וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחימוביץ': "חזרת אולמרט תביא להרס השיטה"

טל שלו

14.11.2012 / 12:01

בכנס על שינוי שיטת הממשל תקפה יו"ר העבודה את חזרתו לזירה הפוליטית, כמו גם את "כל מי שיאפשר לאדם כזה לקבל לגיטימציה". היא התנגדה לשינוי השיטה: "הבעיה היא מי מושל"

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', יצאה הבוקר (רביעי) בחריפות נגד חזרתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט למערכת הפוליטית. "יש דיבור מאוד אינטנסיבי על חזרתו או אי-חזרתו לפוליטיקה של אדם שהורשע בפלילים, שישב לא מזמן על ספסל הנאשמים והוגש נגדו ערעור על סעיפים מסוימים, אדם שפגע בשלטון החוק, במבקר המדינה, במשטרה ובפרקליטות", אמרה יחימוביץ בכנס פוליטי בתל אביב בנושא שינוי שיטת הממשל. "כל מי שיאפשר לאדם כזה לחדור למערכת הפוליטית ולקבל לגיטימציה, משתף פעולה עם הרס השיטה", קבעה יחימוביץ'.

נאומה של יחימוביץ', אשר פתח את האירוע של המתווה המשותף לשינוי שיטת הממשל, היה סוער במיוחד, עקב הצהרתה כי היא מתנגדת לשינוי השיטה. "אני היחידה באולם הזה שמתנגדת לשינוי שיטת הממשל", היא אמרה. "תמיד יש מי שמדבר על הצורך האקוטי המיידי לשנות את השיטה, אבל לא זה יסוד הבעיה שלנו. הבעיה היא לא הקופסה או האריזה, אלא התוכן, המהות, החזון, הערכים, דרכי הביצוע". לדבריה, "זה לא הרצפה שעקומה - זה הרקדנים שהם לא משהו. חסר לנו שיח ערכי אמיתי, עימות בין אידיאולוגיות, חסר לנו חזון וביצוע שאפשר לבצעו בכל שיטת ממשל, בוודאי בשיטת הממשל הזו. הבעיה היא לא בעיית משילות, אלא מי מושל ומה התכנים שלו, החזון שלו ומה דרכו המוסרית והאישית ואיך הוא מנהיג".

כל העדכונים, הדיווחים והפרשנויות - וואלה! בחירות 2013

"בחלק מהדברים ייתכן שטעיתי"

יו"ר קדימה לשעבר ציפי לבני, שממתינה להכרעתו של אולמרט, נאמה גם היא בכנס, שהועבר בשידור חי בוואלה! חדשות. עם הגעתה, התיישבה לצדה של יחימוביץ' והחליפה עמה מספר מילים. "ציפי בואי תצילי אותנו" צעקו ללבני מהקהל כשעלתה לבמה, ולבני מצדה הודתה כי "זו הערה שמאוד מרגשת ונכנסת ללב" אך מעבר לכך מיעטה להתייחס להמשך דרכה הפוליטי. "יש הרבה דברים שלא עשיתי ויש דברים שצריך להשלים ולעשות. הייתי בממשלות רבות, סיימתי את כל תפקידיי ובחלק מהדברים ייתכן שטעיתי. השאלה היא עכשיו מה עושים ביחס לעתיד המדינה הזו", אמרה לבני.

היא קראה לשינוי שיטת הממשל במערכת הבחירות הבאה, ותקפה את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ אביגדור ליברמן. "שני המנהיגים שהתאחדו לליכוד ביתנו דיברו על כוח, על עוצמה, על משילות ועל יציבות. זה מאוד חשוב אבל זה לא חזות הכל. אם לוקחים את המשילות והיציבות לקצה נגיע למשטר דיקטטורי. וזה הפך להיות חזות הכל מתוך כמיהה מאוד מצערת למנהיגות חזקה. זה יכול להוביל את מדינת ישראל למקומות של מדינות אחרות שלא היינו רוצים להיות".

כנס המתווה המשותף לשינוי שיטת הממשל, נובמבר 2012. יותם רונן
"אם לוקחים את המשילות והיציבות לקצה נגיע למשטר דיקטטורי". לבני, היום/יותם רונן

גם יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, נאם בכנס וביקר את ראש הממשלה, המפלגות החרדיות, שלי יחימוביץ'. "למה אף פוליטיקאי ישראלי לא מעז לומר מילה אחת על חברת החשמל?", אמר לפיד, "כי הם התפקדו למפלגות שלהם. כי ככה עובדת השיטה". לפיד שב לתקוף את המפלגות החרדיות והאשים אותם במצוקת הדיור של המעמד הבינוני ואמר כי "דו"ח טרכטנברג מסתכם בסופו של דבר במיצוי כושר השתכרות. הממשלה אישרה פה אחד, ואז זה עובר למשרד השיכון, ושר השיכון אטיאס זורק את זה לפח אחרי שקורא אותו, וכותב במקום שהקריטריון הוא ותק בנישואין. איזה ציבור מתחתן הכי צעיר וצובר הכי מהר ותק לנישואים? הציבור החרדי".

בנוגע לנושא שינוי שיטת הממשל, הקדיש לפיד חלק ניכר מדבריו לסוגיית השרים בלי תיק. "שר ללא תיק עולה 20 מיליון שקל בשנה. מה זה שר לענינים אסטרטגיים? האם למדינת ישראל יש עניינים אסטרטגיים שמסתירים אותם ממשרד הביטחון? הם ממציאים לעצמם תפקידים כי הם יכולים, כי הם יצרו שיטה שמאפשרת להם להפוך את הפוליטיקה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

הבעיה היא לא בשיטה אלא בביורוקרטיה

יו"ר קדימה שאול מופז שיחזר את כניסתו הקצרה לממשלת נתניהו מוקדם יותר השנה, שנעשתה בין היתר במטרה לקדם את שינוי שיטת הממשל, ואמר כי "הפחד של נתניהו מהישרדותו הפוליטית גבר על האינטרס הלאומי". מופז ניצל את סוף נאומו למתוח ביקורת חריפה על מדיניותו של נתניהו אל מול ההסלמה בדרום. "בארבע השנים האחרונות נוצר כאן היפוך יוצרות. במקום שאנחנו נרתיע את החמאס, החמאס מרתיע אותנו, את אחת המדינות החזקות בעולם. הבעיה הזו כרוכה במנהיגות חלשה שחוששת מלקבל החלטות".

השר מיכאל איתן, שהיה נציג הליכוד בכנס, עסק בייעול השירות הציבורי. "אני בממשלה ואני רואה שהבעיה היא לאו דווקא בשיטה, אלא בביורוקרטיה, קשה להניע תהליכים", אמר, "יש עודף כוח של חוות דעת מקצועיות שלעיתים מקשים על החלטה". השר איתן טען כי "חיזוק המשילות צריך להקטין את כוחם של החשב והמשפטן" וקרא לבצע "רה-אורגניזציה בעבודת הממשלה".

המתווה המשותף לשינוי שיטת הממשל הוא שיתוף פעולה בין שלושה ארגונים ציבוריים: "יש סיכוי" בראשות ראש המוסד לשעבר מאיר דגן, המרכז להעצמת האזרח שייסד הפילנתרופ יצחק נזריאן; ו"ישראלים להצלת הדמוקרטיה" בראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס, מאיר שמגר. בשנה החולפת קידמו הארגונים תכנית משותפת לתיקון שיטת הממשל, שעיקריו העלאת אחוז החסימה, שילוב בחירות אזוריות והגבלת מספר השרים. באירוע באוניברסיטת תל אביב ינאמו גם השר מיכאל איתן, יו"ר האופוזיציה שאול מופז, ציפי לבני ויאיר לפיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully