וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דב חנין: "יש לתמוך בפירוז האזור מנשק גרעיני"

טל שלו

20.9.2012 / 11:17

ח"כ חנין תקף את התנגדותה הנחרצת של ישראל לוועידה על פירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני: "במקום ליזום מלחמה אזורית, ניתן לקדם מדיניות הפוכה". ישראל: "המצב עוין ונפיץ"

ח"כ דב חנין (חד"ש), תקף הבוקר (חמישי) בחריפות את התנגדות הממשלה לוועידה שתדון על פירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני, יוזמה של מדינות ערב הזוכה לגיבוי ממשל אובמה, וקרא לקיים הידברות עם הקהילה הבינלאומית בנושא. "במציאות שבה למזרח התיכון חודרים סוגי נשק חדשים מכל הכיוונים, אנחנו נמצאים במרוץ אמתי נגד הזמן", אמר חנין, יממה לאחר שראש הוועדה לאנרגיה אטומית, הד"ר שאול חורב, הביע התנגדות ישראלית נחרצת לקיום הוועידה, שצפויה להיערך בחודשים הקרובים בבירת פינלנד, הלסינקי.

"במקום ליזום מלחמה אזורית חדשה", אמר חנין, "חיוני ואפשרי לקדם מדיניות בכיוון ההפוך לחלוטין: לחדש תהליך שלום על בסיס יוזמת השלום הערבית (שאומצה גם על ידי הפסגה המוסלמית, כולל אירן), ולתמוך בתחילת הידברות לפירוז האזור מנשק להשמדה המונית. הידברות כזו לא תהיה פשוטה אבל היא חיונית וגם אפשרית".

הוועידה המדוברת, לכינון אזור חופשי מנשק במזרח התיכון, אמורה להיערך בסוף השנה או בתחילת השנה הבאה. בכינוס של הוועידה הכללית של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא?א), הביע אתמול שאול חורב התנגדות נחרצת לקיומה ואמר כי מצב של פירוז "ייתכן רק לאחר כינון יחסי שלום ואמון בין מדינות האזור אשר יבוא מיוזמתן, ולא מתוך כפייה", זאת בשל המצב "הנפיץ והעוין" בשטח זה. חורב הוסיף וטען כי "למימוש רעיון זה נחוצים תנאים מוקדמים והיפוך המגמה השלטת באזור". לפיו מדובר ברעיון "שנולד במקומות אחרים וזר למציאות ולתרבות הפוליטית של האזור".

יוקיה אמאנו, מזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), ממריא לטהרן. וינה, מאי 2012. רויטרס
אמנו יוקיה, מזכ"ל הסוכנות לאנרגיה אטומית/רויטרס

כמדי שנה, הדיון על יכולותיה הגרעיניות של ישראל היה על סדר היום בכינוס השנתי של סבא"א, לצד ההתקדמות המואצת של אירן לעבר נשק גרעיני והחשש מזליגת נשק כימי לגורמי טרור בסוריה. הנציג הסורי בסבא?א הטיח האשמות קשות במערב, שמעלים עין ממאגרי הנשק הגרעיני של ישראל. "העובדה שכמה מדינות רבות השפעה מעלימות עין מיכולותיה הגרעיניות של ישראל, ומכך שאין היא מרשה לשום גוף בינלאומי לפקח עליהן, מוכיחה את המוסר הכפול של המדינות האלה", אמר הנציג הסורי.

אין התנגדות לתכנית הגרעין של ירדן

חורב תקף בחריפות את העלאת הסעיף האנטי ישראלי על סדר היום ואמר כי הוא ?משעבד את דיוני הוועידה למטרות פוליטיות ואינו צפוי להגביר את האמון ואת שיתוף הפעולה האזורי?. הוא הבהיר מדוע ישראל אינה יכולה לקבל את הצעת הוועדה. ?ישראל לא תישאר אדישה לנוכח האיומים הישירים והבוטים מצד אירן, והיא תרתיע את אויביה ותגן על עצמה. אנחנו מוכנים להגן על עצמנו מפני כל איום קיומי?. אמר חורב, ?האזור נשלט על ידי התפתחויות שליליות, במיוחד בשתי מדינות - אירן וסוריה".

כמו כן, התייחס חורב לסירובה המתמשך של אירן להיענות לדרישות הקהילה הבינלאומית ולדוחות סבא?א האחרונים, ?שאינם משאירים ספק באשר למאמצים העיקשים של אירן באשר לתוכנית הגרעין שלה". הוא הבהיר את חששו מייצור הפלוטוניום למטרות צבאיות באירן, ומהניסויים הצבאיים הרבים שזו מבצעת בטילי "שיהאב 3".

באשר לסוריה, חורב קרא לוועדה לפעול ולפקח על הנשק להשמדה המונית שנמצא ברשותה. "המצב הדחוף בסוריה הוא תזכורת טרייה המחייבת צורך לעבוד יחד כדי לאבטח חומרים גרעיניים ולמנוע סחר לא חוקי בנשק גרעיני", הסביר, "המקרה של סוריה הוא לא ייחודי בנוף המזרח התיכון. האזור מתאפיין במרדף אחר נשק להשמדה המונית על ידי משטרים רודניים, בניגוד לכל התחייבות בינלאומית".

עם זאת, ראש הוועדה הישראלי הדגיש כי ישראל אינה מתנגדת לתוכנית הגרעין הירדנית למטרות ייצור חשמל והתפלת מים, ואף ציין כי ישראל סיפקה לירדן נתונים גיאולוגיים הקשורים לאתר המתוכנן של הכור, בהתאם לבקשתה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully