וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

60 אלף נכסים של נספי שואה עדיין מחפשים יורש

21.10.2012 / 19:01

בעקבות קמפיין החברה לאיתור ולהשבת נכסי נספי השואה, מתקבלות בארגון פניות רבות יותר. לאחרונה אותרה אישה שחשבו שנספתה בשואה, ורכושה יושב אליה בקרוב

בעקבות הקמפיין האינטנסיבי של החברה לאיתור ולהשבת נכסי נספי השואה שהחל בחודש שעבר, יותר ויותר אנשים פונים לחברה ומאתרים רכוש של יקיריהם שנספו בשואה. לאחר שממשלת ישראל חוקקה בשנת 2005 את החוק להשבת רכוש נספי השואה לבני משפחתם, החלה החברה לפרסם באתרה עשרות אלפי נכסים, שעל פי הערכות היו שייכים ליהודים תושבי אירופה שנספו בשואה ושלאחר מותם לא היה להם דורש.

קבוצה של יהודים ביניהם ילד קטן המובלים עם ידיים למעלה ממקום מחבואם בגטו ורשה. AP
יהודים בגטו ורשה, 1943/AP

בראש השנה יצאה החברה בקמפיין גדול, שבתור התחלה כלל מדינות בחו"ל כדי לעורר את המודעות של יהודי הקהילות לבוא ולברר דרך אתר החברה האם חלק מהנכסים קשורים אולי לקרובי משפחתם ולא היה ידוע להם על כך. לאחר החגים, המשיכו בחברה לפרסם גם בארץ קמפיין אינטנסיבי בנושא כדי להגדיל את כמות הפניות, ובהתאם את איתור הקרובים.

כיום נמצאים בידי החברה כ-60 אלף נכסים של נספי השואה, ובכל שנה, על פי החוק, נכסים שלא נמצאו להם יורשים ממומשים ומועברים לטובת סיוע עבור ניצולי שואה בישראל. בעקבות הקמפיין, נרשם גידול משמעותי במספר הפניות - אם בחודש רגיל נרשמו במשרדי החברה כ-70 פניות, מאז החל הקמפיין קפץ מספר הפניות ל-700 פניות בחודש.

מורדים יהודים שלקחו חלק במרד גטו ורשה ונתפסו על ידי הנאצים, מאי 1943. AP
יהודים בגטו ורשה, 1943/AP

עד כה נרשמו מקרים מרגשים על משפחות שהצליחו לאתר רכוש של קרוביהן שלא היה ידוע להן על קיומו. באחד המקרים, בזכות הפעילות הצליחה החברה לאתר אישה שהיה ברור לקרובי משפחתה כי נספתה בשואה, ולמעשה מתגוררת בטקסס, ארצות הברית, וכיום בת 90. בימים אלו מועבר רכושה בחזרה לידיה.

החברה לאיתור ולהשבת נכסי הנספים בשואה איתרה כספים שהיו שייכים לאביה של רוזלי, בן ציון באום, שנספה בשואה, בשווי של 150 אלף שקלים. בשנת 1947 פנה יחזקאל קירש, גיסו של אביה של רוזלי, לממונה הבריטי על רכוש האויב (אשר החרים נכסים שהחזיק באום בפלשתינה בזמן המלחמה), בבקשה לשחרר נכס כספי בשווי של כ-150 אלף שקלים.

רוזלי תקבל את כספי הירושה של אביה

בסוף שנות ה-60 הועברו הנכסים, שמקורם בהעברה בנקאית מבנק באנטוורפן, בלגיה, לבנק אנגלו-פלשתינה, סניף תל אביב, לניהולו של האפוטרופוס הכללי. האפוטרופוס הכללי הוא זה שהעביר את המסמכים לידי החברה לאיתור ולהשבת נכסי נספי השואה, ואת תיק הכספים קיבלה החברה מידי ועדת החקירה הפרלמנטרית שהוקמה לאיתור רכוש הנספים בשואה.

קירש מסר פרטים מדויקים לגבי הנכס ולגבי אופן העברתו, וציין כי בן ציון באום, אשתו ושלושת ילדיהם, כולל רוזלי, נספו בשואה. לימים התברר כי בתו הבכורה של באום, רונקה (רוזליה), שרדה את המלחמה. לאחר פעולות איתור, הצליחה החברה לאתר את רוזלי באום-שיף ואת בתה, רייצ'ל שיף, המתגוררות בטקסס.

למרות הזיהוי הוודאי ואיתורה של רוזלי כיורשת, לא הצליחו בחברה להעביר לה את הרכוש, בגלל הקושי בהוצאת צו ירושה בישראל. עד היום לא פעלה רוזלי להוצאת צו ירושה כזה בישראל. לאחר שהצליחה ליזום תיקון לחוק הירושה ולהגדלת גובה הפטור לדרישה להוצאת צווי ירושה, קבעה החברה בימים אלו את זכאותה של רוזלי לרשת את אביה, והיא צפויה לקבל את ירושתו בקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully