וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הדרג המדיני בטורקיה מעכב הסגרת ישראלי"

גלעד גרוסמן

14.11.2012 / 5:42

בית המשפט הטורקי פסק כי גיא חסיד, ישראלי העצור בטורקיה בחשד לסחר בנשים, יוסגר לישראל. עורכי דינו טוענים שהדרג המדיני שם מעכב את המהלך, בשל המתיחות בין המדינות

בשבוע שעבר נפתח באיסטנבול משפט הראווה של ארבעה קציני צה"ל בכירים, בהם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, בגין מעורבותם בהשתלטות על ספינה המרמרה. ייתכן כי ניתן לראות עדות נוספת למתיחות בין אנקרה לירושלים בעיכוב הבלתי מוסבר של הדרג הפוליטי בטורקיה בכל הנוגע להסגרתו של אזרח ישראלי המבוקש בגין סחר בנשים, וזאת למרות שבית המשפט באיסטנבול קבע כי הוא בר הסגרה. בינתיים, בשל העיכוב בהליך, נמצא הישראלי כבר קרוב לשנה וחצי בכלא הטורקי ומצבו הבריאותי מידרדר.

גיא חסיד, בן 39, נעצר ביולי אשתקד בצפון קפריסין בעקבות צו מעצר בינלאומי שהוצא לבקשת ישראל, בשל החשד שהיה אחד ממנהלי בית בושת בקפריסין, ועסק בסחר בנשים יחד עם רמי סבן, אשר נידון לפני כחצי שנה ללמעלה מ-18 שנות מאסר. לאחר מעצרו הוא הועבר לטורקיה, וכחודש לאחר מעצרו ביקשה ישראל באופן רשמי להסגירו. זמן קצר לאחר מכן, בהסכמתו של חסיד, קבע בית משפט מקומי שחסיד בר הסגרה. אולם, החוק בטורקיה, כמו בישראל ובמדינות נוספות, קובע כי הליך הסגרה דורש אישור של הדרג המדיני.

"מנסים להביא את הסוגייה לידיעת ארדואן"

על פי רוב, מדובר באישור שניתן לאחר חודשיים-שלושה, אולם במקרה זה האישור המיוחל מתעכב. לטענת עורך דינו הטורקי של חסיד, מדובר בהתנהלות יוצאת דופן, וכי נאמר לו כי העיכוב נובע מהיחסים המדיניים בין ישראל לטורקיה. בינתיים, עורכי דינו טוענים שחלה הידרדרות קשה במצבו הנפשי והבריאותי מאז מעצרו. קונסול ישראל באיסטנבול ביקרה את חסיד לפני מספר חודשים, והוא אמר לה כי הוא מתכוון להתאבד. בני משפחתו פנו למשרד המשפטים, משרד החוץ ולמבקר המדינה בבקשה לסיוע, אולם הוסבר להם שלא ניתן להסגיר את חסיד ללא אישור הקבינט הטורקי. בפרקליטות השיבו לפני כחצי שנה כי הקבינט אמור להתכנס תוך מספר חודשים, אולם זה לא קרה. עוד נמסר למשפחה, כי המחלקה הבינלאומית בפרקליטות פועלת כדי לקדם את ההסגרה.

פרקליטיו של חסיד ניסו למצוא פתרון יוצא דופן לבעיה שנוצרה. הם ביקשו מהפרקליטות לבטל את בקשת ההסגרה, צעד שיוביל לשחרורו של חסיד מהכלא הטורקי. חסיד הודיע כי הוא מוכן לקבל כל הצעה שתבטיח את התייצבותו למשפט בישראל, ופרקליטיו אף עתרו לבג"ץ בבקשה שיורה לפרקליטות למשוך את בקשת ההסגרה. בפרקליטות התנגדו בטענה שללא דרך אמיתית להבטיח את התייצבותו של חסיד למשפט בישראל, הבקשה "אינה מתיישבת עם שלטון החוק, עם עיקרון השוויון בפני החוק ועם זכויות קורבנות עבירה". עוד טענה הפרקליטות, כי הדבר עלול להוביל לפגיעה בהליכי הסגרה עתידיים. בג"ץ קיבל את עמדת המדינה ודחה את העתירה.

"אנחנו פונים לגורמים בינלאומיים שיפעילו לחץ על טורקיה כדי שיסגירו את גיא לישראל. המשך שהותו בכלא שם מסכן את בריאותו", אמרו בני משפחתו של חסיד. פרקליטו של חסיד, עו"ד מרדכי ציבין, מתמחה בתיקים של ישראלים בחו"ל ובעל קשרים בינלאומיים רבים, מהם מסתוריים. "לצערי, הפרטים המלאים של המקרה אינם ידועים לראש ממשלת טורקיה", אמר ציבין. "אנו עושים מאמצים רבים שהוא יהיה מודע למקרה הקשה הזה. אין לי ספק שהוא ינהג בהומניות כשיתוודע לסבל ולמצבו של גיא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully