וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראלים ואירנים קיימו שיחות על פירוק הגרעין

יוסי מלמן

6.11.2012 / 8:01

בשיחות בבריסל שהתקיימו תחת חסות האיחוד האירופי לקח חלק גם ג'רמי יששכרוף, סמנכ"ל משרד החוץ לעניינים אסטרטגיים. בצד האירני ישב סגן שר החוץ לשעבר. "לא היו זיקוקים"

למרות העימות המילולי, בינתיים, בין ישראל לאירן סביב תכנית הגרעין שטהרן מפתחת, גורמים ישראלים ואירנים השתתפו השבוע בשיחות חשאיות בנושא פירוק המזרח התיכון מנשק גרעיני שהתקיימו בבריסל בירת בלגיה. בין המשתתפים היה גם ג'רמי יששכרוף, סמנכ"ל משרד החוץ לעניינים אסטרטגיים. השיחות שהתקיימו במתכונת של סמינר נערכו בחסות של האיחוד האירופי, על הדיונים מוטל איפול כבד והמשתתפים התחייבו שלא לאשר אפילו את דבר קיום השיחות ולא את תוכנן. דיווח על השיחות מפרסם ג'וליאן בורגר, כתב ה"גרדיאן" הבריטי המתמחה בנושאי הגרעין האירני. בראש המשלחת האירנית עומד עלי אשגר סולטניה, שגריר אירן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), וכן סגן שר החוץ לשעבר סייד חוסיין מוסוויאן, המשמש כיום חוקר באוניברסיטת ייל האמריקאית. כמו כן משתתפים בשיחות נציגים של עשר מדינות ערביות, פקידים זוטרים של הממשל האמריקני ונציגי האיחוד האירופי.

דובר משרד החוץ, יגאל פלמור מסר לוואלה! חדשות כי אכן נציגי משרד החוץ משתתפים בשיחות. "מדובר בסמינר מקצועי ואין לתת לדברים פרשנות מדינית מיוחדת", מסר פלמור.

אין זו הפעם הראשונה שישראלים ואירנים משתתפים בשיחות דומות שמאפשרות לשתי הממשלות לטעון כי מדובר באירוע בעל אופי "אקדמי" ובלתי מחייב. כך היה לפני כמה שנים בשיחות דומות שהתקיימו בקהיר בחסות של גוף לא ממשלתי שבראשו עמדו שרי החוץ לשעבר של יפן ואוסטרליה. באותן שיחות בקהיר, השתתפה נציגה של הוועדה לאנרגיה אטומית של ישראל ואת אירן ייצג השגריר סולטניה.

ככל הידוע, בשיחות שהתקיימו אתמול וימשיכו להתקיים היום (שלישי), דרשו נציגי אירן שישראל תצטרף לאמנה הבינלאומית למניעת הפצתו של נשק גרעיני, ה-NPT. אחד המשתתפים בשיחות בבריסל, מרק פיצפטריק מהמכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים בארה"ב אמר עליהן כי "לא היו זיקוקי דינור, אך גם לא גינויים".

בתוך כך, ממשיכה פינלנד, שנציגה משתתף גם הוא בסמינר בבריסל, לנסות ולכנס את נציגי ישראל אין ושאר מדינות האזור לוועידה בין לאומית על פירוק האזור מכלי נשק להשמדה המונית, כולל מנשק גרעיני. ועידה זו נקבעה להתקיים עד סוף השנה על פי החלטה של ועידה עולמית לנושא פירוק הנשק הגרעיני שהתקיימה בניו יורק בשנת 2010 ואשר ארצות הברית, למורת רוחה של ישראל, נתנה הסכמתה לכך. אולם, הסיכויים לכינוס הוועידה בשבעת השבועות שנותרו עד לסיום שנת 2012 אינם גדולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully