וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיבות מכרעת: מצביעים גם לקונגרס

יעקב אחימאיר

6.11.2012 / 6:19

הבחירות לנשיאות מטילות צל ענק על הבחירות האחרות הנערכות היום בארה"ב - אלה הן הבחירות ל-435 חברי בית הנבחרים ולשליש הסנאט (33 סנאטורים). למעשה, וללא כל הגזמה, הכרעה זו תקבע גם את אופייה של תקופת הנשיאות הבאה, שתחל ב-20 בינואר.

יש להדגיש: בגבעת הקפיטול שוכנת מעצמה נוספת, ה"קונגרס", והיא שווה בעוצמתה ובהשפעתה לאלו של הבית הלבן. הנשיא לא יוכל לממש את הבטחותיו ואת תוכניותיו לאומה בלא שישיג הבנה פוליטית עם שני בתי המחוקקים. החוקה האמריקנית "דואגת" לכך: הנשיא הוא בעל הסמכות, אבל בידי הקונגרס מצוי הרסן המאזן. ונראה שההצבעה הצפויה היום אינה מבשרת תקופת נשיאות רוגעת. דרכו של הנשיא תהיה רצופת מכשולים, כפי שהיה בארבע השנים האחרונות: הנשיא אובאמה התקשה לממש את תוכניותיו עקב הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים, וכך יהיה אם ייבחר רומני מול הרוב הדמוקרטי הזעום, הצפוי בסנאט.

הצעת חוק, שהולדתה בבית הנבחרים, לא תיכנס לספר החוקים אם ניסוח זהה לחלוטין של החוק לא יאושר גם על ידי הסנאט. ולפי כל ההערכות, מצב זה של רוב רפובליקני בבית הנבחרים ורוב דמוקרטי בסנאט ינציח את קשיי המשילות של הנשיא הבא. במסע הבחירות שלו, אגב, טרח רומני להדגיש כי בהיותו מושל מדינת מסצ'וסטס השכיל להגיע להבנות עם הרוב הדמוקרטי, היריב, בבית המחוקקים המקומי, וזאת במדינה הידועה דווקא ברוחה הפוליטית הליברלית.

להצדיע לסנאטור הפורש

תקופת הנשיאות הבאה עלולה להפוך גם לארבע שנות קיפאון, דריכה במקום, אם אכן יחסי הרוב והמיעוט בשני הבתים יישמרו כפי שהם עתה. וזאת בתקופה של אתגרי ענק לנשיא הבא: אבטלה, מיתון, החוב הלאומי של ארה"ב שזינק. הנשיא הבא יתקשה לחולל שינוי, אשר מאוד הכרחי, אם לא ישכיל בהבנתו הפוליטית להגיע להסכמות עם הצד היריב לו באחד משני הבתים.

השיתוק הצפוי עתה עלול לפגוע קשות גם במעמדה של ארה"ב בעולם. למזלה של ישראל, שתי הסיעות בשני בתי המחוקקים מבטיחות את המשך התמיכה האמריקנית, בעיקר בסיוע כספי וביטחוני. אבל אפילו הקונגרס אינו כל יכול: והיה אם ייבחר מחדש הנשיא אובאמה, הרי למרבה הצער לא יוכלו המחוקקים לאלצו לערוך קבלת פנים חמה ולבבית, או לחייך למר נתניהו, אם ייבחר מחדש כראש הממשלה.

ועוד מבחן חשוב ליחסו של הקונגרס למדיניותה של ישראל: מה תהא עמדתו אם וכאשר יוחלט על פעולה צבאית נגד מתקני הגרעין של איראן? תמיכת הקונגרס נראית מובטחת, אך שומה על ישראל לא לחסוך במאמצי שכנוע בנחיצותה של הפצצה במקרה הצורך בקרב כל 535 המחוקקים, לא פחות, המהווים יחדיו חברי קונגרס וסנאטורים. עשרות מהם, אלה אשר בחייהם הציבוריים ייבחרו היום לראשונה, יגיעו לביקור בישראל בשנה הבאה. כל ראש ממשלה בישראל ואנשיו יהיו חייבים לחמם את ליבם. הרי הם חברים בקונגרס - כלומר, נטועים במעצמה שהיא בתוך מעצמה, ולישראל לא נותר אלא להצדיע לסנאטור הפורש ג'ו ליברמן. מי כמותו עמד לצידה. תודה, סנאטור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully