וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'מאל תיזמן 30 דקות במחסום: שירות חדש לפלסטינים

ניר יהב

29.10.2012 / 9:20

איהאב כראם וג'ורג' חלבי ייסדו שירות מסרונים שמטרתו להקל על הציבור הפלסטיני שעובר במחסום קלנדיה. "אמרו שאנחנו עושים כסף מהכיבוש, אך זו המציאות ואנחנו מנסים לעזור"

לאיהאב כראם ממזרח ירושלים יש בני משפחה במחנה הפליטים קלנדיה שליד רמאללה. פעמים רבות הוא נסע לבקר אותם ונאלץ לעמוד בפקקי-ענק שנוצרו מחוץ למחסום קלנדיה. כמו כל מי שעמד בפקק, גם הוא התעצבן וקילל את הרגע שבו בחר לנסוע לבקר את המשפחה בקלנדיה דווקא בשעת העומס. ואז צץ רעיון בראשו, כיצד יוכל לעזור לציבור הפלסטיני להיזהר מראש מפני הפקקים במחסום הגדול ביותר בגדה המערבית.

כראם, 42, החליט ביחד עם שותפו ג'ורג' חלבי, 28, לייסד שירות לשליחת מסרון (הודעת SMS), שעלותו שקל אחד בלבד, ושבמסגרתו כל מי שישלח הודעה – יקבל עדכון שוטף על הנעשה באותו רגע במחסום קלנדיה. השירות קיים, בינתיים, רק למנויי חברת הסלולר "ג'וואל". "עובד של החברה שלנו נמצא פיזית במחסום קלנדיה לאורך כל היום, החל משבע בבוקר ועד שעות הלילה המאוחרות, והוא מעדכן את מי ששולח הודעה במה שנעשה במחסום", אומר כראם, הבעלים של העסק.

מתפללות ערביות במחסום קלנדיה בדרכן לתפילות היום השישי בעיר העתיקה בירושלים, ספטמבר 2010. אורי לנץ
שלח מסרון וקבל עדכון על הנעשה במחסום. מחסום קלנדיה/אורי לנץ

"מי ששולח מסרון עם האות Q למספר הטלפון 37117 מקבל עדכון על מצב התנועה שם", אומר חלבי, יזם אינטרנט צעיר שמפעיל גם אתר לביצוע עסקאות יד שנייה. "הוא מקבל דיווח על הכניסה לקלנדיה מכיוון ירושלים ועל הכניסה לקלנדיה מכיוון רמאללה. העובד שלנו מעדכן אם יש שם פקק תנועה רציני, אם התנועה זורמת, אם היא זורמת באופן חלקי, אם המכוניות נוסעות מהר או לאט, וכך מי ששלח הודעה יוכל לדעת אם להגיע למחסום או לא".

"הרבה אמרו שאנחנו עושים כסף מהכיבוש"

חמשת אלפים אנשים שלחו מסרון בחודש הראשון וקיבלו עדכונים על התנועה במחסום קלנדיה. במקביל הקימה החברה עמוד בפייסבוק (Qalandia SMS Service) ובו עולים גם כן עדכונים על מצב התנועה במקום. כראם וחלבי הבינו שהציבור הפסיק לשלוח מסרונים והוא מסתמך אך ורק על עמוד הפייסבוק, ולכן הם החליטו לעדכן את עמוד הפייסבוק רק במקרים חריגים, "כמו עימותים, הפגנות, חסימות או פקק תנועה כבד". "הבנו שאנחנו חייבים להרוויח כסף", הוסיפו.

בינתיים, החברה היחידה שמרוויחה כסף מהשירות הזה היא חברת "ג'וואל", אשר גובה 50% מהרווחים של כל הודעה. "לצערי, הפלסטינים עדיין לא מבינים שהודעת טקסט נועדה גם לצרכים אחרים מלבד התעניינות בנעשה אצל חברים ומשפחה", מסביר כראם. "אנשים לא מבינים את הטכנולוגיה הזו לעומק. אנחנו עדיין לא מרוויחים מהשירות הזה אבל אני לא עושה את זה למען הכסף. אני עושה זאת כדי לתת שירות לציבור. אנו צריכים עכשיו לשווק את זה כדי לחדור לקהלים נוספים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מהומות במחום קלנדיה , יום הנכבה, מאי 2012. עומר מירון
העדכונים החינמיים בפייסבוק עולים רק במקרה של עימותים והפגנות. מחסום קלנדיה ביום הנכבה/עומר מירון

כשכראם וחלבי השיקו את שירות המסרונים, הם זכו להרבה פרגונים. אולם לצד המילים הטובות, הם חטפו גם ביקורת מצד פלסטינים שטענו כי הם מנצלים את הכיבוש כדי להרוויח כסף: "הרבה אמרו לנו שאנחנו עושים כסף מהכיבוש", מודה חלבי. "אני לא חושב ככה. יש מציאות קיימת ואנו מנסים לתת שירות שיועיל לאזרחים. הרבה אנשים רואים בשירות הזה משהו חיובי שמקל עליהם את החיים וחוסך להם כאב ראש. הם משלמים שקל אחד בלבד וחוסכים שעות של עמידה בפקק".

התכנית המקורית של כראם הייתה להציב במחסום קלנדיה מצלמות רשת שדרכן יהיה ניתן להתעדכן בכל רגע מה מצב התנועה. בסופו של דבר הוא החליט לחזור בו, אולם הוא מתכנן להרחיב את ה"עסק" למחסומים נוספים ולקהלים נוספים: "בינתיים השירות קיים רק ברשת הפלסטינית 'ג'וואל'. חשבתי להרחיב את זה לאורנג' או לחברה ישראלית כלשהי. גם חשבנו להרחיב את זה למחסומים נוספים. אבל כל עוד אנחנו לא מרוויחים, זה לא יקרה".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully