וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ספד לאלוף אדן: "מורשתו תישאר עמנו לעד"

טל שלו, שליחת וואלה! לניו יורק

28.9.2012 / 18:52

ראש הממשלה, נשיא המדינה ורמטכ"לים לשעבר הביעו את הערכתם הרבה לאדם ש"העמיד דורות שלמים של לוחמים שהלכו בעקבותיו". אהוד ברק, פקודו של אדן: "מחשובי המפקדים"

בעקבות מותו של אלוף (במיל') אברהם אדן (ברן), שהלך אמש (חמישי) לעולמו, כשהוא בן 85, ספדו היום קברניטי המדינה לאלוף פיקוד הדרום לשעבר, שמת לאחר מאבק במחלה קשה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המבקר בימים אלה בניו יורק לרגל כינוס העצרת הכללית של האו"ם, פרסם הודעת תנחומים שבה הביע צער על מותו של אדן. "הלך לעולמו לוחם ומפקד אמיץ, אחד מסמליה של מדינת ישראל. מורשתו של האיש שכתב יחד עם מדינת ישראל את ההיסטוריה שלה, תישאר עמנו לעד", אמר נתניהו.

גם נשיא המדינה, שמעון פרס, פרסם דברי הספד לאלוף אדן. "ברן היה לוחם מעולה, מפקד מעולה, ישר דרך ורב תושיה. הוא העמיד דורות שלמים של לוחמי שריון שהלכו בעקבותיו", כתב הנשיא פרס. "לעד תיחקק דמותו על התורן שעליו הניף את דגל הדיו, הוא דגל ישראל עם כיבוש העיר אילת במלחמת העצמאות. יהי זכרו ברוך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"משכמו ומעלה". אברהם אדן/מערכת וואלה, צילום מסך

שר הביטחון, אהוד ברק, פרסם גם הוא דברים בתגובה למותו של מי שהיה מפקדו בעבר. "זכיתי להילחם תחת פיקודו כמפקד אוגדת ברן בקרבות יום הכיפורים בסיני ובכיתור הארמיה השלישית", אמר ברק. "ברן היה מחשובי מפקדי השדה של צה"ל, שקבע בדוגמה אישית ובקור רוח למופת תחת אש את הנורמות שמלוות את צה"ל עד תמיד".

רמטכ"ל לשעבר נוסף, השר משה (בוגי) יעלון אמר כי "ההיסטוריה האישית של ברן היא בעצם ההיסטוריה של מדינת ישראל, ושמו יהיה חקוק בה לעד". ראש האופוזיציה, שאול מופז, שכיהן גם הוא כרמטכ"ל, אמר: "מניף דגל הדיו באילת הניף כל חייו את דגל הקוממיות. הוא השאיר אחריו מורשת פיקודית מפוארת לאורה גדלו ולחמו דורות של לוחמים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"לעד תיחקק דמותו על התורן שעליו הניף את דגל הדיו"/מערכת וואלה, צילום מסך

אדן נולד בשנת 1926 בכפר גלעדי, והתגייס לפלמ"ח בשנת 1943. במלחמת העצמאות שימש כמפקד פלוגה בחטיבת הנגב של הפלמ"ח, והשתתף במבצע עובדה במהלכו הגיעה הפלוגה בפיקודו ראשונה לאום רשרש, בה הניף את הדגל המפורסם. שנים לאחר מכן, עבר הסבה ומונה למפקד בחיל השריון. בתחילת שנות ה-50 פרש משירות צבאי, רק כדי לשוב אליו בשנת 1956, אז מונה למפקד גדוד שריון במבצע קדש, בו לקח חלק מרכזי בקרבות.

הוביל את מתקפת הנגד מול צבא מצרים ביום הכיפורים

בשנת 1960 מונה למפקד חטיבה, ובמלחמת ששת הימים היה סגן מפקד אוגדה 31 תחת פיקודו של אברהם יפה. בשנת 1969 מונה למפקד גייסות השריון והועלה לדרגת אלוף. במלחמת יום הכיפורים פיקד על אוגדה 162 שפעלה בחזית המצרית. אלוף ברן הוביל אז את מתקפת הנגד מול צבא מצרים, אך המהלך נכשל וצה"ל ספג אבדות קשות.

במהלך שאר ימי הלחימה, הצליחה האוגדה בפיקודו לתחזק את גשר הצליחה בתעלת סואץ, ולהשמיד חטיבות מהצבא המצרי. העיכוב המהותי בצליחת האוגדה בפיקודו גררה ביקורת קשה בין מפקדי צה"ל. מאוחר יותר ביצע ברן מספר קרבות שהובילו לכיתור הארמיה השלישית של צבא מצרים.

לאחר המלחמה, מונה ברן לתפקיד נספח צה"ל בוושינגטון, שבסיומו השתחרר מצה"ל. מאמצע שנות ה-80 ועד אמצע שנות ה-90 הוא עבד כמבקר משטרת ישראל, ובעשור האחרון היה חבר בתנועה לאיכות השלטון ובמועצה לשלום וביטחון. הוא היה ידוע בדעותיו המזוהות עם השמאל, ופעל רבות סביב הקמת גדר ההפרדה והשלכותיה על החברה הפלסטינית.

הלילה הוא הלך לעולמו לאחר שנלחם במחלה קשה, ימים ספורים לפני שמלאו לו 86. הוא הותיר אחריו שלושה ילדים, 11 נכדים ושישה נינים. טרם נקבע מועד הלווייתו של אדן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully