וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוניברסיטת בן?גוריון: לא פוליטי, מקצועי

אלי חזן

24.9.2012 / 8:15

לאחר חג הסוכות יחלו הסטודנטים את שנת הלימודים האקדמית, אלא שהשנה במחלקה לממשל ולפוליטיקה באוניברסיטת בן-גוריון תחל בטעם מר. מר מאוד. זה בדיוק המצב שנוצר כאשר יוצרים חפיפה בין בעיה מקצועית לבעיה פוליטית. הווי אומר, שכדי לכסות את הערווה המקצועית יוצרים קמפיין פוליטי שתכליתו להטיל דה-לגיטימציה על גוף שתפקידו לבדוק ליקויים ולוודא שיתוקנו.

בתקופת כהונתה של שרת החינוך יולי תמיר התמנתה ועדה בינלאומית, חיצונית ובלתי תלויה, שמטרתה לבדוק את הנעשה באותה מחלקה לממשל ולפוליטיקה. ראוי לציין כי הוועדה בדקה זאת כחלק מבדיקות שגרתיות, שבהן עורכות ועדות אקדמיות בדיקות איכות למחלקות ולחוגים באוניברסיטאות השונות. דו"ח הוועדה בהקשר המחלקה לממשל ולפוליטיקה המדוברת היה קשה במיוחד.

נתגלתה שורה של ליקויים שעיקרם פרופיל הסגל והתכנים הנלמדים במחלקה. הטענה המרכזית היתה שתוכנית הלימודים אינה מאפשרת לסטודנטים הלומדים במחלקה לפגוש גישות מחקר רב-גוניות ופלורליסטיות וכך לקבל מושג כולל על הדיסציפלינה של מדע המדינה. הדבר העיד על הומוגניות מחשבתית ועל היעדר ביקורת שכל כך נדרשת באקדמיה.

טיעונים כי סגירת המחלקה היא פוליטית הם מופרכים

כדי לשנות תמונת מצב קשה זו סברה הוועדה הבינלאומית כי על המחלקה לערוך שינויים קוריקולריים משמעותיים ולגייס סגל למחלקה בכמה תחומי ליבה (כגון פוליטיקה השוואתית ותיאוריה פוליטית), תוך כדי גיוון הפרופיל של הסגל במובן של אוריינטציה מתודולוגית ותיאורטית. הוועדה סברה כי אם הליקויים שנמצאו במחלקה לא יתוקנו, הרי על המל"ג ועל הנהלת האוניברסיטה לשקול בלב כבד את סגירת המחלקה.

האוניברסיטה קיבלה את הדו"ח והחלה בשורה של שינויים, שנבדקו על ידי צוות מעקב המורכב ממומחים שאיש אינו מטיל ספק במומחיותם. לאחר המעקב הביעו המומחים הבינלאומיים דאגה רבה לנוכח השינויים שלא נעשו במידה מספקת, ובתחומים מסוימים המצב אף החמיר! בואו ונחשוב כיצד היינו מגיבים לו היתה ננקטת גישה שכזאת לגבי מערך הכבאות לאחר השריפה בכרמל. לכל הפחות היו דורשים הקמת ועדת חקירה נוספת.

מכל מקום, ועדת משנה של המל"ג המליצה שאם לא יחולו שינויים מהותיים החל משנת הלימודים שתחל בעוד שנה, לא יתאפשר רישום למחלקה המדוברת באוניברסיטת בן-גוריון. לפיכך, התיאורים כאילו סגירת המחלקה נובעת מסיבה פוליטית, כפי שמבקשים כמה גורמים לתאר, היא מופרכת מיסודה.

שיקולים אקדמיים-מקצועיים ובלתי תלויים בלבד

ניסיון הפאניקה והתיאורים המוגזמים כאילו מדובר במדינת ישראל כמדינה טוטליטרית מופרכים מהיסוד. אין לזה אח ורע ועצוב שהגענו למצב הזה. מעולם לא נסגרה מחלקה או לא נסגר חוג באוניברסיטה בשל סיבות שכאלו, אבל היא הנותנת, שכן הניסיון לבוא ולומר כאילו מדובר בצעד פוליטי מעיד עד כמה המצב של המחלקה חמור ועד כמה מתבצעת בריחה מהאמת. מדובר בשיקולים אקדמיים-מקצועיים ובלתי תלויים בלבד.

נאמר כי נשיאת האוניברסיטה, פרופ' רבקה כרמי, ואנשי אקדמיה מזועזעים לנוכח המחשבה על סגירת המחלקה. המחשבה כי הם מעודדים פעילות בניגוד להמלצותיה מזעזעת הרבה יותר ומעלה את השאלה על ההתנהלות במדינה דמוקרטית. ובל נשכח כי נאמר במפורש לאוניברסיטה כי אם השינויים יתבצעו בהתאם להמלצות, המחלקה לא תיסגר. נטל ההוכחה מונח עליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully