וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסוף, זוכרים את הקו האדום

זלמן שובל

2.10.2012 / 7:08

ב"הייד פארק" הלונדוני יכול כל אדם לטפס על ארגז ולנאום כאוות נפשו בכל נושא (מלבד פגיעה בכבודה של המלכה). העצרת הכללית של האו"ם היא מעין "הייד פארק" עולמי, כך שאפילו דברי הבלע של מוקיון ועם ארץ דוגמת אחמדינג'ד (ולפני כמה שנים קדאפי) יכולים להישמע שם באין מפריע. ברם, רוב הנאומים בעצרת הם שגרתיים למדי ותוכנם צפוי מראש, ורק לעיתים רחוקות נשמעות שם הצהרות בעלות משמעות מדינית אמיתית מפי מנהיגים שיש בכוחם להשפיע על ההתרחשויות בעולם. כאלה היו (לפחות חלקית) נאומיהם של הנשיא אובמה ושל בנימין נתניהו.

אמנם העצרת לא מקבלת החלטות מחייבות, אבל זוהי בהחלט פלטפורמה מעולה למה שקרוי אצלנו "הסברה", המאפשרת פנייה ישירה אל דעת הקהל, המקומית והעולמית. ואכן, אובאמה ונתניהו דיברו לא רק אל היושבים באולם (עמדותיהם של אלה ממילא קבועות מראש), אלא לציבורים הביתיים שלהם, ולא פחות גם לאלו שבארצות אחרות.

נאומו של נתניהו היה חריג בנוף הרגיל של האו"ם מפני שלא דיבר בסיסמאות או הפריח הצהרות כלליות, אלא התמקד בהסברים מפורטים, כולל עזרים גרפיים, לסוגיה הגרעינית האיראנית, בצורה עניינית שהיה בה כדי לשכנע גם את הספקנים ואת הבלתי מודעים לחומרת האיום ולקירבתו. הנאום והשרטוט שנתניהו הציג תפסו עוד באותו יום את המקום הראשי ברוב ערוצי התקשורת האלקטרונית ובעיתונים האמריקניים החשובים. ושוב הוכחה כנכונה האימרה "תמונה אחת שווה אלף מילים". האופוזיציה הפוליטית וחלק מהתקשורת בישראל אמנם מיהרו להאשים את נתניהו ב"גימיקים", ושכחו כנראה את ה"גימיק" האפקטיבי מאוד - כשחיים הרצוג המנוח קרע לחתיכות מעל במת האו"ם את ההחלטה "ציונות-גזענות".

"קווים אדומים" - הדרך הטובה ביותר למנוע את הפצצה

גם החשיבות העיקרית בנאומו של נשיא ארה"ב היתה התייחסותו (הקצרה אמנם) לאיום הגרעיני של טהרן. אף שלא כלל בדבריו אזהרה מפורשת לאירן שאם לא תסור מדרך הגרעין, עשויה אמריקה לנקוט נגדה צעדים צבאיים, וגם לא חזר על הנוסחה ש"כל האופציות על השולחן", הוא כן הדגיש שהזמן לדיפלומטיה אוזל והולך וכי הוא וארצו לא יסכימו "להכלת" האיום האיאני. אגב, את רוב נאומו הקדיש אובמה להתרחשויות בעולם האיסלמי והערבי, והיה קשה להשתחרר מהרושם שטרם הפנים כי מה שזרע לפני כמעט ארבע שנים ברינה ב"נאום קהיר" שלו - אמריקה קוצרת היום בדמעה ובדם.

אך אם לחזור לאיום האירני: איננו יודעים מה בדיוק נאמר בשיחה הטלפונית בין אובמה לנתניהו, או בשיחה שקדמה לה בין ראש הממשלה למזכירת המדינה קלינטון, אבל הן הודעתו של דובר הבית הלבן והן הקטע בנאומו של נתניהו, שבו שיבח את אובמה על פעולותיו להידוק העיצומים על טהרן ועל עמידתו הרטורית התקיפה נגד ההתגרענות, מעידים ששני הצדדים עשו מאמץ מוצלח ומוצדק לא לחזור על העימותים הפומביים המיותרים ביניהם.

עם זאת, חשוב להדגיש שישראל עומדת גם עכשיו על זכותה להגן על עצמה על פי החלטותיה שלה, וש"קווים אדומים" הם הדרך הטובה ביותר, ואולי היחידה, למנוע הן את הפצצה והן את הצורך במלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully