וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקה: איפה הכי כדאי לעשות בארץ תואר ראשון?

תומר ורון, פורבס

13.11.2012 / 18:16

איזו פקולטה מייצרת בוגרים עם שכר של 22 אלף שקל, 3 שנים אחרי התואר? איזה מוסד ייתן את הסיכוי הכי טוב לתעסוקה? פורבס מציג: דירוג הפקולטות בארץ, בחלוקה לפי מקצועות

איזו אוניברסיטה היא הטובה ביותר בישראל ללימודי רפואה, היכן הכי מומלץ ללמוד משפטים ובוגרי איזה חוג למדעי המחשב ירוויחו הכי הרבה כסף לאחר לימודיהם? בדירוג ראשון מסוגו בהיקפו, בוחר מגזין פורבס את חוגי הלימוד האקדמיים הטובים ביותר בישראל ללימודי התואר הראשון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז ואיפה הכי כדאי ללמוד? אוניברסיטת תל אביב בלטה מעל האחרות עם שלוש פקולטות מובילות בתחומן (משפטים, כלכלה ופסיכולוגיה), אחריה האוניברסיטה העברית בירושלים (ביולוגיה ורפואה) והטכניון (הנדסת חשמל ומדעי המחשב). אוניברסיטת בן גוריון הובילה בחוג אחד - הנדסת תעשייה וניהול.

הדירוג בוצע לאחר תחקיר מקיף, ומסתמך על מכלול רחב של נתונים. בין היתר נבדקו ושוקללו שיעור הבוגרים המועסקים כשכירים במשק ושכרם; היקף ואיכות המחקר (impact factor) שמייצרים המוסדות בהתבסס על נתוני חברת תומסון רויטרס (Thomson Reuters); השפעת המוסד בעולם כמו גם פרסים יוקרתיים והתברגות לדירוגים בינלאומיים; איכות הוראה; דוחות של ועדות מטעם מל"ג; כמו גם נתונים רבים אחרים.

מדשאה באוניברסיטת תל אביב. אורי לנץ
אוניברסיטת תל אביב בלטה מעל האחרות עם שלוש פקולטות מובילות בתחומן/אורי לנץ

על פי תחקיר פורבס, למרות השיפור הניכר באיכות ההוראה והמחקר במכללות בישראל, מרביתן לא הצליחו להיכנס לדירוג החוגים. מן הנתונים עולה כי בוגרי המכללות מרוויחים לרוב פחות מעמיתיהם, וכי האימפקט המחקרי של האוניברסיטאות גבוה משמעותית מזה של המכללות. היוצאים מן הכלל היו המרכז הבינתחומי שבלט בתחום המשפטים, והמכללה למנהל, שהחוגים שלה למשפטים ולכלכלה התברגו לרשימת המובילים.

בפקולטות למשפטים התחרו ראש בראש ירושלים ותל אביב על הבכורה. בעוד יחס המתקבלים של תל אביב נמוך יותר, האוניברסיטה העברית עם אחוז המעבר הגבוה ביותר במבחני ההסכמה של הלשכה עם 97%. בעוד בתל אביב נהנים הסטודנטים מסגל מרצים נוצץ, ההשפעה המחקרית של העברית ברחבי העולם גדולה יותר. התחרות הצמודה הוכרעה לבסוף לטובת תל אביב אשר בוגריה הם שיאני השכר בתחום, ומרוויחים 13,600 שקל בממוצע בחודש שלוש שנים מסיום התואר. עוד התברגו בצמרת: אוניברסיטת בר אילן והמרכז הבינתחומי.

אוניברסיטת בן גוריון. ShutterStock
מקום ראשון בהנדסת תעשייה וניהול. אוניברסיטת בן גוריון/ShutterStock

בחוג להנדסת תעשייה וניהול הגיעה אוניברסיטת בן גוריון למקום הראשון, כאשר לבוגריה סיכוי גבוה יותר למצוא משרה, עם שיעור מועסקים של 72% שלוש שנים לאחר התואר, לעומת שיעור העסקה של 59% בלבד בקרב בוגרי המתחרה המרכזית בתחום - הטכניון. יחד עם ההשפעה המחקרית הגבוהה ביותר וסגל מרצים רחב עוקפת האוניברסיטה הדרומית את המחלקות הוותיקות והמוכרות של הטכניון ותל אביב.

גם יוקרה בינלאומית היוותה שיקול בדירוג החוגים. אחדים מן המוסדות להשכלה הגבוהה בישראל התברגו בדירוגים היוקרתיים ביותר בעולם במקומות מכובדים. במקום הראשון מבין החוגים למדעי המחשב הגיע הטכניון, אשר נמצא במקום ה?18 בעולם בדירוג שנגחאי, ניפק קרוב ל-350 מחקרים ובוגריו עושים חיל בשוק העבודה עם שכר של למעלה מ-20 אלף שקל בחודש. המתחרים המיידיים היו אוניברסיטת תל אביב, שגם בוגריה מרוויחים מעל 20 אלף שקל בחודש, והאוניברסיטה העברית, שהתבלטה ביחס מרצה-סטודנט נמוך.

כשמדברים על כלכלה, החוג הראשון שעולה לראש הוא זה של האוניברסיטה העברית. המחלקה לכלכלה בירושלים כלולה גם היא ב?100 המובילות בעולם, ושיעור התעסוקה של בוגריה הוא הגבוה ביותר, אך למרבה ההפתעה דווקא אוניברסיטת תל אביב היא זו שעומדת על דוכן המנצחים עם אימפקט מחקרי גבוה יותר, כמו גם השכר של בוגריה, שגבוה ב-17% מהעמיתים הירושלמים. עוד התברגו בצמרת: אוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת חיפה והמכללה למינהל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בולטת ברפואה. האוניברסיטה העברית/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי דוחות של המל"ג, כמו גם שיחות עם גורמים בכירים במערכת ההשכלה הגבוהה, עולה תמונה חיובית על איכות הפקולטות לרפואה בישראל וכולם תמימי דעים: הרמה בארץ גבוהה מאוד. ובכל זאת, האוניברסיטה העברית הצליחה להתלבט מעל כולן עם אימפקט מחקרי גבוה, שבבדיקה מדגמית של חמישה בתי חולים גדולים, הנפיקה יותר מ-100 מנהלי מחלקות - יותר מכל מתחרותיה. הבאה בתור אחריה היא אוניברסיטת תל אביב, המתבלטת בהיקף המחקר שלה. עוד ברשימה: אוניברסיטת בן גוריון והטכניון.

כמו כן, בחרנו לשים על ספת האקדמיה גם את החוגים לפסיכולוגיה. למרות ששיאני השכר הם הסטודנטים הירושלמים, שמרוויחים לאחר התואר הראשון כ-7,300 שקל, אוניברסיטת תל אביב היא זו שגרפה את המקום הראשון כשפרסמה את כמות המחקרים הגבוהה ביותר כאשר אלה גם צוטטו הכי הרבה בתחום. עוד התבגרו לדירוג: אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בן גוריון ואוניברסיטת בר אילן.

תחום הביומד הישראלי התמקם בשנים האחרונות על המפה העולמית, והזניק את הביקוש ללימודי ביולוגיה. בוגרי אוניברסיטת בר אילן נהנים מהמשכורות הגבוהות ביותר בקרב בוגרי המוסדות השונים, ומכניסים לכיסם כ-7,000 שקל בחודש, אך אימפקט מחקרי עצום ויחס מרצה-סטודנט מרשים מוכיחים כי המחלקה לביולוגיה באוניברסיטה העברית, על אף שהוקמה אי שם בשנת 1925, עדיין שומרת על שעון ביולוגי מדויק והיא גורפת את מדליית הזהב. עוד התבגרו בדירוג: אוניברסיטת תל אביב, הטכניון ואוניברסיטת חיפה.

לדירוג המלא: החוגים האקדמיים הטובים ביותר בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully