וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיור בגבול הצפון: "מתכוננים לכל תרחיש מסוריה"

27.10.2012 / 9:53

למרות הצהרות על הפסקת אש, הלחימה בסוריה נמשכת ופיקוד צפון נערך לתרחישים של עימות מול הצבא הסורי, כוחות המורדים ומעבר פליטים: "הקרקע לא יציבה ואנחנו מתכוננים לכל"

צילום: דניאל בוק, עריכה: טל רזניק, קריינות: אמיר בוחבוט

לוחמי גדוד 101 של חטיבת הצנחנים דיווחו בחודש האחרון על עלייה במספר הקרבות שמנהל הצבא הסורי נגד כוחות המורדים ואזרחים במרחק של קילומטרים בודדים מהגבול הישראלי. לאחר שקיים הערכות מצב, הנחה אלוף פיקוד צפון, יאיר גולן, את הכוחות בשטח להיערך לאפשרות של מעבר מהיר לעימות רחב היקף מול הצבא סורי או לכוחות גדולים של מורדים שינסו לחדור לשטח ישראל.

שיא ההיערכות הייתה לפני כשלושה שבועות, כשמפקד כיתה של גדוד 101 יצא למארב על קו הגבול במסגרת ההיערכות לחדירות לשטח ישראל. מספר שעות לאחר הזריחה, דיווח המ"כ כי הוא ראה כחמישים אזרחים חמושים בנשק קל, נ"ט ומקלעים מלווים בתצפיתנים, מתקדמים לכיוון ישראל. "הכוח יצא למארב כדי לחסום נתיבי כניסה אפשריים לשטח ישראל", הסביר מפקד גדוד 101 סא"ל יובל גז, "המ"כ הרים את המשקפת וזיהה חמישים חמושים מתקרבים אל הגדר. כל הגדוד נכנס פנימה עם כל אמצעי האש שלנו. עברנו 'מאפס למאה' בזמן קצר כדי להביא מסה גדודית לתוך האירוע ולייצר עמדות אש".

האש מסוריה זולגת לישראל: בפיקוד הצפון נערכים. דניאל בוק
"לא מוציא מכלל אפשרות ניסיונות לפיגוע ראווה באחד היישובים". ההיערכות בגבול צפון/דניאל בוק

גדוד 101 חשש כי מדובר בניסיון לבצע התקפה רחבה על הגבול ולכן נערכו המפקדים בהתאם. "תצפית ממושכת והפגנת איפוק בשטח הובילו להבנה כי החמושים ניסו להימלט מצבא סוריה שביצע אחריהם מרדף ולא מתוך ניסיון לחדור לישראל", סיפר סא"ל גז.

מפקד חטיבת הצנחנים, אל"מ אמיר ברעם, החליט להעניק תעודת הוקרה למ"כ שגילה ערנות וזיהה את החמושים. סא"ל גז נימק את ההחלטה בשיחה עם וואלה! חדשות, והסביר כי הפגנת האיפוק של המ"כ סייעה בהיערכות נכונה של הגדוד ומניעת התלקחות בגבול: "אנחנו קוראים לו 'המ"כ האסטרטגי', כי מ"כ אחד הרים גדוד שלם באוויר".

"יחסי הכוחות בגבול לא ברורים והקרקע מאוד לא יציבה מה שדורש מהכוחות להיות ערוכים לגרוע מכל", הסביר סא"ל גז שיורד בימים אלה עם חייליו לאימון בתום שלושה חודשי תעסוקה מבצעית. "כמעט כל לילה רואים הלוחמים את הירי בשטח הסורי. ביום ניתן לראות איך הצבא הסורי מבצע התקפות באמצעות טנקים וארטילריה לתוך הכפר ללא רחמים. רואים ממש לוחמים מסתערים על אזרחים. בעבר הגבול הסורי היה גבול יציב מאוד והיום אנחנו נערכים לירי מנגד ואפילו ניסיונות חדירה, בגלל הקרבה של היישובים לקו הגבול".

החששות בצד הישראלי הן לא רק מהמורדים שלוחמים כעת מול צבא סוריה ומחר עשויים לבצע פיגועים נגד צה"ל, אלא מהמון של פליטים סורים שימלטו מאזורי הקרבות". בחטיבת הצנחנים תרגלו תרחיש של הגעת פליטים, אך לטענתו של סא"ל גז, המענה של צה"ל תלוי במספר הפליטים: "צה"ל הוא צבא הומני והעם הסורי יודע את זה. אנחנו יודעים לסייע להם גם מעבר לגדר. אך אם יהיו כאן מספרים קיצוניים אנחנו נאלץ להתמודד עם זה בצורה שונה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"צריכים להיות ערוכים גם להפתעה בגבול הלבנוני"

המתיחות בפיקוד צפון לא מסתכמת רק בגבול הסורי והיא באה לידי ביטוי גם בגבול עם לבנון. מפקד גדוד 890, סא"ל ערן אוליאל, שסיים את הפעילות המבצעית ברכס רמים השבוע, אמר בראיון לוואלה! חדשות כי צה"ל מפגין עוצמה בזמן שהוא נע לאורך הגדר כדי למנוע חטיפות חיילים וניסיונות לחדור לשטח ישראל. "אני לא מוציא מכלל אפשרות ניסיונות לפיגוע ראווה באחד היישובים", הסביר סא"ל אוליאל, "ולכן כל לוחם בשטח יודע שהוא גם איש מודיעין. אנחנו ערים לכל שינוי שזז בגזרה. כל דבר קטן שהוא שונה מהרגיל מדליק לנו נורה אדומה".

פעילי חיזבאללה כבר לא נראים משוטטים לאורך הגבול, אך בפיקוד צפון מעריכים כי הפעילות של הארגון הפכה לסמויה מהעין והיא מסתייעת באזרחים המקומיים, שמקיימים תצפיות על קו הגבול באמצעות אמצעים מתקדמים. אחד ממוקדי החיכוך היה הכפר קילא הלבנוני שנבנה במרחק מטרים ספורים מגדר המערכת. "התקבלה החלטה להקים במקום גדר גבוהה שתיצור חציצה ברורה בין המדינות", סיפר סא"ל אוליאל. "בהתחלה חששנו כי הגבול נשאר ללא גדר בזמן הבנייה, אבל תיאום מלא בין יוניפי"ל, צבא לבנון וצה"ל הוביל לכך שלא היו תקלות. הוראות הפתיחה שניתנו לחיילים היו ברורות מאוד. חייל שמרגיש שהוא בסכנת חיים ממשית רשאי לפתוח באש".

בחודשים האחרונים נערכו מספר הפגנות לאורך הגדר וסוכלו מספר ניסיונות להבריח סמים מלבנון לישראל. אך לוחמי גדוד 890 נערכים לאירוע גדול יותר. "כל בוקר הייתי יושב עם הגשש שלי במצפה עדי, מביט על האזור ומבין היטב שכדי להגן על האזור הזה, אנחנו צריכים להיות ערוכים להפתעה. ההבנה הזו היא המפתח להצלחה בשמירה על גבול הצפון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully