וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקול היהודי, הבחירה הישראלית

איזי ליבלר

4.11.2012 / 8:55

לבחירות לנשיאות ארה"ב שייערכו בעוד יומיים תהיינה השלכות מרחיקות לכת לעולם המערבי כולו, אך בייחוד בעבור ישראל, שמעולם לא שיחקה תפקיד כל כך בולט בקמפיין נשיאותי. בישראל חוששים כי אם ייבחר אובאמה מחדש ולא יזדקק עוד לטפח תמיכה בקרב היהודים, הוא צפוי לשוב לדפוסי ההתנהגות שנקט בקדנציה הראשונה, עת התנער מחלק גדול מהתחייבויותיו המוקדמות כלפי ישראל.

החשש בישראל הוא מכך שאובאמה ישוב למדיניות הקודמת שאימץ, שלפיה "יציב אור יום בין ישראל לארה"ב" ויחדש את הלחץ על ישראל לביצוע ויתורים חד-צדדיים נוספים כלפי הפלשתינים. יש פחד, שלפיו ישוב ויתעקש כי קווי שביתת הנשק הבלתי ניתנים להגנה מ-1948 ייחשבו לנקודת הפתיחה במו"מ על הגבולות.

רומני, בניגוד לאובאמה, נהנה ממערכת יחסים חמה עם נתניהו. חשוב מכך, הוא מציג גישה חיובית הרבה יותר כלפי המדינה היהודית ואחת מביקורותיו החמורות ביותר כלפי הממשל הנוכחי היתה זניחתו לכאורה של אובאמה את ישראל וההשפלה הציבורית שהוא נוקט כלפיה.

בעוד אובאמה מצביע על מדיניות ההתנחלות הישראלית - כולל הבנייה בפרבריה היהודיים של מזרח ירושלים - בתור האשם לקיפאון עם הפלשתינים, רומני אומר בפשטות כי השלום לא יהיה בר השגה עד אשר הפלשתינים יזנחו את מטרתם להחריב ולהשמיד את המדינה היהודית.

באשר לאיראן, אף על פי שהתחייב לעשות את כל הנדרש כדי למנוע את הפיכתה למעצמת גרעין, אם הסנקציות לא יביאו לתוצאות משמעותיות, קיימים ספקות כבדים באשר לנכונותו של אובאמה לנקוט את הצעדים הקשים שיידרשו.

תהום עמוקה פעורה בין גישות שני המועמדים בכל הקשור לעולם הערבי, אשר נופל לידיהן של השפעות איסלאמיות וג'יהאדיסטיות, ושבו אפילו השימוש במונחים דוגמת קיצוניות איסלאמית או טרור איסלאמי נאסר.

אף על פי שחיסל את אוסאמה בן לאדן, נוהגו של ממשל אובאמה היה לפעול לריצוי האיסלאמיסטים ולזלזל במידת הקיצוניות הפנאטית של האחים המוסלמים. כמו כן הוא התעלם מן התוכחות הרצחניות שהשמיע לאחרונה המנהיג המצרי הנבחר החבר בארגון, כלפי ישראל.

מרבית היהודים ממשיכים לתמוך באובמה

ישראלים רבים מאמינים כי ממשל בראשותו של רומני יהיה מציאותי יותר ויפגין נוקשות רבה יותר כלפי האיסלאמיסטים. לעומתם, מרבית היהודים האמריקנים אינם מעוניינים לזנוח את הדנ"א הליברלי שלהם, ממשיכים לתמוך באובאמה וימשיכו להצביע לדמוקרטים. זאת ועוד, בדומה לרוב האמריקנים, המדיניות הכלכלית היא המרכיב החשוב ביותר בקביעת אופן הצבעתם.

מגמה זו משתקפת במציאות המדכאת, שבמסגרתה חלק גדול מן היהודים האמריקנים, ובייחוד המתבוללים יותר, אינם מחשיבים עוד את ישראל כגורם מכריע בהצבעתם. בעבור רבים מהם, נושאים דוגמת נישואים חד-מיניים והפלות לפי דרישה עולים בערכם על משקלה של רווחת המדינה היהודית.

מצד אחר, מסתמן כי בהחלט יהיה מספר רב של עריקות יהודיות מן המחנה של אובאמה. מגזרים, שבהם יהודים אורתודוקסים ומסורים יותר, צפויים להצביע נגד הנשיא המכהן.

יריביו הפוליטיים של רה"מ נתניהו מאשימים אותו כי הוא חותר להפוך את ישראל לנושא "מכריע" בבחירות. ואולם לא יהיה מתקבל על הדעת כי בגלל הבחירות לנשיאות ארה"ב, ראש ממשלה ישראלי ישמור על שתיקה ולא יקרא לעולם להירתם ולנקוט פעולה נוקשה נגד מעצמה גרעינית בפוטנציה, שדוחקת בעולם לתמוך במטרתה למחיקת מדינתו - "גידול סרטני" - מפני כדור הארץ. נתניהו אמר ל-CNN: "הדבר שמנחה אותי אינו לוח הזמנים הפוליטי בארה"ב, אלא לוח הזמנים של העשרת האורניום האיראני".

אך זה יהיה בלתי אנושי לצפות מנתניהו כי במסתרי ליבו לא ישתוקק לניצחון של רומני, אשר בעבורו הוא בעל ברית וחבר. אם אובאמה ייבחר מחדש, יהיה על נתניהו להתגבר על היריבות האישית ולשתף פעולה עימו, וזאת בלי לפגוע בביטחונה של ישראל ובאינטרסים האסטרטגיים ארוכי הטווח שלה. זו לא תהיה משימה קלה, אך כל עוד התמיכה הפופולרית בישראל חזקה והקונגרס אינו זונח אותנו, הדבר אפשרי.

ואם רומני הוא שינצח, אל לישראלים להיות אופוריים. אף על פי שלרומני ללא ספק תהיה כימיה טובה יותר עם ישראל בהשוואה לקודמו בתפקיד, אנו עודנו ניצבים בפני אתגרים משמעותיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully