וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרפאה: מה עושים כשהכלב אוכל קקי של כלבים אחרים?

איל נחמיאס

1.10.2012 / 8:15

ד"ר אייל נחמיאס, וטרינר הבית של וואלה! בעלי חיים, עונה על שאלות גולשים: מה עושים כשלכלב יש בעיות אגן? למה הכלב שלי לא מפסיק לנענע את הראש בחוזקה?

אילוסטרציה. ShutterStock
הכלב מתחרש? יכול להיות שזו רק דלקת אוזניים/ShutterStock

יש לי כלב מעורב קטן בן 12. הכלב חירש ובזמן האחרון הוא מתעטש הרבה ונראה שיש לו קוצר נשימה

התסמינים שתיארת עשויים בהחלט להעיד על הידרדרות במצבו הבריאותי של הכלב. יש מספר אפשרויות שחלקן אף עלולות להצביע על סימנים ראשונים של בעיות שעלולות אף לסכן את חייו, כך בכל מקרה מציע לגשת לבדיקה ולא לחכות. חירשות יכולה להיות כתוצאה מגיל מתקדם אך גם מסיבות אחרות, ביניהן דלקת אוזניים או תת פעילות של בלוטת התריס.

התעטשויות וקוצר נשימה עלולים להיות סימן מקדים לבעיית לב בעיקר ענין קוצר הנשימה. לחץ על קנה הנשימה ממקור של הגדלת לב עלולים להיות סיבה טובה לכך. ישנה גם האפשרות שמדובר בתולעת הפארק או אפילו גידולים בבית החזה. חשוב לקחת את הכלב לבדיקות שכוללות לפחות צלומי חזה בשתי זויות ,ואף להעמיק אף מעבר לכך.

יש לי כלב בן ארבעה חודשים שכל היום מנסה לאכול יציאות של כלבים אחרים, דשא ואדמה. אני קונה לו את המזון הטוב ביותר

כלב לבוש בסינר אוכל נקניקיות ושותה כוס חלב. avier Brosch, ShutterStock
ידעתם שכלבים יכולים לנהל אורח חיים צמחוני?/ShutterStock, avier Brosch

אכן כלבים לא מסתפקים במזון משובח ולעיתים רבות מנסים לבדוק את עולם החושים ומה יותר מענין מאשר להריח כל דבר ולהכניס לפה. תכונה זו היא כלבית קלאסית ונובעת מאופיו האומניבורי של הכלב (אוכל כל). הידעתם כי כלב אינו טורף מובהק ולמעשה יכול לנהל אורח חיים צמחוני למדי, זאת בניגוד לחתול שסיגל לעצמו אורח חיים בשרי בלבד ולכן נחשב לטורף על.

האתגר פה הוא התנהגותי ולא תזונתי. אפשר לנסות לבצע הפנייה מחדש לעצמים יותר חיוביים כמו משחקי מזון למשל, כדור קונג או חללית אורקה בה יש מזון. הכלב יהיה עסוק מאד בניסיון לנשוך את הצעצוע, ומדי פעם החפץ יפלוט כמות קטנה של מזון וכך ישמור על מעגל חיובי של ענין בצעצוע.

מאד חשוב ללכת עם רצועה וכך לשלוט במה שהכלב עושה. עצה זו שווה זהב מאחר ותדעו שמרבית הבעיות מתחילות בהיעדר קשר נכון של הבעלים עם הכלב. הליכה נכונה עם רצועה הינה הבסיס החשוב ביותר למניעת בעיות התנהגות . בכל מפגש אילוף זה הדבר הראשון שתלמדו לבצע נכון. חשוב לשמור על תגמול חיובי בפרסים ומזון כדי לגרום לכלב להבין כי ההליכה עם הרצועה היא דבר כיפי ואהוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

יש לנו רועה גרמני בן 10. אנחנו יודעים שיש לגזע הזה בעיה עם האגן. לפני שנה הוא לא יכל לקום עד שהוטרינר נתן לו זריקת סטרואידים והמצב השתפר. השנה זה נראה כאילו המצב מחמיר ובנוסף הוא כבר לא רואה והאוזן שלו מקופלת

כלב רועה גרמני נח על רצפת בית. Monika Wisniewska, ShutterStock
גזע שסובל מבעיות אגן. רועה גרמני נח/ShutterStock, Monika Wisniewska

סטרואידים לא תמיד מסייעים בטיפול לטווח ארוך ועדיף לנסות לצמצם טיפול בהם כדי למנוע נזקים למערכות אחרות במידת האפשר. יש אפשרויות רבות הכוללות דיקור, עם או בלי תמיסות הומיאופטיות –נוכחתי במקרים מדהימים של הצלחה. במקרים מסויימים אפשר לנסות דיקור פרמננטי בעזרת כדוריות זהב אשר מסייעות ללכידת התאים הדלקתים ונטרולם.

פתרונות כירורגים שונים גם הם יכולים לסייע ואני גאה להיות זה שהכניס לארץ את השיטה הקרויה דנרבציה –שיטה פשוטה יחסית לביצוע, ללא תופעות לוואי, ועם זאת בעלת אחוזי הצלחה גבוהים מאד לחזרה לפעילות של הכלב לאחר הניתוח. כיום השינוי היחיד הוא שמבצעים את הניתוח בלי חיתוך העצב אלא רק גירוד של הקפסולה סביב המפרק.

לעיתים הבעיה כלל אינה במפרק האגן אלא באיזור החוליות הלומבריות (מותניות) אפשר לנסות ם כאן שיטות שונות כולל אפשרות של ניתוח הקרוי DORSAL LAMINECTOMY . רועים גרמני מצטיינים בבעיה שקשורה דווקא לאיזור החוליות וקרויה CAUDA EQUINA SYNDROME בו יש לחץ על העצבים שמעניקים תחושה ועצבוב של האיזור האחורי של האגן והרגליים.

יש לי כלב מעורב בגודל בינוני. בזמן האחרון הוא מנענע את הראש שלו בחוזקה. בדקתי לו את האוזניים והכל נראה בסדר

קינג צ'ארלס קוואליר. ShutterStock
גזע שסובל מבעיות עצביות שיכולות לגרום לנענוע חזק של הראש. כלבת קינג צ'ארלס קאבלייר/ShutterStock

בדיקת אזניים רגילה לא תמיד יכולה לעזור לראות בעיות עמוקות יותר. לעיתים יש גידול שעוותי בתוך העצם שבאוזן הפנימית או בעיות עמוקות יותר אותן ניתן לאבחן רק עם CT או צילומי רנטגן איכותיים. אפשרות נוספת היא בעיה עצבית אשר נפוצה בגזעים מסוימים כמו למשל בגזע הקאבלייר וקרויה סירינגומייליה.

כלבים הסובלים מבעיה זו למעשה מבטאים תסמינים הקשורים ללחץ באיזור הצוואר על חוט השידרה. זה לרוב בא יחד עם גירוד באוויר על משהו דמיוני. כאן האבחון יהיה בהחלט בכיוון עצבי כולל בדיקות CT ואולי MRI שבקרוב זמין בארץ בבית ברל במרכז חוות דעת.



לפורום כלבים של וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully