וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליכוד מימן ארוחה ב-418 שקל לסועד במעון נתניהו

פנחס וולף

22.10.2012 / 16:00

מבקר המדינה מפרסם את הדו"ח השנתי על הוצאות המפלגות ומצבן הכספי: בישראל ביתנו נסעו לאיטליה, מרצ שילמה על מודעה פרטית והעבודה העסיקה ח"כים לשעבר כיועצים

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא רצה לאפשר למפלגות לדרוש ממנו "תקציב בחירות" בזבזני לשנת 2013. כעת, מבקר המדינה חושף את "תקציב הבחירות" של הפוליטיקאים בשנה שעברה, בדו"ח שמתפרסם היום (שני). יש לציין כי הדו"ח מתייחס להוצאות הסיעות בכנסת בשנת 2011. המבקר מציין כי "בביקורת על החשבונות השוטפים של הסיעות בכנסת השמונה עשרה, נמצאו מקרים בהם דיווחו סיעות על הוצאות שהן לא ראויות". הוצאות הסיעות הגיעו ל-89 מיליון שקלים, לעומת 108 מיליון שקלים הכנסות שהגיעו אליהן מהמדינה ועוד 30 מיליון הכנסות מדמי חבר, ממכירת נכסים ומהשכרת נכסים אחרים של המפלגות השונות.

בין היתר, סיעת הליכוד מימנה ארוחה במעון ראש הממשלה בסך 50,212 שקלים ל-120 מנות. לא פחות מ-418 שקלים לאדם, מהוצאו מכספי ציבור. מדובר ב"גיבושון" שנערך מדי שנה לחברי הקואליציה. אולי בשל הביקורת על הבזבזנות, ה"גיבושון" האחרון שנערך לפני מספר שבועות היה צנוע בהרבה, עד שהשרים וחברי הכנסת התלוננו ש"אולי הקיצוץ בתקציב מתחיל כאן". מהליכוד נמסר בתגובה כי "מדובר בארוחה שנערכה בבית ראש הממשלה לחברי הקואליציה, שעלות המנה בה אינה חורגת מהפורפורציות הרגילות. העלויות להתאמת בית ראש הממשלה לאירוע העלו את המחיר למוזמן. הליכוד סבר שזה תקין שכספים אלה יצאו ממנו, אך קיבלנו את הנחיית המבקר ולכן הארוחה השנה נעשתה בתיאום מראש עם מבקר המדינה וכללה כיבוד קל בלבד".

בנוסף, הסיעה קיבלה שירותי ייעוץ אסטרטגי ותקשורתי משני יועצים בסך כולל של כ-32,000 שקלים לחודש, אך לא היו בידיה אסמכתאות המעידות על תוצרי השירות שניתן. מהליכוד נמסר בתגובה כי "מדובר ביועצים מתחום התקשורת והדוברות. עבודת יועצים אלה אינה מצריכה ניירת אלא פגישות של עדכון,ניתוח וייעוץ ולפיכך לא היו תוצרי עבודה ממוסמכים".

סיעת "התקווה" של ח"כ אריה אלדד הוציאה 10,000 דולרים עבור פעילות יחסי ציבור בחו"ל ו-100 אלף שקלים עבור הדפסה ומשלוח של 7,300 חוברות לחו"ל. חברי "ישראל ביתנו" יצאו לביקור גומלין וחתימה על הסכם שיתוף פעולה עם מפלגות הליגה הצפונית של איטליה: התענוג עלה 19 אלף שקלים. חגיגת נסיעות לחו"ל של סיעת תע"ל של ח"כ אחמד טיבי גבתה ממשלם המסים 11 אלף שקלים. מרצ שילמה הוצאות על פרסום מודעת "תודה" לגורם מסחרי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמנם הסיעות פעלו במסגרת החוק, אולם המבקר מתח ביקורת על כך: "מבקר המדינה כבר הסב את שימת לבו של המחוקק להוצאות מעין אלה, אולם המחוקק לא ראה לנכון לשנות ולתקן את החקיקה בנושא", הוא הלין על חברי הכנסת. היו סיעות שגם עברו על חוק מימון מפלגות, דבר שהוביל את המבקר להטיל סנקציה עליהן. מסיעות המפד"ל, שלא רשמה את מלוא הוצאותיה, ובל"ד, שרישומיה היו בעייתיים, יישללו 88 אלף שקלים (כל אחת) מכספי מימון מפלגות, ואילו מסיעת "ארץ ישראל שלנו" של ח"כ מיכאל בן ארי, שלא רשמה את כל הוצאותיה ולא הקפידה על שמירת תיעוד ואסמכתאות, יישללו 40 אלף שקלים. בתקופת בחירות, בה כל שקל חשוב עבור הקמפיין, מדובר בסנקציה לא קלה.

אגודת ישראל שילמה 37,550 שקלים לאדם שאינו מועסק על ידה

גם סיעות אחרות הוציאו כספים בצורה בעייתית: אגודת ישראל שילמה החזרי הוצאות בגין נסיעות בסך של 37,550 שקלים לאדם שאינו מועסק על ידי הסיעה ואין בתיקי הסיעה הסכם התקשרות עמו, או תיעוד המפרט בגין מה שולמו הוצאות אלה. בנוסף, הסיעה פרסמה הודעות על מוקדי תעסוקה בשם אחת מהרשויות המקומיות ואף העמידה את סניפי הסיעה למכירות מוזלות של מוצרים שונים ולקבלת שירות לחתימת עורך דין לאברכים לקבלת פטור של "תורתו אומנותו". סיעת העבודה העסיקה כיועצים שני חברי כנסת שלה לשעבר בעלות מצטברת של כ-90 אלף שקלים לשנה, ובתיקיה לא נמצא תיעוד המפרט את טיב עבודתם עבור הסיעה והיקפה.

דווקא בגזרת קדימה רגוע, יחסית. כזכור, דו"חות המבקר האחרונים מתחו ביקורת נוקבת על התנהלותה הכספית של קדימה, בתקופת הנהגתה של ציפי לבני. הפעם לבני יוצאת ללא רבב, וכמוה גם השר אבי דיכטר. יו"ר המפלגה הנבחר, שאול מופז, חרג מתקרת ההוצאות וקבלת התרומות המותרת על פי החוק, ומסר דיווח חלקי בלבד על תרומותיו, אם כי עשה זאת בתום לב ובהיעדר ניסיון, טוען המבקר. משום כך, המבקר הורה לו להשיב לאוצר המדינה סכום של 28 אלף שקלים. אחד המועמדים – המבקר לא ציין מיהו – קיבל הישר לחשבון הבנק שלו, באופן שאסור על פי החוק, שתי תרומות בסכום כולל של כ-8,000 שקלים, וטען כי לתומו חשב שלא מדובר בהפרת החוק, משום שפירש שונה את ההוראות. המבקר סירב לקבל את הטענה.

ההכנסות של לבני מתרומות הגיעו ל- 1.6 מיליון שקלים, קרוב למיליון מתוכם מחו"ל. היא סיימה את מערכת הבחירות בעודף של 8,165 שקלים, והסבירה כי זהו סכום ראשוני להתמודדותה בפריימריז הבאים. דיכטר היה צנוע יותר: הכנסותיו הסתכמו ב- 362 אלף שקלים, רובן מחו"ל, והוא הוציא 314 אלף בלבד. גם הוא הודיע שאת היתרה הוא שומר להתמודדות עתידית. מופז, כאמור, פישל בניהול החשבונות: הוא דיווח על הכנסות של קרוב ל- מיליון ו-630 אלף שקלים – תקרת ההכנסות המותרת למועמד - אך משום מה לא ציין עוד 10,000 שקלים שהגיעו מכיסו על השתתפות עצמית בהוצאות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

העבודה בגירעון של 42 מיליון שקלים

ומה מצבן הפיננסי של המפלגות? ללא שינוי: העבודה היא המפלגה הגירעונית ביותר (נכון לפני שנה), עם גירעון בסך 42 מיליון שקלים, קדימה אחריה עם 31 מיליון (אם כי, בינתיים התחלף השלטון בקדימה), מפד"ל המצומקת בגירעון של 17.5 מיליון, הליכוד אחריה עם גירעון של יותר מ- 13 מיליון, מרצ עם קרוב לשמונה מיליון שקלים בגירעון. מד"ע, תקומה ו"האיחוד הערבי" עם גירעון של קרוב לחצי מיליון שקלים.

ויש גם מפלגות עם מאזן חיובי: ש"ס נמצאת בפלוס של חמישה מיליון שקלים בתקציבה, ישראל ביתנו עם שני מיליון שקלים וחצי, התקווה עם מיליון וחצי, דגל התורה עם 1.1 מיליון שקלים בזכות, לעצמאות נשאר בקופה כמיליון שקלים ואילו תע"ל בזכות של 890 אלף שקלים. המצב של הסיעות הגירעוניות נראה לא טוב, אלא שהמבקר מציין כי דווקא בשנת 2011 חלה התייעלות כלכלית במפלגות ואלה צמצמו את הגירעונות שהיו להן לפני כן. אגודת ישראל, הליכוד, תע"ל, מד"ע ומרצ, הוציאו הוצאות כספיות לא תקינות, והדו"חות של בל"ד, ארץ ישראל שלנו ומפד"ל היו לא חיוביים.

עוד על דו"חות מבקר המדינה:
המבקר: קופת חברת החשמל רוקנה לטובת העובדים
חיל האוויר מנע רכש מטוסי כיבוי לשאיבת מי ים?
המבקר: ליקויים בניהול יתרות המט''ח של בנק ישראל

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully