וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות: מסתדרים מחדש על לוח השחמט

עוזי ברעם

11.10.2012 / 11:20

הבחירות הקרובות הוקדמו מכיוון שראש הממשלה רצה בהקדמתן. הוא רצה - ושיקוליו עימו. אבל כדאי שנפנים שלא הוויכוח על התקציב הביא להקדמת הבחירות אלא סיכויי תשואה פוליטית הכריעו. הוויכוח על התקציב יגלוש לממשלה הבאה. אם יש הנחה רווחת שראש הממשלה הזה חייב להביא תקציב מקוזז, מגולח ומסופר, הרי גם שותפי הקואליציה הבאה לא ירצו כצעד ראשון בקימום מעמדם לתמוך בתקציב כזה.

בנימין נתניהו בא לבחירות מעמדת יתרון. אם מאז ומעולם ניצבו שני מועמדים זה מול זה במאבקם על ראשות הממשלה - כך פרס-בגין, רבין-שמיר, פרס-נתניהו, ברק-שרון ונתניהו-לבני - הפעם ניצב נתניהו לבחירות כראש ממשלה מכהן שמולו לא עומדת דמות אלטרנטיבית ברורה. יתרון זה הוא תדמיתי ועשוי גם לסחוף גל אלקטורלי לא קטן. היתרון של נתניהו מתקזז משהו מאחר שבכל הסקרים הוא אינו מועמד סוחף וגם רמת האמון כלפיו אינה פורצת מחנות. אבל אין לכחד - הוא מועמד הגוש הגדול ביותר, הגוש הלאומי-דתי, שהופך מבחירות לבחירות משמעותי יותר.

נתניהו ופרס נועדו: "לקראת הכרעות גדולות". לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו מודיע לנשיא פרס על הכוונה להקדים את הבחירות/לשכת העיתונות הממשלתית

קראתי לא אחת שבחוגי ראש הממשלה חוששים מאיחוד של המרכז-שמאל לתנועה אחת. זה כנראה לא יקרה, ואם היה קורה היה מחליש את כוחו הפוטנציאלי שמתמצה במרכיביו השונים ולא באיחוד ביניהם. הימין ישמור על רוב מאחזיו. אבל ליאיר לפיד יש תכונות מובהקות של שובר שוויון ושל יצירת מוביליות של מעבר ממחנה למחנה. הוא לא מעורב בפוליטיקה של היום ונראה לצעירים (ולא רק להם) כמועמד מפלנטה אחרת שאליה הם מחוברים. האינטרנט, האח הגדול והטלוויזיה הם לחם חוקם, ולפיד הוא גיבור תרבות פוטנציאלי אם יממש את יתרונותיו אלו.

שלי יחימוביץ' סוחפת רבים במסר הברור והבלתי מזגזג שלה. היא ויתרה על הדגל המדיני-ביטחוני, כי מטרתה לנטרל את המחלוקת בנושאים אלו ולהתרכז בדמותה של החברה הישראלית לעתיד. העובדה שיחימוביץ' אינה חד-משמעית בנושאים מדיניים עשויה להוסיף לה קולות מקרב הקולות הצפים, אבל בעת ובעונה אחת היא עלולה לאבד קולות למרצ ולשמאל. תנועת הליכוד, שהיא המרכיב המרכזי בגוש הימין, עשויה לגדול אם תפנה למרכז הפוליטי. נתניהו בראשות הליכוד מקהה את הנזק שעשוי להיגרם למפלגה, אם הליכוד יצטייר כאלקין-פייגלין וכיריב לוין, שרוב הציבור בארץ לא תומך בעמדותיהם. העובדה שראש הממשלה הכריז על פיזור הכנסת ועל הקדמת הבחירות אינה מזכה אותו ביתרון אוטומטי. אבל אין ספק שהיותו מועמד דומיננטי מגדילה את סיכויי גוש הימין-דתיים להמשיך ולהנהיג את המדינה. מנגד, עומדת חבורה נחושה שקצה נפשה בממשל הנוכחי והיא שואפת לשנות את פני המדינה ואת סדרי הממשל בתוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully