וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: למנוע יצירתה של מפלצת

יוסי ביילין

16.10.2012 / 8:59

ככל שחולף הזמן גובר החשש ממה שייחשף אם וכאשר "צבא סוריה החופשית" יהפוך לצבאה של סוריה שלאחר בשאר אסד. דיוויד איגנציוס, איש ה"וושינגטון פוסט", שנטש את המכתבה שלו בארה"ב והצטרף לכוחות צבא האופוזיציה בסוריה, מתאר מיליציה שהכל משמש בה בערבובייה: קצינים בכירים שפרשו מן הצבא הסדיר וממלאים תפקידים בכירים בארגון החדש; צעירים הלוחמים למען דמוקרטיה חילונית ורואים עצמם מזוהים עם המערב ומצפים לסיוע רב יותר ממנו; גורמים איסלמיים פנאטיים הרוצים להפוך את סוריה לחלק מן הכליפו?ת האיסלמית שהם מפנטזים עליה, ואשר תשיב עטרה ליושנה; ואנשי "אל-קאעדה" ודומיהם, הזורעים הרס וחורבן בכל מקום שאליו הם יכולים לחבור ללוחמים נגד הממסד.

הם גם אלה המשגרים מתאבדים ומכוניות תופת אל מוקדי השלטון הנוכחי בסוריה, והם גם אלה שיתנגדו - ככל הנראה - לכל מי שישלוט בסוריה אם ימוגר השלטון הנוכחי, ממש כפי שהם עושים בלוב. האכזריות אינה מונופול של צד אחד בלבד, גם לא הפגיעה בחפים מפשע. המטרה מקדשת את האמצעים בשני הצדדים, אלא שהצבא הסדיר הוא עדיין סדיר והמיליציות, מטבען, אינן מאורגנות ואינן ממושמעות.

הכסף הגדול מגיע אל היחידות האיסלמיות. אחד הלוחמים אומר, ספק ברצינות וספק בצחוק, כי הדרך הפשוטה והזולה ביותר לקבל נשק וציוד צבאי אחר היא פשוט לגדל זקן. מי שאינם מגדלים זקנים זוכים לסיוע מצומצם הרבה יותר, והתוצאה היא שלוחמים לא מעטים מצטרפים לכוחות הדתיים הקיצוניים כדי להשיג תחמושת ולהמשיך להילחם. סביר להניח כי חלקם, לפחות, גם יזדהו בסופו של דבר עם האידיאולוגיה של הכוחות הללו.

להעביר את מינימום האמצעים הנחוצים

התמונה, המצטיירת מדיווחו של איגנציוס ומדיווחים אחרים, צריכה להדאיג את כל מי שחושש מכך שהשלטון הלאומני-רודני-חילוני בסוריה יוחלף בעקבות המהומות בשלטון איסלמיסטי-פנאטי. אחת הדרכים הפחות מסובכות למנוע זאת היא להעביר לכוחות הלוחמים המזוהים עם המערב את האמצעים שהם זקוקים להם. זהו המינימום הדרוש.

קיים ויכוח לגבי קביעת פרוזדורים של איסור טיסות בשמי סוריה, מכיוון שההערכה היא שחיל האוויר הסורי לא יציית לקביעה חד-צדדית שכזו, ומשמעות הדבר היא הקמת "תיל ממעיד", אשר תוביל בתוך זמן קצר ביותר לעימות ישיר בין הגורמים המכריזים על פרוזדורים אלה לבין הצבא הסורי. ודאי שקיים גם ויכוח לגבי מאבק צבאי של המערב בסוריה. אבל כאשר הגורמים הקיצוניים ביותר בתוך האופוזיציה הסורית זוכים לסיוע נדיב כל כך מידי גורמים איסלמיסטיים קיצוניים בעולם הערבי, זהו הרגע שבו חייבות הדמוקרטיות, בהנהגתה של ארה"ב, לסייע לגורמים החיוביים יותר באופוזיציה ולמנוע את יצירתה של מפלצת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully