וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורסי: "נעמוד לצד הפלסטינים עד שיחיו כבני חורין"

ניר יהב

30.9.2012 / 17:19

נשיא מצרים השתתף בכנס של מפלגת השלטון בטורקיה ואמר כי עמו "לא יעמוד חסר אונים לנוכח המצור המוטל על רצועת עזה". על המצב בסוריה אמר: "זו טרגדיה, המשטר חייב להסתלק"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן דוד

(צפו בנאומו של מורסי בעצרת האו"ם בשבוע שעבר)

"העם המצרי לא יעמוד חסר אונים לנוכח המצור המוטל על רצועת עזה", כך הבהיר היום (ראשון) נשיא מצרים, מוחמד מורסי בכנס של מפלגת השלטון בטורקיה "החירות והצדק". "המעברים בין מצרים לרצועה יישארו פתוחים ולא ייסגרו, וזאת כדי שתושבי הרצועה יקבלו את כל מה שהם זקוקים לו. העם המצרי יעמוד לצדו של העם הפלסטיני עד שיחיו כבני חורין. הם בדיוק כמו כל העמים בעולם".

מורסי גם התייחס למשבר המתמשך בסוריה וקרא להפיל את משטר הנשיא, בשאר אסד. "המשטר הסורי, אשר רוצח את בני עמו, חייב להסתלק, משום שמה שקורה בשטחי סוריה הוא טרגדיה", אמר נשיא מצרים בכנס שהתקיים באנקרה. "לא נשב בשקט עד ששפיכות הדמים תיפסק, עד שהעם הסורי יגשים את רצונותיו ועד שההנהגה העושקת הנוכחית תסתלק. אנו תומכים בעם הסורי ועומדים תמיד לצד המדוכא נגד מי שרוצח אותו".

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, ונשיא מצרים, מוחמד מורסי, ספטמבר 2012. רויטרס
"לעם המצרי ולעם הטורקי יש יעדים משותפים ותקוות משותפות". ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, עם מורסי, היום/רויטרס

באשר ליחסים בין מצרים לטורקיה אמר מורסי כי "לעם המצרי ולעם הטורקי יש יעדים משותפים ותקוות משותפות, ביניהם התקווה לחירות. כל העמים הרי נלחמים למען הערך הנעלה הזה. יש לנו גם מטרה משותפת, והיא צדק. בנוסף לכך אנו חולקים מטרות משותפות, כגון תחייה, צדק חברתי, ומאבק בממשלות ששולטות בעמים שלהם ביד ברזל".

מוקדם יותר היום אמר יועצו של מורסי כי מצרים מוכנה לקחת חלק בהתערבות צבאית ערבית בסוריה, שתביא לסיום המשבר במדינה. בראיון שהעניק לסוכנות הידיעות הטורקית אנאטול, אמר היועץ, סייף עבד אל-פתאח, כי "מצרים בוחנת את ההצעה של קטאר בעניין התערבות צבאית ערבית בסוריה. אנו גם נקיים מגעים בקרוב עם קטאר וטורקיה בעניין זה".

לדברי עבד אל-פתאח, הנושא יעלה לדיון במהלך פגישה של מורסי ושל ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן. "אנו מוכנים באופן עקרוני לקחת חלק בהתערבות צבאית ערבית בסוריה, אולם לאחר שנדע מהן גבולותיה ויעדיה של התערבות זו", הוסיף היועץ.

"למה יש חוק נגד מי שלא מכיר בשואה?"

ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, אמר בכנס כי ארגונו מחויב להשיב את הזכויות הפלסטיניות "על אפו של האויב הציוני". עוד הבהיר כי לפלסטינים "אין אופציה אחרת מלבד התנגדות". בוועידה, שאליה הוזמן על ידי ראש ממשלת טורקיה, אמר עוד משעל: "אנו רוצים להשיב את סוגית פלסטין לשורשים שלה כסוגיה לאומית ולהשתחרר מהכיבוש".

משעל ברך על ההתקוממות בסוריה ואמר: "ברכנו על המהפכה במצרים, בטוניסיה, בלוב ובתימן, ואנחנו מברכים גם על מהפכתו של העם הסורי לעבר החירות והדמוקרטיה. אנו רוצים שהדם הטהור של העם הסורי יפסיק להישפך. אין שום סתירה בין תמיכה בדמוקרטיה וברפורמות לבין תמיכה בהתנגדות. אנו תומכים בשאיפותיהם של העמים למען חירות, צדק, דמוקרטיה, כבוד ועצמאות אמיתית".

"לאור האביב הערבי, הערבים כיום רוצים להקים משטרים דמוקרטיים צודקים ולהתמודד עם המערב והמזרח בצורה חדשה", הוסיף משעל והתייחס למהומות שפרצו בעקבות הסרט "תמימות המוסלמים" שלעג לנביא מוחמד. "אנו מושיטים לעולם את ידנו לשלום, אך לא על חשבון הזכויות שלנו והיציבות שלנו. אנו אומרים לעולם - 'אנו לא רוצים שתפגעו בדת שלנו ובנביא מוחמד באמתלה של חירות אישית'. למה יש חוק נגד מי שלא מכיר בשואה או נגד מי שחולק על מספר הנרצחים בשואה אבל אין שום חוק שמגן על הדתות?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully