וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרפאה: איך מטפלים במחלות החורף של חיות המחמד?

דר' איל נחמיאס

12.11.2012 / 9:00

איל נחמיאס, הווטרינר של וואלה! נותן לכם את כל הטיפים והעצות לטיפול במחלות החורף של החתולים והכלבים הביתיים

שינויי מזג האויר ועונת הסתיו משפיעים גם על חיות המחמד שלנו, לכן חשוב מאוד לתת את תשומת הלב לבעיות התנהגותיות שיכולות לנבוע מחילופי העונות, וגם לבעיות פיזיות השכיחות לחורף. לכלבים ולחתולים שלנו יש שיגרת חיים אליה הורגלו במהלך השנה, ועם שינוי מזג האוויר משתנה גם השיגרה שלהם. גשמים ורוחות למשל, עלולים לגרום לנו לקצר את הטיול היומי, או אפילו להחליט לוותר עליו או לדחותו, וכלבים מגזעים זעירים, כמו "שי צו" או "מלטז" עלולים לסרב לצאת לטייל על משטח רטוב ויעדיפו לעשות את הצרכים בבית. כדי למנוע הפתעות, הנה כמה עצות רפואיות והתנהגותיות שיעזרו לכם לעבור את העונה הקרה:

כלב לבוש עם צעיף וכובע. ShutterStock
אני לא מאמין שהוציאו אותי מהבית בקור הזה. דוג דה בורדו קופא מקור/ShutterStock

בעיות שתן:

כתוצאה מהיעדר טיול מספיק והתאפקות יש נטיה לחלק מהכלבים לפתח בעיות בדרכי השתן, ולסבול מעצירת שתן, דלקת בדרכי השתן ואפילו חסימת שתן, שמתרחשת בעיקר אצל כלבים וחתולים זכרים. אצל כלבים הנטיה היא במיוחד לכאלו שלא עברו סירוס, ואילו בחתולים, קיימת השפעה של סטרס וחרדה על נטיה לדלקות בדרכי השתן ואף חסימתם. מחקרים הראו כי למעלה מ-60 אחוז מדלקות דרכי השתן קשורות לרקע התנהגותי, ולמעשה הן הוגדרו על רקע לא ידוע. היום אנחנו יודעים כי ההשפעה של ההתנהגות על ריבוי הדלקות היא חזקה.

מה אפשר לעשות כדי למנוע בעיות ?

בכלבים : בראש ובראשונה, חשוב להתעקש על שיגרה וטיולים. בכלבים זעירים המסרבים בכל תוקף לצאת, ניתן לעשות שימוש במצעי צרכים כמו סדיניות או כופתיות נייר דחוסות המתאימות למטרה הזו. על הבעלים לשים לב להתנהגות חריגה כמו השתנה מספר רב של פעמים "על ריק", או קושי וכאב שיכולים להתלוות לדימום או הפרשות מאיבר המין. בנוסף, חשוב מאוד בעונה זו לספר את הכלב ולגלחו במקומות הנכונים, ולהקפיד על הגיינה של פתחי השופכה אשר עלולים להזדהם. חשוב מאוד על אף שהימים אינם חמים, להקפיד על מתן מים טריים במספר קערות, אותן יש להחליף לפחות כל יום. בנוסף, מומלץ גם להחליף את המזון למזון "סופר פרימיום" איכותי.

בחתולים : חשוב לשים לב להתנהגות החתול הביתי, וברוב המקרים חתול המבלה שעות נוספות בארגז החול עלול לבטא קושי במתן שתן ולא עצירות, ויש לקחת אותו מיד לבדיקה.
על מנת ולמנוע בעיית התנהגות שתוביל לדלקת במערכת השתן יש להקפיד ולעשות מספר דברים: עליכם להגדיל את מספר ארגזי החול בבית, ולהוסיף ארגז נוסף על כל חתול בבית. לפי הנוסחה הזו לחתול תמיד תהיה אלטרנטיבה נקיה סבירה לעשות בה את הצרכים. את הארגזים יש למלא בחול מתגבש, ולמקמם במקום אינטימי ונסתר על מנת לתת לחתול את ההזדמנות להצניע את מעשיו הפרטיים. חשוב מאוד לא למקם את הארגז ליד מקור מזון ומים. כמו בני אדם, גם חתולים אינם אוכלים ושותים בשירותים.

עצה חשובה נוספת היא לנצל את הזמן בבית, ואת השעות המתות של הגשמים והסופות לבילוי ומשחק בבית עם חיית המחמד. אין כמו משחק משעשע עם החתול, וניתן להשתמש במשחקי חכה, עכבר צעצוע וכדורים שונים. לבסוף, לא לשכוח לתת לחתול מזון איכותי המכיל את החלבון בכמות המתאימה. הרכב מינרלים מתאים ימנע חומציות שתן לא טובה ואבנים בכליות.

חול חתולים בפורמט של גבישי קריסטל. ShutterStock
מומלץ להשתמש בחול מתגבש בארגז של החתול/ShutterStock

מחלות חורף

כלבים וחתולים נוטים ללקק ולבלוע טפילים על ידי שתיית מי שלוליות או ליקוק של כפות רגליים רטובות . במקרה של אכילת דברי מזון שעמדו בחוץ יש סיכון לזיהום ודלקת מעיים חריפה, ובכל שנה בעונה זו ניכרת עליה בכמות הכלבים והחתולים הסובלים משילשול.

מה ניתן לעשות וכיצד למנוע?

בראש ובראשונה הקפידו על מזון איכותי וטרי, וריכשו שקי מזון בגדלים שיספיקו לכלב לתקופה של חודש אחד ולא מעבר. בעונה זו חשוב יותר מתמיד להימנע מטיול חופשי וללא רצועה עם הכלב. כך הכלב לא יוכל לאכול חיפושיות נגועות בנגיף תולעת הפארק המסוכן, ויימנע משתיית מי שלוליות מזוהמים. בעונה זו יש ריבוי מקרים של תולעת הפארק, וחשוב לשים לב ולהגיע לטיפול מונע אחת לשלושה חודשים. כיום ניתן להגביר את המניעה, בנוסף לזריקה על ידי טיפות של "אדבוקאט" - חומר חדש למניעת תולעת הפארק.


דלקות דרכי הנשימה ושיעול

שהייה בפנסיון או במקום בו יש ריכוז גבוה של כלבים עלול לגרום להעברה של נגיף שעלת המכלאות לכלב. הנגיף בשילוב עם חיידק "בורדטלה" גורם לשיעול חזק והקאות, והכלב יראה כאילו הוא נחנק מדבר מה בגרונו. טיפול פשוט באנטיביוטיקה ובסירופ שיעול שייתן הווטרינר יכול להועיל בקלות.

כלב מלטז לבן אפור מסתפר. ShutterStock
להשאיר את כל השיערות המיותרות אצל ספר הכלבים. כלב ביום פינוק/ShutterStock

ומה עושים עם הנשירה הזו?

עונת המעבר אומנם כמעט מאחורינו, אבל בישראל הכלבים סובלים מנשירה כמעט כל השנה בגלל מזג האוויר החם יחסית. הנשירה יכולה להיות תוצאה של החלפת הפרווה לעונה הקרה, אך היא גם יכולה להיות סימן לפרעושים או רגישות למרכיבי מזון.

מומלץ מאד לגשת לטיפול טיפוח אצל ספר הכלבים שיסיר את השיער המת על ידי הברשה עמוקה ושימוש במפוח מיוחד. כך תוכלו לקבל כלב נקי שהשאיר את כל הפרווה התחתונה אצל הספר. בתחום המזון, חשוב מאוד לתת לכלב מזון עשיר בחלבון ובמרכיבים המיועדים לכלבים או חתולים רגישים. מומלץ שהמזון לא יכיל עוף ויהיה עשיר יותר בחומצות שומן חיוניות. בנוסף, עדיף שהמזון יכיל רמות מופחתות של חיטה ותירס שעלולים לגרום לכלבים או חתולים רגישים לנשירה מוגברת. לבסוף, על הכלב לעבור טיפול יסודי נגד פרעושים, שיכולים גם הם להיות גורם לנשירת שיער.

פני כלב מפוחד. ShutterStock
רעמים וברקים בליל חורף קר לא נשמעים תמיד אותו הדבר. כלב מפוחד/ShutterStock

טיפול בכלבים שמפחדים מרעמים וברקים

פוביות הן תגובות פחד עזות שהן מחוץ לפרופורציה של האיום שכנגדיהן הן מתעוררות. באזורים בהם קיימות סופות רעמים, כלבים רבים חווים אפיזודות טראומטיות כל שנה. בדרך כלל אין עדות לגבי הגירוי שגרם להתפתחות הפוביה וייתכן כי חלק מהבעיה נובע ממרכיבים תורשתיים. כלבים מסויימים נוטים יותר לפתח את הבעיה בגיל מסויים, אך ברור כי קיים גירוי כלשהו הגורם להתעוררות הפחד, אותו לא תמיד ניתן לזהות. קיימים פתרונות התנהגותיים לכלבים שפוחדים מרעמים, וכמו כן על מנת למנוע נזק עצמי וסבל מיותר, קיים טיפול תרופתי בתכשירים המרגיעים את חיית המחמד למספר שעות, אותם ניתן לקבל מהווטרינר לאחר התייעצות.

עוד בנושא:

דובון הקורים: הזחל שיכול להרוג את הכלב שלכם

חתול במגפיים: עוברים את החורף בשלום

המרפאה: כלב יכול לחטוף טראומה מתספורת?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully