וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת עימות: מי ימצמץ ראשון?

יעקב אחימאיר

3.10.2012 / 11:21

הו, איזה מתח - הפרשנים הפוליטיים האמריקנים דרוכים, סוקרי דעת הקהל מכיילים את המחשבים והאזרחים שיצביעו ב-6 בנובמבר מצטיידים בבקבוקי משקה לקראת ההצגה הגדולה ביותר לפני יום הבחירות. הלילה יתייצבו הנשיא אובאמה והמועמד רומני באוניברסיטת דנוור לעימות ראשון מבין שלושה, ממש לקראת הכרעה סופית לפני ההצבעה.

"הצגה" אמרנו? לא בדיוק, אלא הרבה יותר. כי אפשר שעימות זה עשוי להכריע את המערכה כולה. אובאמה נהנה מיתרון בסקרי דעת הקהל על פני מתחרהו, ולפיכך על כתפיו של רומני מונחת משימה אדירה: לנצח בעימות את הנשיא הידוע בכישרון הרטורי שלו ולהטות את הכף. אבל אובאמה אינו מזלזל במתחרהו. אמנם הוא מצטנע ומגדיר את עצמו לקראת העימות, בלשון המעטה: "אני בסדר, כמתעמת", רוצה לומר: אני, הנשיא, אהיה בעמדת נחיתות בעימות.

את הימים האחרונים לפני העימות הלילה בילה אובאמה ב"מחנה אימונים" במדינת נבאדה, שם הוא מנהל משחקי עימות, ואת מקומו של רומני משחק מולו הסנאטור ג'ון קארי. רומני, באותה עת, "מתאמן" מול סנאטור רפובליקני בקולורדו. אך יש לומר כי רומני מגיע לעימות מנוסה הרבה יותר מאשר אובאמה: הרי הוא השתתף בלא פחות מ-20 עימותים בטלוויזיה, במרוצת דרך החתחתים שעשה במהלך הבחירות המקדימות.

העימות יעסוק במדיניות הפנים

העימות הלילה ייסוב על מדיניות פנים, כלומר, כלכלה, מיסוי, ביטוח בריאות, ואופיו של הממשל הפדרלי מול סמכויותיהן של המדינות. אחד העימותים, בעוד שבועיים, יוקדש כולו למדיניות החוץ של ארה"ב, ורומני בוודאי מצר על כי רק עימות אחד ייוחד למעמדה של ארה"ב בעולם. הרי בימים אלה הוא מנהל מתקפה עזה, ואף יעילה יש לומר, על דרך ניהול מדיניות החוץ בידי אובאמה, בייחוד לאחר רצח ארבעת הדיפלומטים האמריקנים בבנגאזי. בתחום מדיניות החוץ עלול אובאמה למצוא עצמו בעמדת מגננה מול רומני, ובאותה מידה גם בסוגיית היחס המסויג, בלשון המעטה, של אובאמה לנתניהו. לא בכדי צפוי רומני לשאת היום נאום מקיף על מדיניות החוץ, שלא במסגרת העימות.

ואולם האמריקני מן השורה מתעניין בסוגיות של יום-יום ולכן רומני ידגיש את היקף החוב הלאומי האדיר של ארה"ב - היבט גורלי בסוגיית יציבותה הכלכלית. עכשיו ממקדת התקשורת לגווניה את העניין בעימות הראשון, ובאלה שיבואו אחריו, והכל בסגנון של "להיות או לחדול", כי על רומני מוטלת המשימה לשנות את כיוון המערכה שלו, גם ימים לא רבים לפני ההצבעה.

וכמובן, אסור לשני המתמודדים להיכשל בלשונם או להסתמך על עובדות שגויות, כי לאחר העימות אורבת הסכנה הגדולה: הפרשנים ומנחי תוכניות הסאטירה "ישחטו" ממש את מי מהם שימעד. אגב שורות אלה, אני חושב על משה רבנו, ולא רק על אובאמה ורומני. הרי אין ספק כי לו היה נערך עימות במדבר סיני בין משה לבין קורח יריבו, משה היה מובס, חד וחלק. זוכרים? כי הוא, משה, אחד מגדולי הדמויות המנהיגות בכל ההיסטוריה האנושית, היה כבד פה וכבד לשון. אבל מה שנסלח למשה, לא יסולח לשני פוליטיקאים בני חלוף. בעימותים, להם אסור לגמגם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully