וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלת בחירות? אבטלת בחירות

בועז ביסמוט

7.10.2012 / 5:34

עימות יום רביעי, שבו מחץ מיט רומני את אובמה, פתח מחדש את המירוץ לנשיאות ארה"ב. הסקרים של סוף השבוע באו לאשש את ההערכה הכללית לאחר הופעת היחיד של המועמד הרפובליקני בדנבר. ערב העימות הוביל אובמה ב-2% במישור הארצי. הפער נותר זהה - רק שבאחד מהסקרים ההובלה עברה לרומני. הבדל קטן-גדול.

לרומני יש סיבות לחייך מעבר לעובדה שהוא הרשים מאוד בעימות. הוא מוביל במדינות מתנדנדות חשובות דוגמת וירג'יניה, פלורידה וקולורדו. בנוסף, הוא הצליח להגדיל את מספר המתנדבים במטה הבחירות שלו ב-63 (!) אחוז. 300 אלף חברים חדשים הצטרפו לעמוד מסע הבחירות שלו ברשת החברתית פייסבוק, ומאז יום רביעי גייס המטה שלו 12 מיליון דולר נוספים.

השאלה הגדולה עתה היא כיצד מתרגם רומני את הנתונים האלה לביסוס מעמדו עד ליום הבחירות ב-6 בנובמבר. רומני הצליח לגרום למתנדנדים לראות בו אלטרנטיבה ראויה לבית הלבן. כעת הוא צריך לשכנע אותם לא רק לשקול להצביע בעבורו - אלא באמת להצביע.

ברק אובמה ומיט רומני בעימות הנשיאותי הראשון בדנבר, קולורדו. 4 באוקטובר 2012. רויטרס
הנשיא רחוק עדיין מלהפסיד את הבחירות הקרובות. אובמה ורומני בעימות הנשיאותי/רויטרס

לרומני יש גם יתרון נוסף. במהלך הפריימריז של המפלגה הרפובליקנית הוא היה צריך להקשיח את הטון כדי לרצות את הבוחרים של מחנהו הפוליטי. כעת הוא מיישר קו יותר למרכז ואף מבליט את העובדה שבמהלך כהונתו כמושל מסצ'וסטס הוא שיתף פעולה עם הדמוקרטים. רומני, שהציג עצמו כ"מאוד שמרן" בזמן הפריימריז, מציג עצמו כהרבה יותר מתון כדי למשוך מצביעים מהמרכז. זו דרך טובה לגייס קולות של הבוחרים העצמאיים. נראה כי המצב החדש הרבה יותר מתאים לו.

אבל הנשיא רחוק עדיין מלהפסיד את הבחירות הקרובות. גם לו יש מספיק סיבות כדי להיות אופטימי, למרות תצוגת הנפל שלו ביום רביעי. הוא מוביל עדיין בכמה מדיניות מפתח ובעיקר הוא הצליח לגייס רק בחודש ספטמבר 181 מיליון דולר - סכום שיא במערכת הבחירות של 2012 - דווקא אחרי תקופה ארוכה שאמריקה כולה דיברה על התרומות הגדולות שמגייס המועמד הרפובליקני.

ובזמן שאמריקה עדיין תוהה מה אכל רומני לפני העימות או לאן אובמה נעלם ביום רביעי, פורסמו בארה"ב נתוני האבטלה שירדו מ-8.1% ל-7.8%. פרשנים רבים באמריקה תוהים עד כמה נכונים אותם נתונים חדשים, מאחר שדווחו רק על 114 אלף מקומות עבודה חדשים. מיט רומני דוחה על הסף את המספרים החדשים בטענה כי במציאות יש היום בארה"ב 11% מובטלים, אלא שמיליוני אמריקנים כבר התייאשו והפסיקו לחפש מקום עבודה.

לא סתם נוצר הוויכוח הגדול סביב הנתון החדש: ההבדל בין 7.8% ל-8.1% הוא הרבה יותר גדול בגלל הסימבוליות שלו. מאז הנשיא רוזוולט לא נבחר נשיא מכהן עם שיעור מובטלים שעולה על 8%. לא פלא שכל מחנה עושה את הפרשנות שלו למספרים, עד העימות הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully