וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשאולמרט מגייס את אובמה

יעקב אחימאיר

12.11.2012 / 8:20

פרשנים רבים בכלי התקשורת בישראל מסתובבים בימים האחרונים שבעי רצון כיוון שנשיא ארה"ב ברק אובמה נבחר מחדש. כאילו אותם פרשנים, המריעים לכהונה השנייה של אובמה, מודאגים מהמצב הכלכלי של ארה"ב. כאילו הם מתפללים שהנשיא אובמה יצליח בכהונתו השנייה לצמצם את האבטלה, לשקם את המעמד הבינוני ולהפחית את מספר האזרחים האמריקנים שאינם גומרים את החודש, העומד כרגע על 50 מיליון איש.

האם באמת הדאגה למצבה של המעצמה החשובה היא שעומדת בראש מעייניהם של הפרשנים הישראלים? לטענתי לא, וברצוני להציע הסבר שונה. הסיבה לשמחה על המשכיות שלטון אובמה בארה"ב קשורה לרצונם של פרשנים רבים לראות את אובמה מכופף את ראש הממשלה נתניהו. לדידם, רצוי כי יספיק הנשיא האמריקני לכופפו עוד לפני הבחירות הקרובות לכנסת. אובמה, למעשה, מגויס למשימה פוליטית פנימית בישראל.

מיהו הניזוק העיקרי מהכמיהה הזאת, מתחושת האושר על ניצחונו של אובמה? הניזוק העיקרי בעיני חלק מדעת הקהל בישראל הוא הנשיא אובמה, יותר מאשר ראש הממשלה נתניהו. הרי שמענו מפי מקורביו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט כי הוא יקבל את החלטתו - אם לשוב לזירה הפוליטית - רק לאחר שתוצאות הבחירות בארה"ב יתפרסמו. באותו רגע הובן כי רק אם ברק אובמה ייבחר שוב, ירוץ אולמרט לכנסת.

תדמיתו של אובמה נפגעת

האמירה הזאת, מפי מקורבי אולמרט, פוגעת מאוד בתדמיתו של אובמה בישראל, כיוון שבאמצעותה הפכו מקורבי ראש הממשלה לשעבר את הנשיא האמריקני ל"בעל ברית" לאישיות אופוזיציונית בכירה בישראל. האם מישהו שאל את אובמה אם הוא חפץ בתפקיד זה, שיועד לו על ידי מקורבי אולמרט? ישראלים רבים, אוהדי אולמרט או מתנגדיו, יודעים עתה כי אולמרט רק חיזק את הדימוי של אובמה כיריב לנתניהו. כל זאת, חשוב לציין, בעוד שגריר ארה"ב דן שפירו מנסה לכבות את האש שלובתה, ועוד בטרם נסתיימו ההליכים המשפטיים של אולמרט.

נכון, דימויו של אובמה בעיני ישראלים רבים לא היה בחזקת סוד. סקרים לימדו כי ישראלים, ברובם, העדיפו את בחירת מיט רומני על פניו. אך מה שגרמו מקורבי אולמרט באמירתם כי האיש שלהם כאן יחליט רק לאחר התוצאה שם, הוא לכך שהם דחקו את נשיא ארה"ב, אולי בניגוד לרצונו, למקום בכיר במערך האופוזיציה הפוליטית בישראל. הם הפכו אותו לגנרל בשורות האופוזיציה.

גם אם ההנחה הזאת מקובלת על הנשיא אובמה, ורוב הסיכויים שלא, מדובר בפגיעה קשה בממשל האמריקני החדש-ישן, ולא רק בנשיא עצמו. כי אם יבקש הממשל בארה"ב להחזיר לעצמו את מעמד המתווך ההוגן, ואם יחודש המשא ומתן עם הרשות הפלסטינית, יגיע אובמה לעמדת התיווך המחודשת שלו כשאמינותו בישראל פגועה. איזו מידה של אמון יחושו ישראלים לארה"ב ולשליחיה, לאחר שהמקורבים של אישיות ישראלית בכירה כבר "גייסו" את אובמה למחנה האופוזיציה? תתפלאו, אבל נשיא ארה"ב אינו אדיש לדימויו בעיני תושביה של מדינה קטנה, המוגדרת בפיו "בעלת ברית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully