וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: נתניהו יסחוב את צה"ל למבצע נרחב בעזה?

24.10.2012 / 20:33

כל בוחר בישראל יודע שלקראת הבחירות יעדיף נתניהו לשוטט עם שכפ"צ ביישובי הדרום, מלהשיב לשאלות על כהונתו. חמאס לא מעוניין בהסלמה, אך עושה כל שביכולתו להתקרב למצרים

צילום: שי מכלוף, דניאל בוק, דו"צ,, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

השאלה שמטרידה יותר מכל בימים אלה את ראש אגף המודיעין, אלוף אביב כוכבי, נוגעת ליחסי חמאס-מצרים. כוכבי מנסה להבין מה כוללת ההחלטה האסטרטגית של חמאס ברצועת עזה, במסגרת ההתקרבות לשלטונו של מוחמד מורסי, ומה יהיו ההשלכות הביטחוניות של הדבר על ישראל.

הכרזתו אתמול של ראש ממשלת חמאס ברצועה, איסמעיל הניה, כי המצור מעל עזה הוסר - שופכת אור על ההחלטות בתוך חמאס. השאיפה המרכזית של הארגון היא להעביר את התלות הכלכלית מישראל לעזה, מה שמעמיד את משטרו של מורסי במבחן אמיתי - לא רק מול חמאס, אלא בעיקר מול תנועתו, "האחים המוסלמים", שרואה במצרים בחמאס צאצא אידיאולוגי שטבורו קשור באידיאולוגיה של סייד קוטוב, הוגה הדעות של התנועה.

מטח רקטות בדרום, פגיעה ישירה בבית, אוקטובר 2012. דייב בוימוביץ'
בחמאס לא רצו להיכנס לעימות צבאי, לא כעת, אך לג'יהאד כוונות אחרות. פגיעת רקטה, הבוקר/דייב בוימוביץ'

עד היום סרבו המצרים לפתוח את מעבר רפיח באופן מלא למעבר בני אדם וסחורות, כדי להימנע מלקיחת אחריות מלאה על המתרחש ברצועת עזה. אך הכרזתו של הניה הגיעה במהלך ביקורו בעזה של אמיר קטאר, חמד בן חליפה אל-ת'אני, שהודיע כי יעביר סכום שנע בין 250-300 מיליון דולרים לרצועת עזה, ונותר רק לתהות מאין יעברו הסחורות והציוד, האם ממצרים או מישראל. במצרים יודעים שהחלטה שלהם לפתוח את מעבר רפיח לסחורות תעביר בהדרגה את האחריות על רצועת עזה, ואת כאבי הראש הנלווים, מישראל למצרים.

יממה לאחר ביקור האמיר מקטאר מוצא עצמו חמאס בנקודת זמן מעולה לשגר רקטות לישראל ולהיכנס ל"מיני-הסלמה", כהגדרתו, מול צה"ל. ארגוני הסלפים ברצועת עזה מאתגרים אותו ומהווים עליו איום ברחוב הפלסטיני. לפני יומיים מיהר חמאס לצאת לכלי התקשורת ולעדכן כי לא הוא שיגר את הרקטות לשטח ישראל, והצביע על הסלפים כאשמים, כדי למנוע תגובה ישראלית קשה שתשבש את ביקורו של ת'אני. בנוסף, כלי טיס של חיל האוויר הרגו אמש שני פעילי חמאס שניסו לשגר רקטות לעבר ישראל, ועד לשעות הבוקר חמאס נמנע מלהגיב. ניתוחי מאמרים גלויים שמתפרסמים בכלי התקשורת הפלסטינית מעלים כי הביקורת על ברחוב הפלסטיני מזמן חצתה את גבול הטעם הטוב, ויש מי שמכנה אותה תיעוב של ממש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
איסמעיל הניה עם אמיר קטאר, חמד בן חליפה אל-ת'אני, ברצועת עזה. 23 באוקטובר 2012. רויטרס
נוהג לפזר סכומי עתק לטובת ארגונים סונים ברחבי העולם. אמיר קטאר לצד הניה, אתמול/רויטרס

האירועים האמורים מתנקזים כולם להחלטת חמאס לצאת לסבב אלים מוקטן, כדי להראות לרחוב הפלסטיני שהוא לא זנח את דרך הטרור ולהבהיר באופן חד-משמעי לאמיר מקטאר כי הכסף שיעביר לרצועה ישמש לא רק לבנייה, אלא גם לג'יהאד נגד ישראל. האמיר מקטאר, למרות יחסיו עם ארצות הברית, מפזר כספים בשנים האחרונות כחלק ממשנתו לסייע לג'יהאד הסוני ברחבי העולם.

נתניהו יעדיף עימות צבאי ממתן הסברים על כהונתו

למעלה מ-50 רקטות שוגרו במהלך היום לעבר יישובי הדרום, אך בצה"ל אומדים את היקף הנזק ומספר הפצועים, ובחישוב פשוט מגיעים למסקנה כי התגובה צריכה להיות נקודתית. חמאס לא מעוניין בהרחבת העימות הצבאי, מאחר וביומיים הקרובים יקבע מועד כניסת חג הקורבן, ובארגון ירצו להראות לתושבי הרצועה את הצלחת גיוס הכספים לטובת פרויקטים גדולים, לצד תגובה לתקיפות צה"ל, ובו בעת גם לייצר שקט כשחמאס מעוניין בכך.

לאחר חג הקורבן ולקראת מועד הבחירות בישראל, צפויה תקופה רגישה ביותר. כל בעל זכות בחירה בישראל יודע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יעדיף להסתובב עם שכפ"צ ברחבי יישובי עוטף עזה, במסגרת מבצע רחב היקף מול חמאס, ולעסוק בסוגיות ביטחון, מלשבת מכווץ בלשכתו בירושלים ולהשיב לביקורת על המצב הכלכלי והחברתי הקודר במדינה. התנגשות רחבה בין צה"ל לחמאס, ניתן לשער, קרובה היום יותר מתמיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully