וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין פריצת דרך לספין תקשורתי

אברהם בן צבי

22.10.2012 / 9:27

בסוף השבוע האחרון הטיל עיתון "הניו יורק טיימס" פצצה משלו אל תוככי הזירה הפוליטית האמריקנית הרותחת, וזאת ערב העימות השלישי והאחרון בין הנשיא ברק אובאמה לבין יריבו הרפובליקני מיט רומני, העתיד לעסוק בסוגיות חוץ וביטחון. אמנם דיווחו של העיתון על אודות ההסכמה שהושגה, לכאורה, בין וושינגטון לבין טהרן על פתיחתו של משא ומתן ישיר ביניהן בסוגיית הגרעין האיראני הוכחש במהירות על ידי הבית הלבן. ואולם אפשר להעריך - בזהירות הראויה - שעיתויו של הפרסום והמידע שנשזר בו קשורים בטבורם למירוץ לבית הלבן (העתיד להיכנס הלילה לישורת האחרונה שלו).

אם כך הם אכן פני הדברים, הרי מדובר ב"מכה מקדימה" מצידו של הנשיא, השואף - עוד לפני שנורתה הירייה הראשונה בעימות הטלוויזיוני השלישי והאחרון בינו לבין רומני - לעצב את סדר היום במפגש זה ולאותת ברבים שהממשל פועל ללא לאות כדי למצות עד תום את האפיק הדיפלומטי מול משטר האייתוללות. זאת, כמובן, בד בבד עם המשך תהליך ההסלמה המבוקרת של מדיניות הסנקציות כלפי הנשיא מחמוד אחמדינג'אד.

במסגרת העימות הלילה, צפויה מצידו של המועמד הרפובליקני מתקפה על אובאמה, לנוכח החולשה והרפיסות שמפגין, לכאורה, הבית הלבן בהתמודדותו אל מול האתגר האיראני, ההרג המתמשך בסוריה, הטרור בלוב וגילויי הכוחנות וההתרסה מכיוונן של בייג'ין ומוסקבה. לפיכך נועדה ההדלפה להקרין דימוי של ממשל נמרץ ופעלתן, שאינו חוסך במאמצים ובערוצים כדי להסיר, או לפחות למזער, את איום הפצצה. זאת, באמצעות שילובו של גזר התמריצים (הגלומים בתהליך הדיפלומטי), עם מקל הענישה המתמשכת והמסלימה.

הדיווח יכול להתברר כחרב פיפיות

ואכן, מן הנרמז והמשתמע בכתבה אפשר להסיק שטהרן היתה זו שמיצמצה ראשונה בכך שהעניקה הסכמתה לדיאלוג הישיר עם ארה"ב, ושמדיניות הענישה הקולקטיבית והמקיפה (שוושינגטון שותפה לה) כלפי איראן מתחילה סוף סוף לתת את אותותיה.

ואולם אליה וקוץ בה, שכן אם אכן מדובר בהדלפה מבית היוצר של אובאמה, היא עלולה בנקל ובמהירות להפוך לחרב פיפיות נגדו. זאת, משום שבהיעדר "סימנים מעידים" כלשהם על הגמשה מהותית (להבדיל מפרוצדורלית) בגישתה של איראן לפרויקט הגרעין, עלול דיווח זה לספק תחמושת נוספת למושלה לשעבר של מסצ'וסטס. שכן, על רקע תרגילי ההונאה, הכחש וההתחמקות האינסופיים של המשטר האיראני בשנים האחרונות, עצם חשיפתו של ערוץ התקשורת הסודית (שעצם קיומו דווקא לא הוכחש על ידי הבית הלבן) עשוי להצטייר דווקא כפרק נוסף במצעד האשליות האמריקני, שיותר מכל נרתע מרגע האמת אל מול האיום המתעצם.

לא נותר אלא להמתין ולראות אם אכן יהפוך רומני - במסגרת העימות הלילה ובימים שנותרו לסיום הקמפיין - פרסום זה לנדבך נוסף, שימחיש בעיניו את חולשתו של ההגמון האמריקני, שבעידן אובאמה איפשר לאיראן לעשות כברת דרך רבתי במסלול המוביל לפיתוח יכולותיה הגרעיניות. כברת דרך זו התאפשרה, כידוע, תוך כדי המשך הישענות האמריקנים על האופציה הדיפלומטית כמנוף מרכזי כדי להשפיע באמצעותו השפעה מרסנת על היריב מטהרן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully