וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: מתקפת סייבר פגעה בתשתיות האינטרנט במדינה

3.10.2012 / 17:58

בכיר בטהרן אמר בראיון לסוכנות אירנית כי ההתקפה החמורה הייתה מתוכננת "נגד הגרעין, הנפט ורשתות המידע במדינה". ההתקפה אילצה את הרשויות להגביל את תעבורת האינטרנט

מתקפת סייבר שכוונה נגד התשתיות האירניות וחברות תקשורת, גרמה להפרעות באינטרנט ברחבי המדינה, כך מסר היום (רביעי) גורם רשמי במדינה. אירן הידקה את אבטחת הסייבר שלה מאז שצנטריפוגות להעשרת אורניום נפגעו ב-2010 על ידי וירוס המחשבים סטוקסנט, שטהרן ייחסה אז לישראל או לארצות הברית.

"אתמול הייתה התקפה חמורה נגד תשתיות המדינה וחברות התקשורת שאילצה אותנו להגביל את האינטרנט", אמר מהדי אחהואן בהבדי, מזכיר המועצה העליונה למרחב הווירטואלי, לסוכנות הידיעות האירנית Labour. "לאחרונה ישנן התקפות סייבר בלתי פוסקות במדינה. אתמול התקפה עם תעבורה של מספר ג'יגהבייטס הכתה את תשתית האינטרנט, וגרמה לאיטיות בלתי רצויה במהירות הגלישה במדינה", אמר. "כל ההתקפות האלה היו מתוכננות. והן כוונו נגד הגרעין, הנפט ורשתות המידע במדינה", אמר בהבדי.

המתקן להעשרת אורניום בנתנז, אירן. GettyImages
המתקן להעשרת אורניום בנתנז שנפגע מווירוס סטוקסנט/GettyImages

מומחים ממעבדת קספרסקי ברוסיה טענו בחודש יוני כי מצאו קשר שיכול להעיד על זהות מפתחי שני הווירוסים שהוחדרו בשנים האחרונות לאירן. מדובר בווירוס סטוקסנט שפגע בלוחות הבקרה שהפעילו את הסרקזות (צנטריפוגות) באתר להעשרת אורניום בנתנז ובכך השביתו לתקופה ארוכה חלק מהם, ובווירוס FLAME (להבה) שהתגלה רק לאחרונה ואשר תכליתו "לשאוב" מידע ממחשבים. וירוס זה פגע במאות מחשבים באירן.

בתחילה סברו מומחי קספרסקי כי אין קשר ואין מקור משותף שיכול להצביע על זיקה בין שני סוגי הווירוסים, אך עתה שינו את הערכתם. יצוין כי בשבוע שעבר השתתף ראש המעבדה, יוג'ין קספרסקי בכינוס בינלאומי בישראל, אך הוא לא הזכיר בהרצאתו ובמסיבת העיתונאים שקיים את האפשרות שמדובר במקור משותף לשני הווירוסים.

לפי פרסומים זרים, וירוס סטוקסנט שהתגלה לפני שנתיים הוא פרי עבודה משותפת של המודיעין הישראלי והמודיעין האמריקאי. לגבי להבה, לא הובעה עדיין הערכה לגבי זהות מפתחיו. עם זאת, גם כאן היו רמזים בתקשורת הבינלאומית שזו עבודה של המודיעין הישראלי ואולי האמריקאי, כחלק מהמאמצים לאסוף מידע על תוכניות הגרעין והטילים של אירן, ועל יכולותיה הצבאיות בכלל, ובמקביל, גם לחבל באתרים ובציוד הקשורים לתוכניות אלה.

שיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, בכור המחקר הגרעיני בטהרן. פברואר 2012. AP
אחמדינג'ד בכור המחקר הגרעיני בטהרן/AP

בתוך כך, אירן מחזיקה באחד ממסנני האינטרנט הגדולים בעולם, והיא חוסמת את הגישה לעשרות אלפי אתרים, בטענה שהם פליליים או לא מוסריים. אתרים המבטאים דעות נגד הממשל נחסמים באופן קבע. חלק גדול מהגבלות האינטרנט באירן נולדו בעקבות ההפגנות נגד המשטר ב-2009, אז נעשה שימוש רחב ברשתות החברתיות, כמו פייסבוק ויו-טיוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully