וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה נדירה לפעילות היחידה ללוחמה בטרור של צה"ל

25.9.2012 / 14:00

בצה"ל נערכים לאיומים שונים, מהחזקת בני ערובה ועד חטיפות והרג ביישובים. האחראים להכשרה בתחומים אלה הם חיילי יחידת הלוט"ר, ומפקדם מספר: "מתכוננים כאילו זה יקרה מחר"

צילום: טל אנגלנדר, אבי כהן, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אמיר בוחבוט

סגן-אלוף ליאור קינן מפקד על היחידה האחראית להכשרת מיטב לוחמי יחידות העילית – היחידה ללוחמה בטרור (לוט"ר) של זרוע היבשה. בראיון מיוחד לוואלה! חדשות מספר סא"ל קינן על איומי הטרור שצה"ל נערך לקראתם . "אנחנו נערכים למצב של מסע הרג ביישובים או 'פיגוע-מיקוח', שבו מחבלים חודרים ומתבצרים עם בני ערובה", מסביר קינן. על הוויכוח בין הימ"מ לבין שייטת 13, בנוגע לאחריות על ביצוע פעולות חילוץ, הוא אומר כי "היום, היכולות וההכשרות מוגדרות בצורה ברורה כדי שכל יחידה תוכל להתרכז במשימה שלה". על מבצע "חנית נפטון", שבה חוסל אוסמה בן לאדן בפקיסטן, אמר: "יחידת הלוחמה בטרור מתחקרת ולומדת כל מבצע כושל ומוצלח שיכול להביא אותנו לתובנות כדי להיות הטובים ביותר". על הקרב שניהלו לוחמי ש-13 בסיפון "מאווי מרמרה", הסביר כי הוא סבור שראשוני הלוחמים שירדו אל הסיפון נלחמו בידיים ומנעו בעצמם לינץ': "אני מחשיב אותם כגיבורים".

צעירים לפני גיוס המעוניינים לשרת ביחידה, הזוכה לביקוש גבוה ומוטיבציה גבוהה, עוברים גיבוש עם המתמודדים על מקום ביחידת עוקץ. בתום גיבוש מפרך, נבחרים בני הנוער שיהוו דור מש"קי הלוט"ר. הם יוכשרו גם בתחום הצליפה, קליעה, פריצה, טיפוס בחבל וגלישה. לאחר סיום הטירונות בבסיס האימונים החטיבתי של כפיר, הם עוברים הכשרה בתרגולות פרט, ביסודות הלוחמה בטרור, באימון בכלי נשק ובשיטות פעולה. בשלבים המתקדמים של ההכשרה, הם לומדים כיצד לבצע השתלטות, התערבות ומעצר. בסוף ההכשרה, הם מבצעים תרגיל פלוגתי במרכז לאימוני יבשה בצאלים.

חניכי הלוט"ר מתחלקים ל'קופים", שמתמחים בפריצה מגובה וטיפוס על מבנים באמצעות חבלים, "פורצים", המתמחים בפריצה "קרה" ו"חמה" לכל סוגי המבנים והדלתות, צלפים, קלעים, ומש"קי לוט"ר. ייעודם הוא להכשיר את כלל היחידות המיוחדות והמובחרות בצה"ל במגוון תחומים: על תחום ה"התערבות" בצה"ל אחראיות יחידות כמו רימון, דובדבן, ושאר הסיירות, שמטרתן לתת מענה מידי לאירוע שבו מחבל מתבצר במבנה. על תחום ה"השתלטות" אחראיות הקומנדו הימי, סיירת מטכ"ל וימ"מ, שמתמחות גם בהונאה וביכולות משא ומתן.

אימונים של חיילי יחידת לוט"ר באילת, ספטמבר 2011. דובר צה"ל
אימון של חיילי יחידת הלוט"ר באילת/דובר צה"ל

האיומים שלקראתם נערכים חיילי היחידה ללוחמה בטרור הם לקיחת בני ערובה בבתי ספר או גני ילדים, חטיפת מטוסים וכלי תחבורה אחרים. כמו כן הם נערכים לשחרור בני ערובה ממבנה במתאר החטיפה של החייל נחשון וקסמן. מפקד היחידה, סא"ל ליאור קינן, טוען כי האיומים הללו אינם מנותקים מהמציאות, והוא אף מצביע על שלושה פיגועים שאירעו בעולם בעשור האחרון: הראשון התרחש בשנת 2002 בתיאטרון במוסקבה, במהלכו עשרות מחבלים צ'צ'נים חמושים השתלטו על המבנה ולכדו בו 850 בני ערובה. צבא רוסיה החליט להזרים גז מרדים לתוך המבנה לפני הפריצה פנימה, כתוצאה מכך נהרגו 39 טרוריסטים ו-129 אזרחים. שני בני ערובה נהרגו מירי החוטפים.

האירוע השני התרחש בעיר בסלאן הרוסית בחורף 2004, כשמחבלים צ'צ'נים השתלטו על בית ספר ולקחו מאות בני ערובה. במהלך משא ומתן כושל של כוחות הביטחון הרוסים נהרגו 344 אזרחים, מתוכם 186 ילדים, ועוד מאות נפצעו. האירוע השלישי התרחש בעיר מומבאי שבהודו בסוף 2008. פלג של אל-קאעדה ביצע מתקפת טרור שארכה ארבעה ימים. עשרה מחבלים חמושים תקפו כמה יעדים, בהם בית חב"ד בעיר, והצליחו להרוג 173 אזרחים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אימונים של חיילי יחידת לוט"ר באילת, ספטמבר 2011. דובר צה"ל
חניכי מקצועות הלוט"ר מתחלקים ל'קופים", "פורצים", צלפים, קלעים, ומש"קי לוט"ר/דובר צה"ל

"הטרור העולמי מפגין בעשור האחרון רמת לחימה גבוהה ויצירתיות, תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת באירועים השונים", מסביר סא"ל קינן. "המטרה שלנו היא לאמן את הכוחות לפגוע במחבלים ולהימנע מפגיעה של בני ערובה. אירוע החטיפה של נחשון וקסמן ומותו של סרן ניר פורז סימלו נקודת תפנית עבור הצבא, שמאז הפיק לקחים והתקדם משמעותית ברמה המקצועית בתחום. המטרה שלנו היא תגובה מהירה ודיוק. זו היא לוחמה כירורגית".

בראייה ישראלית עד כמה אנחנו קרובים לאירוע של "פיגוע מיקוח"?
"אנחנו נערכים למצב של מסע הרג ביישובים או 'פיגוע מיקוח', שבו מחבלים חודרים ומתבצרים עם בני ערובה. אם ננתח את האירועים בשנים האחרונות, נראה שזה לא היה רחוק מזה. לדוגמה הפיגוע ביישוב איתמר. שני מחבלים מהכפר עוורתא חודרים ליישוב, גונבים נשק ולאחר מכן חודרים לבית משפחת פוגל ורוצחים בדקירות סכין וירי זוג הורים ושלושה מילדיהם. במצב אחר, אם המחבלים היו מתגלים, היינו צריכים להפעיל יכולות של לוט"ר כדי לסיים את האירוע בצורה כירורגית. לצערי הרב, האירוע הסתיים אחרת".

במה רמת הכשירות של צה"ל השתפרה מאז האירוע של נחשון וקסמן?
"השתפרנו מאוד ברמה הטכנולוגית ובתורת הלחימה. באירוע שכזה, תהיה חבירה של מספר יחידות עם יכולות מגוונות, כולל הפעלת כלבים. הנהלים חודדו ובאחריותנו לשמור על רמת כשירות שיא ומתח מבצעי קבוע כאילו זה יקרה מחר".

בימים שאחרי כישלון ההשתלטות על הבית שבו הוחזק החייל נחשון וקסמן דובר על המתח בין הימ"מ, שביקשה לבצע את ההשתלטות לבין סיירת מטכ"ל, שעשתה זאת. האם זה יקרה מחר שוב?
"היום היכולות וההכשרות מוגדרות בצורה ברורה, כדי שכל יחידה תוכל להתרכז במשימה שלה, מבלי להיכנס לשמות של היחידות. זה תלוי מה קורה באותה נקודת זמן ומי קרוב לאירוע, אבל אין יותר כפילויות בהכשרות. יש יחידות השתלטות כמו ימ"מ, לוט"ר אילת, שייטת 13 וסיירת מטכ"ל, וכל אחת יודעת מה היתרון שלה על פני שאר היחידות. ברגע האמת, הן לא יהססו לשתף פעולה, כשכל אחת מהן תתרום מהיתרון היחסי שלה. הימ"מ ופלוגת הנ"ט של גולני היו בגבול מצרים בזמן הפיגוע בנטפים שבו חדרו מחבלים מסיני. לוחמי פלוגת הנ"ט הגיעו ראשונים והפגינו יכולות מצוינות. חשוב לציין ש'רימון', כיחידה חדשה, מתמחה גם היא בהתערבות מהירה לאורך הגבול המצרי".

איך אפשר להסביר את המצב אליו נקלעו לוחמי שייטת 13, שנאלצו להילחם בידיים חשופות על ספינת ה"מאווי מרמרה" במשט הטורקי?
"מדובר ב-15 בחורים שנאלצו להתמודד עם מאות פעילים אלימים. אני חושב שראשוני הלוחמים שירדו אל הסיפון נלחמו בידיים ומנעו בעצמם לינץ'. אני מחשיב אותם גיבורים. מדובר בלוחמים שעובדים חזק על המקצוענות בתחום הסכין, בירי על סיפון, שזה לא דבר קל, וקרב מגע. אם לא היו אלה לוחמי שייטת 13 על הסיפון, זה היה יכול להיגמר אחרת לגמרי, עם תוצאות קשות יותר גם לצד שלנו. זו בעיקר עבודה של טכניקה בקרב מגע ובפן המנטאלי. בניגוד לתמונות שהראו בתקשורת, אני זיהיתי לא מעט נקודות חוזק של לוחמי שייטת 13, שהפגינו אומץ, קור רוח ומיומנות לחימה ראויות לשבח. היום, כלל היחידות המיוחדות נותנות לנושא קרב המגע דגש גדול יותר".

יחידת "אריות הים" האמריקאית, שאחראית לחיסולו של אוסמה בן לאדן, קנתה לה תהילה עולמית על היכולות ורמת הביצוע במבצע שזכה לכינוי מבצע "חנית נפטון". מתאר הפעולה האמריקאי דומה ליכולות אליהם נדרש צה"ל?
"יחידת הלוט"ר מתחקרת ולומדת כל מבצע כושל ומוצלח שיכול להביא אותנו לתובנות כדי להיות הטובים ביותר. הלוט"ר, כגוף שמנחה את כלל יחידות העלית של צה"ל, עסוק לא רק בלימוד ובריענון תורת הלחימה, אלא גם בחדשנות והתאמה לזירות לחימה שונות".

מה הקושי בלוחמת לוט"ר בשונה מלוחמה רגילה?
"הלוחמים בלוט"ר נדרשים להיות טובים מאוד במקצוע, אחרת לא יוכלו להכשיר לוחמים מהיחידות הכי טובות בצה"ל. גלישה ממסוק, צליפה, 'קופים', פריצה קרה, כשבקצה הוא נדרש להילחם באופן שונה ממה שהוא רגיל אליו. אנחנו כל הזמן בוחנים את עצמנו, ולאחרונה נעשו כמה שינויים שלא ניתן לדבר על כולם. חלק מהם כוללים בנייה של פלוגות מילואים, כך שיוצאי היחידה יוכלו ליישם את מה שלמדו במילואים ולא להתפזר בגדודי החי"ר הרגילים, והם יהיו כוח מכפיל לצה"ל. חלק נוסף כולל פעילות מבצעית של היחידה עליה לא ארחיב".

לפניות לכתב: amir.bohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully