וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב רב: המאבק שמסעיר את רבני דגל התורה

3.12.2012 / 13:00

הפלג הירושלמי במפלגה החרדית ליטאית מפגין שרירים מול הפלג מבני ברק ומאיים להתמודד באופן עצמאי בבחירות לכנסת. מבט על התככים והמזימות בפוליטיקה החרדית

גם מפלגה קטנה יחסית אינה חסינה מפילוגים: דגל התורה, המפלגה החרדית-ליטאית שנציגיה הם חלק מסיעת יהדות התורה בכנסת, מפולגת מתמיד לפני הבחירות הקרובות. מאבקים בתוך המפלגה אינם דבר חדש אמנם, אולם אלה התעצמו לאחר שהרב יוסף שלום אלישיב הלך לעולמו ביולי 2012. מקור המאבקים בחודשים האחרונים הוא הוויכוח בשאלה מי הוא יורשו של הרב שנחשב ל"פוסק הדור" ולבכיר הרבנים: "הפלג הירושלמי" טוען שמנהיג הציבור החרדי-ליטאי הוא הרב שמואל אוירבך, ראש ישיבת מעלות התורה בירושלים ונשיא ועד הישיבות. לעומת זאת, הפלג מבני ברק גורס כי ממשיך דרכו של אלישיב הוא הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן, ראש ישיבת פוניבז' לצעירים לשעבר, ראש כולל פוניבז' וראש ישיבת ארחות תורה. בין מאבק למאבק, על דגל התורה לקבוע את רשימתה לכנסת ה-19, והפלג מבני ברק מאיים להתמודד בבחירות באופן עצמאי.

כל הדיווחים, הניתוחים והפרשנויות - ב וואלה! בחירות 2013

משה גפני במילאת הכנסת. עומר מירון
צפויים להישאר בצמרת דגל התורה. גפני ומקלב/עומר מירון

חברי הפלג הירושלמי הקימו מפלגה חדשה בשם "נצח", שנרשמה אצל רשם המפלגות. לדברי מקורבים לרב אוירבך, גם אם המפלגה לא תעבור את אחוז החסימה – עצם קיומה נועד להפעיל לחץ על הפלג מבני ברק. "מדובר פה בציבור גדול שמזלזלים בו, ואת זה צריך לשנות", אמרו המקורבים.

בהתייחס לרשימת דגל התורה לכנסת, שבראשה צפויים לעמוד יו"ר ועדת הכספים משה גפני וסגן יו"ר הכנסת אורי מקלב, אמרו מקורבי אוירבך: "הייצוג בכנסת זה הדבר הכי קטן, מכיוון שגם גפני ומקלב אינם בצד מסוים. הם מתנדנדים בין הרב אוירבך לבין הרב שטיינמן. לכולם ברור שהמקום השלישי בדגל התורה, שמקבל מקום שביעי בסיעה המאוחדת עם החסידים, בין כך או כך אינו ריאלי, אז לא לשם אנחנו מכוונים. הוויכוח המרכזי הוא שהרב שטיינמן אינו מרשה שיהדות התורה תפרסם בעיתון 'הפלס'. העיתון הזה, שמזוהה עם הרב אוירבך, הוקם לאחר שאנשי ביתו של הרב שטיינמן השתלטו על יתד נאמן ומאז הרב אוירבך ממודר משם וגם מבזים אותו מעל גבי העיתון. ועכשיו אם לא יתאפשר שיתוף פעולה בין יהדות התורה לבין "הפלס", אין שום סיבה שאנשי הרב אוירבך יתמכו ביהדות התורה".

לדברי המקורבים, "הרב אוירבך אמר שצריך להראות אחת ולתמיד את הכוח של הציבור הזה. כל זמן שזה לא יקרה, לא יתחשבו בדעתנו ויחשבו שאנחנו כמה מאות אנשים בלבד. זה ישפר את מצבנו לקראת הבחירות המוניציפליות. על פי ההערכות שלנו, חצי מהציבור הליטאי מזוהה עם הרב אוירבך - אז אם נזכה בשישים אלף קולות - גם אם זה לא יעזור לנו לכנסת, ברשויות כבר יתייחסו אלינו כאל מפלגה, ונוכל לדרוש ייצוג הולם".

הרב שלום אלישיב הלך לעולמו בגיל 102. אתר רשמי
המאבקים התעצמו לאחר פטירתו. הרב אלישיב/אתר רשמי

אף שהסיכויים לכך שחברי "הפלג הירושלמי" יצליחו להכניס נציגים לכנסת אינם גבוהים, חבירה לחלק מנציגי החסידים עשויה לאפשר זאת, להערכת אחד המקורבים לרב אוירבך. לדבריו, "כיום יש כמאה חסידיות שונות, ורק לארבע מהן יש נציגים בכנסת. במצב בו אנחנו יושבים עם חלק מהם ומראים להם עד כמה לא סופרים אותם, זה יכול להתפתח לשני כיוונים. או שהחבירה תגרום לנו לעבור את אחוז החסימה ולהכניס נציגים לכנסת, או שבאגודת ישראל ייתנו בראש לדגל התורה, שייתנו לאנשי הפלס מה שהם רוצים כדי שהם לא יאבדו קולות, כך שבכל מקרה אנחנו יכולים לצאת מורווחים".

נראה שהאיומים מצד "הפלג הירושלמי" הכניסו ללחץ בכירים בדגל התורה. לאחרונה הגיעו שני חברי הכנסת מטעם המפלגה, גפני ומקלב, לביקור אצל הרב אוירבך בירושלים. לדברי אנשים שנכחו בפגישה, שררה בה אווירה חיובית, והשניים ניסו להראות שהם אינם נוטים דווקא לצד מסוים. במהלך השיחה הסביר השמש של הרב אוירבך לגפני את המהלך על ידי משל. לדבריו, "אם אישה אינה מרוצה מבעלה, היא מתחילה לאיים עליו בגירושין. אם זה עוזר - מה טוב. היא אינה באמת רוצה להתגרש. אם זה אינו עוזר – האישה מתקדמת בתהליך כדי לייצר את הלחץ הנדרש. אם דבר אינו מלחיץ אותו, היא בסוף תתגרש, אף שהיא לא כיוונה לכך. גם אנחנו עושים זאת כדי לייצר לחץ אבל, אם זה לא יקרה ולא ייווצר שינוי - בסופו של דבר נלך עם המהלך הזה עד הסוף".

בשלב זה עדיין לא ברור איך תורכב הרשימה של מפלגת "נצח", אך מסתמן שבראשה יעמוד שי גדסי, יו"ר מרבצי התורה הספרדיים. שאר הנציגים ייקבעו על ידי הרב אוירבך, כמקובל בציבור החרדי.

הואיל ואנשי "הפלג הירושלמי" מחכים עדיין לראות אם הלחץ יישא פרי או שצריך לעבור למהלך הבא, טרם הוחלט על הקמת מטות בערים החרדיות לקראת הבחירות. לדברי המקורבים, אם הלחץ לא ירשים את הפלג מבני ברק – התמודדות עצמאית היא המהלך הבא ב"ארסנל הלחץ" על דגל התורה.

באגודת ישראל מסתכלים מהצד

ואיך נציגי אגודת ישראל, המפלגה החסידית ביהדות התורה, מתמודדים עם הפילוג האפשרי?

לדברי בכיר באגודת ישראל, נכון לעכשיו נציגיהם מסתכלים מהצד, אך מבקשים הסברים ותשובות כדי שזה לא יפגע במפלגה בבחירות. "אגודת ישראל עושה הכל כדי לא להתערב בפילוג בדגל התורה. בניגוד לדגל, שבעבר כאשר היו מאבקים בפלג החסידי היא לקחה צד, אנחנו לא רוצים להיות מעורבים. בכל מקרה אנו בוחנים את הנושא ומבקשים תשובות, כי פילוג כזה יכול לפגוע גם בסיעה שלנו".

אתם לא חוששים שיהיה איחוד בין חלק מהציבור שלכם לבין מפלגת "נצח"?

"לא, דבר כזה לא יקרה ואף אחד לא יעשה פעולה כזו". והוא מסביר, "הציבור היחיד שהמפלגה החדשה יכולה לקבל גיבוי הוא הספרדים התורניים. אנשי טוב (חרדים שמשולבים בשוק העבודה ונחשבים מודרניים יותר) לא רלבנטיים לנושא, מכיוון שהפלג הירושלמי יותר שמרני ומוביל את המאבק נגדם. רק הספרדים התורניים שדגל כביכול מייצגים אותם אבל לא סופרים אותם, יכולים ללכת עם המפלגה החדשה".

אין חסידויות שמרגישות לא מיוצגות באגודה, ובעקבות זאת יקפצו על העגלה?

"החסידויות הקטנות יותר מיוצגות על ידי חבר הכנסת מאיר פרוש, והוא נלחם על כל אחת ואחת מהן. יש טענות ומחשבות אצל חלק מהם, אבל פרוש עושה הכל כדי להשתיק הכל ולשמור על הסדר, כך שלא נראה לי שתזוזה של חלק מהם למפלגה החדשה ריאלית. גם בין החסידויות הגדולות שמיוצגת באגודה יש מאבק ובעלז דורשת את המקום השני, מכיוון שלטענתה היא החסידות השנייה בגודלה אחרי גור, אבל זה נעשה בשקט כדי לא להפריע למאבק בדגל, וזה ייפתר. בכל אופן אנחנו דורשים מגפני תשובות ושליטה בסיעה שלו. כרגע הוא מתפתל קצת, והמצב לא לגמרי ברור, אבל זה יסתדר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully