בחירות חדשות ברשות והתבהרות היחסים בין יהודה ושומרון לעזה", נכתב במסמך.

היוזמה הפלסטינית מנוגדת לעקרונות הסכמי אוסלו

חוות הדעת המשפטית מדגישה את "העיקרון הבסיסי" עליו הסכימו הצדדים עוד בהסכמי אוסלו בשנת 1993. "היוזמה הפלסטינית מנוגדת להתחייבות פלסטינית בסיסית של יושב ראש הרשות לשעבר, יאסר ערפאת, עוד מראשית תהליך השלום, שעוגן ואושרר שוב ושוב בהסכמים בין הצדדים, לפתור את הסוגיות הלא פתורות רק דרך משא ומתן", נכתב בחוות הדעת, המציינת גם את עמדתה המסורתית של הקהילה הבינלאומית, המתנגדת לפעולות חד-צדדיות של שני הצדדים כדרך לפתרון הסכסוך.

"תמיכה בינלאומית ביוזמה הפלסטינית הנוכחית מנוגדת להתחייבויות אלה ותאפשר הפרה יסודית של ההתחייבויות פלסטינית הבסיסיות לתהליך השלום, ומסתכנת בערעור המסגרות המשפטיות הקיימות בין הצדדים, המשמשות לשמירה על שיתוף הפעולה והיציבות היחסית באזור", נכתב בחוות הדעת. שגרירי ישראל במדינות העולם יקראו למשרדי החוץ השונים להישאר מחויבים להצהרותיהם על פתרון דרך משא ומתן בלבד.

"אנו קוראים לממשלתך לדחות את הפנייה הפלסטינית לאו"ם ולא לתת יד לניסיון הפלסטינים להתחמק מהתחייבויותיהם הבסיסיות. תמיכה בהצעה באו"ם תחזק את הגורמים הפלסטינים שמבקשים להשיג מטרות פוליטיות שלא בדרך המשא ומתן ותרחיק עוד יותר את ישראל והפלסטינים מחזרה לשולחן המשא ומתן".

"שינוי הסטטוס הפלסטיני באו"ם מחוץ למסגרת המשא ומתן, מוכיח כי הפלסטינים אינם מעוניינים בפתרון בדרכי משא ומתן", נכתב בחוות הדעת המשפטית. "המהלך מאיים על עצם הסיכוי לחזור בעתיד לשולחן המשא ומתן, מרחיק את הצדדים אחד מהשני עוד יותר, ומייצר עמו שורה של סוגיות משפטיות ופוליטיות לא פתורות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully