וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנדי: הסופה לא דילגה על העניים

מתי שמואלוף

6.11.2012 / 6:30

בלילה שבו סופת ההוריקן סנדי פגעה בקריביים, רשת החדשות האמריקנית CNN תיארה כיצד הסופה פגעה בניו ג'רזי, ורק חדי העין הבחינו בשורת הכיתוב שרצה בתחתית המסך ועידכנה בנוגע לכמות ההרוגים באיים. אף אחד מהשדרים באולפן לא ציין זאת.

ההוריקן האחרון חשף בפנינו שוב את החצר האחורית של הסיקור התקשורתי. עם אינסוף הדיווחים על המתחולל בניו יורק ובחוף המזרחי, נדמה כי רק אזור אחד נשכח, והוא האיים הקריביים, אבל מתברר שהסופה לא דילגה עליהם בדרכה לארה"ב.

הריסות בחוף הדרומי של לונג איילנד אחרי פגיעת הוריקן סנדי. ניו יורק, 31 באוקטובר 2012. רויטרס
הרס שגרמה הסופה "סנדי" בעיר סנטיאגו דה קובה, לפני כשבועיים/רויטרס

מספר ההרוגים עד כה באיים הקריביים עומד על 70 אנשים - 54 בהאיטי, 11 בקובה, אך גם בג'מייקה, ברפובליקה הדומיניקנית ובבהאמה. בכל האזור של האיים חיים כ-40 מיליון איש, הרגישים ביותר לפגיעות אקלימיות שכאלו.

האיטי נפגעה קשות מהסופה. יבולים חקלאיים, כאלו שאוחסנו או הוכנו לקראת החורף, וכן מחסני אספקה הושמדו. בקובה נפגעו יותר מ-200 אלף בתים, ומספרים שהצליחו להציל רק חלק מיבולי הקפה המפורסמים. ובשאר האיים יבולים רבים נפגעו, לאחר שהתושבים נאלצו לחכות שהזעם של הסופה יעבור. יש פחד גדול מהתפשטות של מחלות שקשורות למים מזוהמים ועוד. בג'מייקה הוטל עוצר של יומיים, שהופר, והיו דיווחים על ביזה. יותר מ-70 אחוזים מהאזרחים, שנשענו על חברת החשמל היחידה בג'מייקה, נותרו ללא זרם. הנזק באיי הבהאמה לבתים פרטיים ולתשתיות ציבוריות מוערך בכ-300 מיליוני דולרים.

מדוע התקשורת לא דיווחה באותה עוצמה על הנזק העצום בקריביים? האם היה קשה לקבל את הנתונים? מובן שלא. האם האיים הקריביים חשובים פחות? אלו אותם האנשים, בשר ודם. אך, כאמור, המציאות מוכיחה אחרת.

הסיקור מורכז לארצות הברית

הנזק בקריביים כפול, זאת משום שהתושבים במקום הם עניים יותר ועומדים כרגע בפני סכנות רעב (האספקה נפגעה קשות), מגיפות (יש פחד ממגיפת כולירה בהאיטי), מחלות ועליית מחירי מזון.

התקשורת אמורה לדווח באופן מאוזן על כל חלקי העולם, אך היא מירכזה את הסיקור לארה"ב, מיסגרה את הקריביים כשוליים, ובכך הפחיתה את האפשרות להענקת סיוע הומניטרי ראוי לאלו הזקוקים לכך הכי הרבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הריסות בחוף הדרומי של לונג איילנד אחרי פגיעת הוריקן סנדי. ניו יורק, 31 באוקטובר 2012. רויטרס
הדיווח אינו מאוזן. הרס בלונד איילנד, ארה"ב, בשבוע שעבר/רויטרס

הנשיא אובאמה, שעם הסופה עבר את הישורת האחרונה לקראת הבחירות, הוא סמל למוביליות חברתית של המדוכאים. אבל כמו כל פוליטיקאי הוא נותן עדיפות לאסון שעובר על האומה האמריקנית. זאת, למרות ההבטחות החברתיות שלו לתיקון הולם במגזרים המוחלשים. קחו, למשל, את בית הכלא של גואנטנמו שהאמריקנים מחזיקים בקובה, אשר לא נסגר למרות סיסמת הבחירות הקודמות שלו. לפי הדיווחים, גם שם אספקת החשמל הופסקה, אבל על מצב האסירים בבית הסוהר של גואנטנמו לא שמענו בחדשות.

ומה יעשו עכשיו בקריביים ומי ישמע את קולם? התשובה לכך לא ברורה. אי אפשר להעניק סיוע הולם למדינות שאת סבלן לא שמעת. כשהתקשורת העולמית והפוליטיקאים מעמידים את בעיות העולם השלישי בשוליים, אי אפשר להחזיר למרכז את חסרי הישע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully