וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינה, לא מעצמה

שלמה צזנה

19.10.2012 / 6:00

השר להגנת העורף אבי דיכטר מבהיר מדוע צריך את ארה"ב למתקפה אפשרית באירן, מסביר את הצטרפותו לליכוד, מתריע מפני האחים המוסלמים ומתכונן לתרגיל המדמה רעידת אדמה קטלנית

שני ראשי שב"כ לשעבר הצטרפו השבוע להתמודדות המחודשת בזירה הפוליטית. יעקב פרי, שיאיר לפיד הציב אותו בצמרת מפלגתו "יש עתיד", ואבי דיכטר, השר להגנת העורף שהודיע שיצטרף לליכוד ויתמודד בפריימריז על מקום בצמרת הרשימה. עבור האחרון, שמגיע ממפלגת קדימה, צפויה משימה לא קלה - הוא מגיע למרכז מפלגה שבו אנשי משה פייגלין דומיננטיים וגם נחשב למי שמסכן בכירים ומבוססים בתנועה.

דיכטר, שבשב"כ היה מזוהה מאוד עם מדיניות החיסולים הממוקדים של מחבלים, מתייחס, בראיון שהעניק ל"ישראל השבוע", לסיטואציה החדשה שאליה נקלע בהומור: "חיסולים זה המקצוע שלי", אך ממהר להרצין: "יכול להיות שיהיו במרכז המפלגה רשימות חיסול, אך במקביל אני מניח שיהיו רשימות בנייה ותמיכה. זו זירה חדשה עבורי. לשמחתי, רבים אמרו כי אינם מופתעים שבחרתי בליכוד. זו המפלגה היחידה היום שבאמת מגינה על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל. הליכוד יכול להביא יציבות ביטחונית ויציבות כלכלית. אני מזהה את זה כבר תקופה, ולכן המעבר מבחינתי היה קל וטבעי".

יאיר לפיד מציג במסיבת עיתונאים את יעקב פרי. דרור עינב
ראש שב"כ נוסף שהצטרף לפוליטיקה. יעקב פרי מודיע על כניסתו למפלגת "יש עתיד", השבוע/דרור עינב

את עזיבת קדימה דיכטר מסביר באובדן דרכה. הוא אף מזכיר איך הגיש את חוק יסוד: ישראל מדינת הלאום של העם היהודי, אסף 40 חתימות של חברי כנסת, "אבל אז יו"ר קדימה (ציפי לבני; ש"צ) ניסתה לטרפד את הצעת החוק. זאת היתה הנורה האדומה הכי משמעותית עבורי בהיבט האידיאולוגי".

גם כששאול מופז החליף את לבני, דיכטר לדבריו חש שאין שינוי ושהמפלגה עוסקת בעיקר בעצמה. "אני לא באתי לעסוק בעצמי או במפלגתי", הוא אומר, "באתי לעסוק במדינה. אז אמרתי לעצמי שזהו". לשר להגנת העורף לא היתה כל כוונה להתרסק עם קדימה ואף היה נחרץ כשאמר: "זה כבר לא משנה מי יעמוד בראשה, קדימה סיימה את דרכה הפוליטית".

"אנשים לא מחברים כמו ברגים"

על הפרשנויות שלפיהן הוא היה יכול להצטרף גם לשלי יחימוביץ' במפלגת העבודה, על תקן הביטחוניסט, הוא אומר: "לא מחברים אנשים כמו ברגים. אתה מוכרח לקחת אדם עם אידיאולוגיה מסוימת ולהכניס אותו למקום המתאים. אני בקשר טוב עם כולם, עם אהוד ברק, עם אביגדור ליברמן, עם שלי יחימוביץ' וגם עם זהבה גלאון. אבל מהלך פוליטי הוא עבורי לא חיפוש אחר מקום פנוי, אלא מקום שמתחבר לאידיאולוגיה שלי". לדוגמה, דיכטר פוסל את הטענה שלפיה ההחלטה לצרפו לממשלה הגיעה רק לאחר בירור עימו לגבי דעתו על תקיפה באיראן. "מעולם לא היתה התניה איזו עמדה אציג", הוא מבהיר, "עמדתי ברורה ומה שאפשר היה לומר בציבור אמרתי. מה שנדרש להיאמר בחדרי חדרים, גם אמרתי".

דיכטר, שחושב כי העיסוק באיראן לא נעשה בדרך הנכונה, מפרט: "שאלת איראן הרבה יותר מורכבת מהנושא של הגרעין. איראן בונה איום אזורי ולא רק עלינו. האיום הוא גם על מצרים ועל סעודיה, שם טרודים לא פחות מאצלנו בנוגע לאיראן, שברגע שיהיה לה נשק גרעיני, גם מצרים וסעודיה יבקשו להשיג נשק גרעיני".

לגבי הסיוע האמריקני הנדרש הוא מוסיף: "התמונה ברורה מאוד לאמריקנים. השאלה היא עד כמה הם ירצו להתגייס. עד כמה רחוק הם ילכו. קשה מאוד לדעת. לנו יש יכולות של מדינה. לארה"ב יש יכולות של מעצמה. חייבים לשנן זאת השכם והערב וראש הממשלה בקיא בעובדות היטב וטוב ממני". לדיכטר ברור כי הסיוע האמריקני הוא הכרח, כיוון ש"איראן היא מעצמה מוסלמית אזורית מהבחינה הצבאית ומבחינת היכולות הטכנולוגיות והמדעיות שלה. יכולות הפיתוח שיש לאיראן אינן מבוטלות".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
כלי הטיס הבלתי מאויש "קראר" שאותו הציג משרד ההגנה האירני ב-2010. לטענת אירן, מדובר בכלי טיס בלתי מאויש לטווחים ארוכים, המסוגל גם להפציץ יעדים רחוקים. נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, כינה את הכלי "שגריר של מוות" לאויביה של טהרן.. AP
אירן מאיימת גם על מצרים וסעודיה. מל"ט אירני/AP

כדי להרגיע קצת, דיכטר טוען שחיזבאללה, עם כל הכבוד למזל"ט ששיגר לשטח ישראל, הוא ארגון מוגבל מבעבר, זאת עקב חלקו בהרג המשתולל בסוריה, לשם נשלחו לוחמיו של חסן נסראללה על ידי איראן. "90 אחוזים מתוך מיליארד וחצי מוסלמים הם סונים. חיזבאללה פוגע בסונים בסוריה ונצבע בצבעים של רוצחים. בנוסף, מכיוון שלבנון היא מדינה עם רוב נוצרי וסוני, הוא בבעיה קשה מאוד. בעיה שהוא מודע לה".

דיכטר מבקש להסביר כי אף שאין לזלזל יתר על המידה ביכולות של חיזבאללה ("הם למדו דבר או שניים במלחמת לבנון השנייה") לנסות לפגוע בישראל - הארגון גם מתפאר מדי פעם באפשרות שיפגע בישראל בצורה אנושה - בלבנון מודעים לתגובה של ישראל לכך. "לישראל יש את היכולת להחזיר את לבנון לתקופת האבן בפעילות קצרה מאוד", יכולת שהלבנונים יבקשו לא להתמודד איתה.

עם זאת, השר להגנת העורף יודע כי עקב מצבו, ארגון חיזבאללה ינסה להסית את האש לכיוון ישראל, ועם ההתפוררות הצבאית של סוריה, "השימוש בנשק לא קונבנציונלי הופך לאיום מאוד מסוכן", לדבריו. עוד הוא חוזר ומבהיר כי "התגובה של ישראל נגד כל מי שיפעיל נגדה נשק לא קונבנציונלי תהיה קשה מאוד. את זה יודעים בחיזבאללה, בלבנון ובסוריה".

"האחים המוסלמים הם לא עוד מפלגה"

איום שעדיין צריך ללמוד אותו הוא האחים המוסלמים במצרים, שלדברי דיכטר הצליחו לראשונה להשתלט על מדינה שאינה קיקיונית. "יש להם מגה מדינה עם מגה צבא במונחים של העולם הערבי", הוא מסביר ומזהיר: "תפיסת העולם שלהם היא ללא מדינות וגבולות. תפיסתם היא של חליפות איסלאמית אחת שמקיפה את כל המדינות הערביות באזור. לא אהיה מופתע אם יזהו את ההזדמנות וישתלטו גם על סוריה. הם מתחילים לבסס את אחיזתם גם בסעודיה ורוצים להשתלט על המדינות העשירות במפרץ הפרסי".

דיכטר יודע שהשתלטות האחים המוסלמים היא לטווח ארוך ועל ידי דיכוי הדמוקרטיה. "כרגע הם ימשיכו לשמור על קשר עם המערב ולא ירצו לאבד את הסיוע האמריקני, לכן הם יישארו מחויבים גם להסכמים עם ישראל. עם זאת, צריך לדעת לקרוא את המפה: האחים המוסלמים זאת לא עוד מפלגה בעולם הערבי".

שכנים מאיימים נוספים, שקשורים לאחים המוסלמים, הם כמובן הפלשתינים, ולדיכטר ברור שבמו"מ העתידי מולם חייבים להגיע להסכם שכולל את יהודה, שומרון ועזה. "אי אפשר לפצל את הבעיה הזאת", הוא בטוח ומוסיף: "אסור שניתן ידנו לכך שבינינו לבין מצרים יש ישות חדשה של חמאס עם יכולות צבאיות. חמאס הוא גוף של האחים המוסלמים אצל הפלשתינים - זו הגדרה מאוד בעייתית מבחינתנו".

תצלומים שהפיצה סוכנות הידיעות הסורית מזירת הפיגוע המשולש בחלב. 3 באוקטובר 2012. AP
האחים המוסלמים עלולים להגיע גם לשם. זירת פיגוע בעיר חלב שבסוריה/AP

אבל לא רק האיומים הביטחוניים עומדים בראש מעייניו של דיכטר. גם רעידת אדמה עוצמתית, כזו שתתורגל בשבוע הבא ותדמה 70 אלף נפגעים, 7,000 הרוגים ו?170 אלף עקורים מבתיהם. "אנחנו רגילים לאירועים קשים, אך ממוקדים - פיגוע, אסון נוסח אולמי ורסאי, מלחמה - אבל כאן מדובר בתסריט של קטסטרופה, כשאת העובדות קובעים מומחים לגיאולוגיה וסיסמולוגים".

דיכטר מאמין שתרבות המוכנות הקיימת בישראל היא זו שתעשה ברגע האמת את ההבדל ומסביר: "מעזה נורו בעשר השנים האחרונות יותר מ?11 אלף רקטות לעבר ישראל - 20 נהרגו. זה מספר כואב, אבל אתה שואל את עצמך, איך 11 אלף רקטות לא פגעו ביותר נפשות? סיבת הסיבות היא בנייה יותר מעמיקה ויסודית של תרבות המוכנות, שחייבים להיכנס למרחב מוגן".

דיכטר מכיר את המצב הזה מקרוב. הוא תושב אשקלון ובבית שנמצא 40 מטר מביתו, פגעה בעבר רקטה - ישירות. הוא כעת מבקש לקדם, למרות תקופת הבחירות, מיגון מוסדות חינוך בטווח של 40 ק"מ מרצועת עזה, אך יודע שהתקציב למהלך, חצי מיליארד שקלים, יצטרך להגיע גם מגופים תורמים, בעיקר בגלל הקיצוצים בתקציב המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully