וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה והמבחן הישראלי

איזי ליבלר

11.11.2012 / 11:39

שהותי בארה"ב במהלך הבחירות היתה חוויה יוצאת דופן ורכבת הרים מרגשת. לטוב או לרע, העם האמריקני בחר מחדש בנשיא אובמה, אבל מלבד על האמריקנים עצמם, בחירה זו תשפיע כפי הנראה עלינו בישראל יותר מאשר על כל אומה אחרת, וזאת בגלל הסתמכותנו המשמעותית על תמיכה אמריקנית פוליטית וצבאית.

על ממשלתנו להתרכז כעת בבניית אסטרטגיה, שתוביל למערכת יחסים מיטבית עם ממשל אובמה השני, בלי להתפשר על ביטחוננו ועל עצמאותנו. זו אינה משימה קלה, אך הדבר יתאפשר כל עוד ננהג באופן רציונלי ובהנחה שהתמיכה האמריקנית העממית בישראל תיוותר חזקה והקונגרס לא יזנח אותנו.

למרות העובדה שמרבית הפוליטיקאים נוהגים להפר כעניין שבשיגרה הבטחות שניתנו טרם בחירות, עלינו לפעול בתחילה לפי ההנחה שאובמה ינהג באופן מכובד וידבק באופן כללי בהתחייבויות שעליהן הצהיר במהלך החודשים האחרונים כלפי ישראל. יש להזכיר לו כי בעימות האחרון עם רומני הוא הרחיק לכת ואמר כי "ישראל היא חברה אמיתית... היא בעלת בריתנו הגדולה באזור, ואם ישראל תותקף, ארה"ב תעמוד לצידה".

רה"מ נתניהו ייאלץ לפעול כדי להתגבר על היריבות האישית שעירערה את מערכת היחסים שלו עם אובמה, ואשר החריפה את חילוקי הדעות בין המדינות בארבע השנים האחרונות.

בעולם מברכים על בחירתו מחדש של הנשיא אובמה. רויטרס
נשיא ארצות הברית, ברק אובמה/רויטרס

יש לקוות כי אובמה ער לעובדה כי על אף שחיקה מסוימת בשורות המפלגה הדמוקרטית, הקונגרס נותר ברובו המוחלט תומך בישראל. הדבר משקף את רמות התמיכה חסרות התקדים, אשר מהן נהנית ישראל בקרב העם האמריקני. אם ישוב אובמה לדרכו הקודמת, שכללה נזיפה מתמשכת ופומבית בישראל בזמן שטיפל במנהיגים הפלסטינים הדו-פרצופיים בכפפות של משי, הוא יוביל עצמו לעימות חזיתי עם הקונגרס. זאת ועוד, לאחר שנכווה פעמים רבות כל כך במדיניות המזרח התיכון הכושלת שלו, ייתכן מאוד כי הממשל החדש יבחר להרחיק עצמו מן הניסיון לפתור את העימות הערבי-ישראלי הסורר.

על כן עלינו לפעול, לפחות בתחילה, מתוך הנחה שאובמה ידבק בהתחייבויותיו וכי השיפור שנוצר ביחסים עם ישראל בחצי השנה האחרונה יישמר. בד בבד, חשוב שהפעילים הפרו-ישראלים יתכוננו להשמיע את קולם אם יפר את הבטחותיו. הדבר נכון במיוחד בכל הקשור להצהרה הנלהבת שנדר אובמה, שלפיה לעולם לא יותר לאירן להשיג פצצה גרעינית במשמרת שלו. הוא הצהיר שוב ושוב כי "כל עוד אני נשיאה של ארה"ב, לאירן לא יהיה נשק גרעיני".

על ישראל להיות מוכנה, במידת הצורך, להשיק קמפיין ציבורי להסברת עמדתנו אם אובמה יתעקש כי קווי שביתת הנשק הבלתי-ניתנים-להגנה מ-1949 יהיו נקודת הפתיחה למו"מ עם הפלסטינים. נוסף על כך, על המנהיגים היהודים-אמריקנים, כפי הנראה בהובלת איפא"ק, להעמיד בראש סדר העדיפויות השקה של קמפיין לשיקום הגישה הפרו-ישראלית המסורתית בקרב המפלגה הדמוקרטית.

ברמה העממית, אין כל ספק כי יש מיעוט שמאלני קיצוני גדל העולה בשורות המפלגה הדמוקרטית. הגידול הורגש במיוחד בתקופת ממשל אובמה, אשר ביקש להרחיק עצמו מישראל תוך כדי מאמץ לריצוי הערבים. השפעתם הגדלה של פלגים אנטי-ישראליים קיבלה ביטוי במהלך הוועידה הלאומית של המפלגה שנערכה לאחרונה, שבמסגרתה נמחקו התייחסויות חיוביות לישראל אשר שולבו באופן מסורתי בהכרזת הוועידה.

חיזוק התמיכה העל-מפלגתית בישראל הוא חיוני, משום שאם האלמנטים העוינים את ישראל יהפכו דומיננטיים או אפילו בעלי השפעה כלשהי בקרב שתי המפלגות המרכזיות, הדבר יערער את אחד מן היסודות החזקים ביותר התומכים בברית ארה"ב-ישראל. בהקשר זה, על הדמוקרטים הציוניים לנצל את העובדה שמרבית היהודים המשיכו לתמוך באובאמה בבחירות, כדי לדחוק את האלמנטים האנטי-ישראליים מתוך המפלגה ולחזק את מעמדה של ישראל בקרבה.

ייתכן שאנחנו עומדים בפני זמנים לא קלים, אולם עלינו להמשיך להיות אופטימיים מתוך הידיעה שארה"ב היא דמוקרטיה. כל עוד דעת הקהל ממשיכה לתמוך בישראל, היחסים בין המדינות עלולים לחוות מתיחויות, אך ימשיכו להתקיים בשלמותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully