וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצב חדש בש"ס: אין שני מלכים

דן מרגלית

18.10.2012 / 10:11

אלי ישי ואריה דרעי מודעים למצבם החדש בהנהגת ש"ס. הם מכירים אותו החל מן השיעור הראשון בחומש שקיבלו בישיבה: "אי אפשר להם לשני מלכים שישתמשו בכתר אחד", אך זה בדיוק מה שכפה עליהם הרב עובדיה יוסף במאמץ לשמור על המסגרת האחידה של ש"ס במערכת הבחירות.

בסיפור המקראי התריסה הלבנה כלפי האלוהים מדוע ברא אותה בעוצמת אור השווה לשמש. בתגובה לכך הענישה בורא העולם והפך אותה למאור השני בגודלו. ישי מילא באירועי הימים האחרונים את תפקיד הלבנה. הוא התנגד להצבת דרעי בהנהגת המפלגה, אבל הרב יוסף הענישו. ישי איבד את התואר הבכיר של יושב ראש ש"ס. דרעי קיבל את מטה הבחירות והכסף והמנגנון. גורלו הפוליטי של ישי נחרץ. הכתובת מרוחה באותיות קידוש לבנה על הקיר: "אין שני מלכים...". מועד ביצוע גזר הדין ייקבע אחרי הבחירות.

לכאורה ש"ס יכולה להכיל בתוכה שני מחנות עוינים. בעיקר כשיש לה מתווך ברוך כישרונות כאריאל אטיאס - המשה כחלון שלה בממשלה. כבר היו דברים מעולם. למשל, יצחק רבין ושמעון פרס. אך בש"ס המצב אחר. היא מפלגה גדולה יחסית בבעלות של רב אחד ובני ביתו. כשעובדיה יוסף יפרוש מפעילות ציבורית יישלפו הסכינים בקרב ישי-דרעי. אם לא קודם לכן, בחסותו.

דרעי הוא תקוות המרכז והשמאל

במאבק למנוע את השתלטותו החוזרת של דרעי על המפלגה הפעילו הצדדים כל תכסיס וטיעון אפשרי. רק לא אחד שמורשע בשוחד אינו ראוי להנהיג את הציבור גם אם חלפה תקופת הקלון. נושאי דגל זה היו אמש אליעד שרגא וקומץ מחבריו בתנועה לאיכות השלטון. זעקתם מול בית הרב לא נענתה. נורמות ראויות אינן מטבע עובר לסוחר בש"ס.

גם לא במערכת הפוליטית. הצעות חוק של שלי יחימוביץ', של ציפי חוטובלי ושל מאיר שטרית לאסור בחירה לכנסת של עברייני קלון נבלמו. הכול נותר פתוח, פרוץ. גם ישי לא העז להשתמש בטיעון זה. מפני שאינו מקובל במפלגה שחבריה ראו כבר כמה וכמה ממנהיגיה מאחורי סורג ובריח.

דרעי הוא התקווה הגדולה של המרכז-שמאל. בעוד ישי נטוע בשתי רגליו בימין הפוליטי - דרעי אכל מעץ הדעת של חיים רמון ואביגדור ליברמן ואהוד אולמרט ומרטין שלאף, והם מקווים כי אם ייהפך למנהיג הבלתי מעורער של 11 ח"כי ש"ס יוביל אותם לקואליציה בלי בנימין נתניהו.

זו אשלייתם המתוקה. בימיו הגדולים לא היה לדרעי כוח כה גדול להעביר את ציבורו לעבר מפלגת העבודה. על אחת כמה וכמה לא לאחר ההתנסות הפצועה שלו מאז חסמה פרקליטת המדינה דורית בייניש את דרכו לממשלה בראשות רבין, והתקוטטה עם מנהיג העבודה על כך. לשינוי כה דרמטי כוחו כבר לא עומד לו. סדר היום הלאומי בארבע השנים הקרובות יוכיח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully