וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המציאות הפוליטית מקדמת את הבחירות

דן מרגלית

3.10.2012 / 11:10

מן הרגע שבו התברר בשלושה השבועות האחרונים כי חשדות והערות ביקורתיות החלו לאפיין את יחסי הצמד היציב מכולם בממשלה - בנימין נתניהו ואהוד ברק - נוצרה מציאות פוליטית המקדמת באורח משמעותי את הקדמת הבחירות. לא חשוב אם יש לחשד רגליים, אם לאו. אם ברק התכוון למכור לאמריקנים חלופה למדיניות של נתניהו אם לאו. העובדה נקבעת על פי התחושה הסובייקטיבית של כל אחד מהם בנפרד.

לגופו של עניין, כפי שהתבטא אחד המנהיגים הבולטים בעולם הערבי, לא רק קרע לכאורה בין ארה"ב לבין ישראל מחזק את איראן המוסיפה לקדם את מיזם הגרעין, אלא אפילו מריבות בין מדינאים ישראלים בכירים. כי לפני כמה חודשים לא היתה לנתניהו ולברק כוונה להקדים את הבחירות, לכן עמלו לצרף ברגע האחרון את שאול מופז לממשלה. הם פעלו על מקבילה של האמירה כי טובה ציפור ביד משתיים על העץ. כל פוליטיקאי סבור כי טוב כיסא לשבת עליו משתי כורסאות וירטואליות בקלפי. נתניהו הסביר את החשיבות שביציבות שלטונית ממושכת.

הסיבה העיקרית לבחירות היא המצב הכלכלי

אך יציבות זו כבר הושגה בתקופת כהונתו הנוכחית. אם יקדים את הבחירות לפברואר 2013, ימלאו לכנסת ארבע שנים בדיוק. מאז 1999 לא היה כדבר הזה. הבחירות התקיימו בפסקי זמן שנפלו מארבע שנים ב-2001, 2003, 2006 ו-2009. בשום פרק זמן לא השלימה אפילו כנסת אחת את ארבע שנותיה. עתה יש סיכוי כי תשלים ארבע שנים גם אם יקדים נתניהו את הבחירות לפברואר הקרוב. עודף הזמן עד אוקטובר 2013 הוא בבחינת "זמן פציעות", חודשים אשר נותרו כשאריות מהקדמת בחירות בסיבובים הקודמים. ממילא במצבים תקינים הבחירות מתקיימות מדי ארבע שנים.

הסיבה העיקרית להקדמת הבחירות היא המצב הכלכלי. שרי הליכוד סבורים כי ככל שהבחירות יידחו, ייאלצו הם להתמודד מול ציבור שכעסו הולך וגובר, ואילו נתניהו מסביר להם כי ההפך נכון. ארה"ב תאמץ אחרי הבחירות לבית הלבן תוכנית כלכלית שתקרין לטובה גם על ישראל. לכן דחיית הבחירות למועדן החוקי בעוד שנה לא בהכרח תעמיד את הליכוד מול ציבור בוחרים רוטן.

רוב השרים סבורים אחרת. גדעון סער וגלעד ארדן וסילבן שלום בדעה שכדאי לליכוד להקדים את הבחירות. כולם לבד משטייניץ שיש לו ספקות. מה גם שהאופוזיציה תהיה ערוכה טוב יותר ככל שירחק יום הבחירות. לכאורה שלי יחימוביץ' ויאיר לפיד מאורגנים כבר עתה, אבל האם גם ציפי לבני שתנגוס נתח גדול מבוחרי קדימה? לאלי ישי בראש ש"ס כדאי להקדים את הבחירות. בוודאי לאחר שאריה דרעי הצהיר כי נפשו יוצאת לפוליטיקה. בעבור אביגדור ליברמן זו הודאה בפועל שתיק החקירה נגדו נסגר. היש סיכוי שהבחירות יוקדמו? יותר כן מלא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully