וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד: הימור פוליטי גדול

איזי ליבלר

30.10.2012 / 11:15

קבלת הכרעה כמו זו הנוגעת לאיחוד בין הליכוד לבין ישראל ביתנו, הנעשית בהתבסס על המלצותיו של יועץ פוליטי זר ללא התייעצות מוקדמת והתחשבות סבירה במנהיגים בכירים נוספים בשתי התנועות, משקפת באופן שלילי את הדמוקרטיה הפנימית במפלגות ואת האחריות של מנהיגיהן.

בהתחשב בדיל האימפולסיבי שסגר נתניהו עם קדימה במאי האחרון, שאף הוא בוצע ללא תכנון מוקדם הולם ואשר התפוצץ באופן הרסני בפניו, מוצדק להטיל ספק בשיפוטו במקרים שכאלו. כמו כן נשאלת השאלה אם הוא תכנן באופן מספק את היוזמה המשותפת הנוכחית.

אילו הסכמות גובשו בנושא גיוס החרדים ובנושאי דת ומדינה נוספים כגון גיור, נישואים ותפקידה של הרבנות, שבהם היו נתניהו וליברמן חלוקים בעבר? האם הגיעו להסכמה רחבה בנוגע לתהליך השלום? האם דנו בנושאי זכויות אזרח שהיו חלוקים בהם בעבר? היש להם חזון באשר לקואליציה עתידית אשר לא תושתת בהכרח על המפלגות החרדיות? האם נתניהו השיג הבטחה שלפיה ליברמן יחדל לסתור אותו ולנזוף בו באופן פומבי? האם נתניהו התחשב בעובדה שייתכן שהיועץ המשפטי לממשלה עוד ימליץ על הגשת כתב אישום נגד ליברמן בעוונות שחיתות? אלו נושאים שלגביהם המצביעים ראויים לקבל הבהרות.

קיימת סכנה כי במקום לחזק את שתי המפלגות, אשר צפויות כעת לקבל 43 מנדטים, שתיהן יאבדו מצביעים. אם זה יהיה המקרה, מה תהיה התועלת ברשימה המאוחדת? חלק ממצביעי הליכוד המזרחיים ואלו הנוטים לגישות ליברליות יותר עלולים להתנגד לקישורם למפלגה שבסיסה חילוני-רוסי ובלתי מתפשר. ואילו חלק ממצביעיה של ישראל ביתנו עלולים לערוק, משום שהם יתרעמו על כך שמאמציהם להגבלת הכוח המוגזם של החרדים יעורערו או מפני שמפלגתם תועתק אל עבר מרכז המפה הפוליטית.

נתניהו התגאה בצדק בכך שהעביר את מרכז הכובד של הפוליטיקה הישראלית אל עבר הקונצנזוס המרכזי. מהלכו האחרון עלול לסמן שינוי קו נוקשה וגמישות פחותה בהרבה. האם זוהי המטרה שהציב לעצמו?

המרוויחים מהמהלך: יחימוביץ', לפיד וש"ס

תוצר הלוואי החיובי הפוטנציאלי באיחוד זה עלול להיות מחיקתן של מפלגות קטנות יותר, עלייתה של מערכת תלת-מפלגתית ורפורמה בשיטת הבחירה הנוכחית. אך מלבד תשלום מס שפתיים על הצורך ברפורמה, האם התקבלו הסכמות או גובשו אסטרטגיות קונקרטיות ליישום שינויים שכאלה?

המרוויחים מן המהלך הזה יהיו ללא ספק העבודה של שלי יחימוביץ', יש עתיד של יאיר לפיד וכפי הנראה ש"ס. השאלה המרכזית היא אם תתגבש ממשלת אחדות רחבה יותר, שבה יישמר קונצנזוס המבוסס על מדיניות המרכז, או אם ההנהגה הפוליטית של המדינה תנוע לעבר הימין העמוק.

ללא התחשבות בשאלת זהות המנצח בבחירות בארה"ב, לישראל צפויים אתגרים גלובליים יוצאי דופן במהלך השנים הקרובות, וממשלת אחדות רחבה תשרת את האינטרסים שלה נכונה. נושא הגרעין האיראני הוא איום קיומי ארוך-טווח. כמו כן עלולות להתחדש הקריאות לחידוש המשא ומתן בהתבסס על קווי שביתת הנשק הבלתי-ניתנים-להגנה מ-1949 כנקודת פתיחה. אנו עומדים בפני חידוש הטרור בכל גבולותינו, ויש תהפוכות ואי-יציבות ברחבי העולם הערבי.

למרבה האירוניה, למרות התקשורת העוינת את נתניהו, ראש ממשלתנו היוצא התגלה כמדינאי אמיתי וממשיך להיות משכמו ומעלה בהשוואה לכל מתמודד פוטנציאלי על ההנהגה. מדיניותו כלפי הפלשתינים - מוכנות לביצוע ויתורים משמעותיים בהתבסס על הדדיות, תוך כדי הימנעות מוויתורים חד-צדדיים - נהנית מתמיכה קונצנזואלית של האומה. למרות הניסיונות המתמשכים לביצוע פיגועים, נשמרה רמת ביטחון גבוהה.

מעורבותו הקודמת של נתניהו בכלכלה הישראלית, בשילוב עם הצלחתו לשכנע את סטנלי פישר לכהן כנגיד בנק ישראל, אפשרו לישראל לעמוד בקריסה הכלכלית הגלובלית מעל ומעבר לרוב כלכלות אירופה וצפון אמריקה. נושאי המחאה החברתית טופלו, ובעוד קיים עדיין צורך במיגור כוחם של התאגידים בבעלות משפחתית, הנושא הדומיננטי במערכת הבחירות צפוי להיות הביטחון ולא הכלכלה. האם נתניהו יערער את עצמו כעת באמצעות הרשימה המאוחדת עם ליברמן? בסביבה פוליטית הפכפכה שכזו, הכל אפשרי. ימים יגידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully