וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש גבול: הניחו לשמעון פרס

ד"ר יוסי ביילין

31.10.2012 / 11:04

בתקופת כהונתו הראשונה, כמעט לפני 30 שנה, היה שמעון פרס, לדעת רבים, ראש הממשלה הטוב ביותר שכיהן בתפקיד. הוא לא נח אף רגע - הציל את ישראל בשעה שכלכלתה הידרדרה לתהום של מאות אחוזי אינפלציה באמצעות תוכנית כלכלית נועזת, הוציא את צה"ל מעומק לבנון אל רצועת הביטחון, סיים את המחלוקת עם מצרים על עתיד טאבה והחזיר את היחסים בין שתי המדינות לנורמליזציה. רשימה חלקית. היתה זו כהונה קצרה של 25 חודשים ברוטציה עם יצחק שמיר. רק לאחר רצח רבין חזר לתפקיד זה, למשך חודשים מעטים, ובבחירות הישירות לראשות הממשלה, שהתקיימו ב-1996, הפסיד לבנימין נתניהו בפחות מאחוז.

פרס, שנחשב בכל שנותיו לנץ ביטחוני כמנכ"ל משרד הביטחון, כסגן שר הביטחון תחת דוד בן-גוריון וכשר הביטחון תחת יצחק רבין, הפך מזוהה יותר מכל אדם אחר עם הנכונות לפשרה טריטוריאלית, וכמו מנהיגים בכל הדורות שרצו פשרות למען עמם נתפס על ידי הקיצונים כמי שרוצה בטובת היריב. במערכות בחירות סוערות "גילו" שאמו ערבייה, והיו אנשים שהאמינו בכך. "מר ביטחון" הפך לדמות שנויה במחלוקת, וכך נשאר גם כאשר זכה, לצד רבין וערפאת, בפרס נובל לשלום. הפסדו בבחירות הפנימיות לעמיר פרץ וחבירתו לאריאל שרון כדי להקים את קדימה הובילו אותו לתפקיד נשיא המדינה, שבו לא זכה בשנת 2000 כאשר הפסיד בכנסת לנשיא לשעבר משה קצב.

חזרה אל הזירה היא חזרה אל המחלוקת

בחירתו לנשיא היתה בבחינת צדק פיוטי. האיש שלא נכנע לגילו, שכל חייו היה איש ביצוע מובהק, וידע כיצד לפרוט על מיתרי השלטון כדי להשיג את יעדיו בכל התפקידים הרבים שאותם מילא ב-70 השנים האחרונות, הצליח להפוך את בית הנשיא לכתובת מבוקשת מאוד על ידי מנהיגי העולם וראשי הציבור בישראל, ולא אחת אף להציל את תדמיתה של ישראל בעולם ולהשפיע - בעיקר מאחורי הקלעים - על מהלכים. לא חלף זמן רב עד אשר הפך לדמות הציבורית הפופולרית ביותר בישראל. מה שהעניק לו את המעמד הזה הוא צירוף של בקיאות עצומה בניהול המערכת ויכולת להפוך את התפקיד הייצוגי והריק מסמכויות לתפקיד משמעותי, וכן העובדה שכמעט ולא נכנס למחלוקות אידיאולוגיות, וחיבק גם את יריביו משכבר הימים, בצד הפיכתו לזקן השבט.

חסרונם של מנהיגים בולטים משמאל לליכוד מוביל בשבועות האחרונים לכך שיש העולים לרגל למשכן הנשיא, ומציעים לו לשוב אל הזירה הפוליטית כדי לעמוד בראש מחנה פוליטי ולאחד את מחנה השלום מאחוריו. אני מבין היטב את מר ליבם של הפונים אליו, אבל אין לי ספק כי הם עושים לו עוול. פרס הצליח לסגור מעגל: הוא הכניס חיים לבית הנשיא וזכה לתמיכה אישית רבה משום ששם את המחלוקת מאחוריו. חזרה אל הזירה היא חזרה אל המחלוקת, וחזרה אל המחלוקת תרחיק ממנו מייד את מי שאינם מזדהים עם תפיסתו המדינית, אבל אוהבים לאהוב אותו כמייצג האומה.

פרס יכול היה להיות ראש ממשלה נפלא שנים רבות, וחבל שכיהן בתפקיד זמן קצר מדי. כנשיא המדינה הוא בוודאי הנשיא הטוב ביותר שהיה לישראל. בשנת ה-90 לחייו תהיה זו טעות לנסות להציע לו לשוב לזירת האגרוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully