וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שירו של אשדות מרגיז, אך לא ראוי לפסילה

אורי הייטנר

18.10.2012 / 10:37

מה משותף לשירים "הסלע האדום", "שיר לשלום", "יחזקאל" ו"בלדה לחובש"? כולם שירים שנפסלו, בזמן זה או אחר, לשידור ברדיו מטעמים שונים. מה שעוד משותף להם הוא שהפסילה לא פגעה באף אחד מהם, ואולי אף נטתה להם חסד וסייעה להם למצוא מקום של כבוד בפנתיאון הזמר העברי.
אין זה מן הנמנע, שהחלטתו של ירון דקל לפסול לשידור את שירם של אלונה קמחי ושל יזהר אשדות "עניין של הרגל", ייטיב עם השיר. וחבל. שכן השיר הזה ממש אינו ראוי להיות בגלריה המכובדת של השירים שהזכרתי. לא, השיר הזה אינו ראוי אפילו לפסילה.

אפילו הלהיט "את אחלה חמודה" מורכב יותר מהפלקט הזה.
השיר עוסק בסוגיה כל כך מורכבת וכל כך מסובכת - מקומו של החייל בסיטואציה הגדולה של המלחמה על הארץ; בין הרצון והחובה להגן על המדינה ועל חיי אזרחיה לבין הדילמות המוסריות הכרוכות בכך; בין התובנה שהצבא הוא רע הכרחי, כיוון שהוא מבטיח את הקיום, לבין הקושי העצום שבהכרח להרוג והלבטים המוסריים הכרוכים בכך. ואיך הדילמות הכבדות והמורכבות הללו מתורגמות לשיר? בתיאור חד-מימדי, בלתי אמין, רדוד ושטחי של החייל שהופכים אותו למכונת רצח, ושהורג מתוך הרגל כי כך אולף.

אילו אני עורך מוסיקלי, הייתי מוצא שירים טובים ממנו וראויים יותר להשמעה. ואולם אני מתנגד להחלטה מנהלתית גורפת לפסול את השיר. אני מתנגד לפסילה, כיוון שאני מתנגד עקרונית לפסילת שירים. החברה הישראלית חסונה דייה כדי להכיל שירים המבטאים דעות מקוממות, ואפילו שירים המבטאים עמדות נואלות, כמו השיר הזה. אם הם ראויים לשידור מבחינת רמתם, להבדיל מהפלקט הזה, מן הראוי לאפשר למאזינים להתמודד עימם ולשפוט.

צנזורה בלתי-פורמלית של שירים מהצד ה"לא נכון"

אני מסכים עקרונית עם המוחים נגד הפסילה, אך אין להתעלם מכך שהיא נגועה בצביעות. מדוע? כיוון שהם מיטיבים לדעת שיש בתקשורת הישראלית צנזורה בלתי פורמלית, ואין היא בדיוק מן הצד שלהם במפה הפוליטית. כמה ממאזיני הרדיו זכו לשמוע הרכב ששמו "קולנשר והיונים"? סביר להניח שקרוב לאפס. מדובר בהרכב רוק השר שירי מחאה פוליטיים באיכות העולה לאין ערוך על "עניין של הרגל", אלא שמחאתם היא מן העבר האחר של המפה הפוליטית. אין ספק שמפקד גל"צ לא פסל שום שיר שלהם. הוא לבטח לא שמע על קיומם. הקראתי פעם שיר שלהם בראיון לגל"צ. מראייניי בעיקר תהו על השם המוזר שלהם, שבו נתקלו לראשונה.

וכמה פעמים הושמע שירה של נעמי שמר "הכריש", אף הוא שיר מחאה פוליטי מן הכיוון "הלא נכון"? גם השיר הזה לא נפסל בהחלטה מנהלתית של קול ישראל או של גל"צ. פשוט לא היה צורך בהחלטה כזאת כדי שהיא תתבצע בעצמה.

נניח שאריאל זילבר יכתוב שיר נגד הערבים והפזמון יהיה "ללמוד להרוג/ זה עניין של תנופה/ מתחיל בקטן/ ואחר כך זה בא/ הם לא איש, לא אישה/ הם רק חפץ, רק צל/ ללמוד להרוג/ זה עניין של הרגל", היש סיכוי ששיר כזה יושמע? האם יהיה צורך בהחלטת מפקד התחנה כדי למנוע את שידורו? והמוחים על פסילת השיר שציטטתי, המדבר על חיילי צה"ל, היו מוחים אילו נפסל, או שמא היו מוחים אילו שודר? כנראה השאלות רטוריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully