וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה חמוס: חיית המחמד שכבשה את העולם

כרמי צדוק

7.11.2012 / 8:20

לאחרונה הפך החמוס לחיית מחמד פופולארית בכל העולם, והוא נותן פייט לכלבים ולחתולים. עם מראה יחודי, פנים מתוקות ובלוטת ריח מפותחת הוא עוד יכבוש גם אתכם

"כשאני מסתובבת ברחוב עם ג'ייד ברתמה שלה, אנשים חושבים שהיא סמור או איזו חולדה גדולה במיוחד", משתפת איילת ארליך בת ה-25, המגדלת חמוסים בעשור האחרון, והבעלים הגאה של ג'ייד, חמוסה בת 5 וחצי בצבע סייבל (קרמל).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
לא סמור ולא חולדה. שני חמוסים ישנים/מערכת וואלה, צילום מסך

חמוס, כלב וחתול- התמונה המושלמת

חמוסים הם יונקים ממשפחת הסמורים, ובניגוד לדעה הרווחת לא מדובר במכרסם אלא בטורף של ממש שבויית על ידי בני האדם ואינו מצוי בטבע. מבנה גופם ארוך, רגליהם קצרות ומשקל גופם נע בין 0.5-3 ק"ג. בארצות הברית מדובר בחיה פופולארית, שנמצאת במקום השלישי בשכיחותה אחרי כלב וחתול. בישראל המצב מעט שונה, ולמרות העליה בפופולריות שלהם בשנים האחרונות, מספר החמוסים עומד על כמה אלפים בודדים בלבד, רובם במרכז הארץ.

"מבחינתי התמונה המושלמת זה כלב, חתול וחמוס בעת ובעונה אחת", מספרת איילת. "זו חיה שמוסיפה הרבה הומור לבית. כלב נותן דברים מסוימים, וחתול דברים אחרים, וחמוס מכניס הרבה צחוק. זו חיה משעשעת ואופטימית שיכולה לגרום לך לחייך במצבים שאת קצת מצוברחת". גידול חמוס טומן בחובו מלבד החיוכים, גם קשיים למגדל המתחיל והלא מנוסה. "לפני שהחלטתי לקנות חמוס עשיתי הרבה עבודת מחקר", מספרת איילת. "חמוסים צריכים הרבה תשומת לב, יש להם המון מרץ. חשוב לתת להם לרוץ ולשחק, ובעיקר שתיווצר אינטראקציה עם הבעלים כדי שלא ישתעממו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"אין הרבה וטרינרים שבאמת מבינים בחמוסים". איילת ארליך וג'ייד החמוסית/מערכת וואלה, צילום מסך

כמה זה יעלה לכם?

לתשומת הלב ההכרחית מצטרפת גם דרישה כלכלית, ולמרות שמחירם של חמוסים אינו גבוה ועומד על כמה מאות שקלים, ההוצאה הראשונית לגידולם כוללת כלוב ענק שמחירו יכול להגיע לאלף שקלים, ואף יותר. תוסיפו לכך הוצאות שוטפות כמו חיסונים, עיקור או סירוס, טיפול קבוע נגד פרעושים ועלויות של אוכל איכותי ועשיר בחלבונים, והגעתם לסכומים לא מבוטלים. ובזה זה לא נגמר, ואחרי גיל שלוש בממוצע, נוטה לפתח החמוס מחלות שונות, כך שעל המגדל להיערך לטיפולים אינטנסיביים ויקרים במרפאה.

"אין הרבה וטרינרים שבאמת מבינים בחמוסים, לכן צריך להוסיף להוצאות גם עלות של נסיעות וזמן, כי לא כל אחד גר ליד וטרינר המומחה לחמוסים, וגם את זה צריך לקחת בחשבון, במיוחד אנשים שגרים בצפון ובדרום", מציינת ארליך. ד"ר ענת מילנר-רוטרמן וטרינרית מממרפאת הקליניקה בתל אביב דווקא מדווחת על לא מעט בעלי חמוסים הפוקדים את המרפאה בצפון תל אביב: "לראות חמוסים מגיעים אלינו לטיפול זה כבר לא מראה נדיר. זו חיה שמאוד נוח להחזיק בתל אביב, בעיקר בגלל שאין חובה לטייל איתה כמו עם כלב", היא מסבירה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
חמוסים יכולים להסתדר נהדר עם שאר חיות המחמד בבית. חמוסית במבט נוגה/מערכת וואלה, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
יוצאים לטיול יחד עם הכלבה. חמוסים בדשא/מערכת וואלה, צילום מסך

חיה שלא מתאימה לכל אחד

"לפעמים כשאני יוצאת עם הכלב והחמוסה ביחד, רוב האנשים חושבים שזה סמור או חולדה. יש גם את המקרים המשעשעים של אלה שבטוחים שהחמוסה שלי אולי שייכת לכלב שאני מטיילת איתו, איזה גור מוזר שמתלווה אלינו", אומרת ארליך. אולי תתפלאו, אבל חמוסים יכולים להסתדר נהדר עם שאר חיות המחמד בבית. "אני לא מפרידה בין החתולים והכלבים שלי לבין ג'ייד, והיא תמיד יכולה להיכנס לכלוב שלה בבית במידה והיא רוצה להתרחק מהם. החשיפה וההיכרות ביניהם הייתה הדרגתית, וכמובן שבפעמים הראשונות הייתי צריכה להשגיח ולראות שאין מריבות".

על אף האידיליה המשפחתית קיים שוני בין החיות ומבחינה רפואית יש כמה דברים שצריכים לשים אליהם לב. "יש כמה טיפולים רפואיים שגרתיים שחשוב לעשות כמו חיסון נגד כלבלבת, מפני שחמוסים מאוד רגישים למחלה", מסבירה דר' מילנר- רוטמן. "לפני שמחסנים חמוס צריך לעשות לו בדיקה פיזיקלית מקיפה, ולהיות מוכנים לזריקה נוספת נגד אלרגיה במידה והחמוס יפתח תגובה לחיסון הכלבלבת".

גם עיקור של חמוסה הינו חובה, והסיבה היא שהביוץ שלהן הוא 'ביוץ מושרה', המתרחש רק לאחר זיווג, והחמוסה ממשיכה להתייחם פעם אחר פעם, כאשר בכל ייחום כזה היא עלולה לאבד כמויות רבות של דם ואף למות מאנמיה. "לגבי בלוטות הריח, יש אנשים שעושים לחמוסים שלהם ניתוח להסרת הבלוטות, אך אין לניתוחים האלה הצדקה והם לא פותרים את הבעיה", מסבירה דר' מילנר-רוטמן. "לפני שלוקחים חמוס צריך להחליט מראש אם הריח שלו מתאים לכם או לא. בכל מקרה,עיקור וסירוס יכולים להפחית מריח הגוף, במיוחד כאשר הניתוח מתבצע בגיל צעיר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
נשבע לכם שהריח לא ממני. חמוס במתקן משחקים/מערכת וואלה, צילום מסך

ואכן, אחד הדברים הראשונים שעולים כאשר חושבים על חמוס, זה נושא הריח. "כן, יש להם ריח דומיננטי משלהם בדיוק כמו שלכלב יש", אומרת ארליך. "זה עניין של טעם, יש כאלה שאוהבים וכאלה שלא. כדאי ללכת להכיר (ולהריח) חמוסים לפני שאתם מביאים אחד הביתה, בבית של מישהו שאתם מכירים או בחנות חיות. אם זה חמוס שחי בבית מנקים את הארגז צרכים שלו (ממש כמו של חתול), עושים כביסה למיטה ועוד".

חמוסים בניגוד לכלבים וחתולים, אינם יודעים למצוא את הדרך הביתה או לשרוד ברחוב, כך שצריך להכין את הבית ולמגנו לפני שהם מגיעים הביתה. "ממש כמו כל חיית מחמד הם אוכלים חוטי חשמל ויכולים להתקע בכל מיני פינות מוזרות בבית, כך שצריך להזהר", מסבירה ארליך. "חמוס היא חיה מדהימה ומיוחדת במינה, אבל חשוב שאנשים ידעו שזו לא חיה לכל אחד, וצריך לעשות בדק בית טוב ולראות אם היא מתאימה לכם".

בואו לדבר על זה בפורום בעלי חיים

  • עוד באותו נושא:
  • חמוסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully