וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסלו: ההסכם שלא כובד על-ידי הפלשתינים

אלי חזן

20.9.2012 / 6:17

לחודש ספטמבר מקום מרכזי בלוח השנה העברי בשל חגי תשרי, אבל הוא גם תופס מקום מרכזי בתודעה הפוליטית הקולקטיבית בישראל: ב-13 בחודש, לפני 19 שנה, נחתמו הסכמי אוסלו.

והנה, במהלך החג נודע כי ראש צוות המו"מ מטעם הרשות הפלשתינית, סאיב עריקאת, הודיע כי "ההנהגה הפלשתינית שוקלת לבטל את הסכמי אוסלו משום שישראל הכשילה את מאמצי השלום". הסיבה המרכזית, לטענת ראשי הרשות, היא כלכלית - המסמך הכלכלי שנחתם באותם ימים בפאריס ואשר קשר את הכלכלה הפלשתינית בכלכלה הישראלית בתחומים מסוימים, הוא-הוא הגורם לקשיים, ולפיכך יש לבטלו.

מדוע יש צורך בביטול ההסכמים בעבור עניין זה? האם ההסכמים לא התבטלו פעמים רבות בעבר? האם הפלשתינים כלל התכוונו לכבדם? שהרי מה קבע הסכם אוסלו, ששינה את חיינו באזור בצורה מכרעת? הוא קבע שישראל ואש"ף מכירים הדדית זה בזה וקבע שורה של צעדים שיינקטו על ידי שני הצדדים, אך הוא בעיקר "הבטיח" עתיד חדש לשני העמים, היושבים על אותה טריטוריה, משום שאש"ף בראשות יאסר ערפאת התחייב שם לנטוש את דרך האלימות. האומנם?

הסכמי אוסלו גבו חייהם של אלפי הרוגים

10 ימים לאחר חתימת ההסכמים על מדשאות הבית הלבן בחסותו של הנשיא קלינטון, החלו למעשה פיגועי הטרור. הראשון שנרצח היה יגאל וקנין ז"ל. שבועיים לאחר מכן נרצחו ערן בחר ודרור פורר. וכך, בכל כמה ימים נוספו לרשימת פיגועי הטרור עוד נרצחים ועוד נרצחים. 15 פיגועי טרור שבהם נרצחו אזרחים ישראלים נרשמו עד סוף שנת 1993 לבדה. ואם הממשל בישראל חשב שהשנה שלאחר מכן תסמל משהו חדש, הרי הוא התבדה: הפיגועים רק השתכללו שעה שב-6 באפריל אותה שנה ביצעו ארגוני הטרור הפלשתיניים את פיגוע ההתאבדות הראשון שלהם בעפולה (שמונה הרוגים). לא היה צריך לחכות זמן רב ופיגוע ההתאבדות השני הגיע לאחר שבוע (שלושה הרוגים). ואולם, אם בתחילה נטען כי מי שמבצעים את הפיגועים הללו הם ארגוני הסירוב - חמאס, החזית העממית, הג'יהאד האיסלאמי ואחרים - הרי מהר מאוד הובן כי גם לאש"ף חלק מכריע בכך. ומה עם הנאום של ערפאת במסגד בדרום אפריקה באנגלית שבורה, שבו אמר לקהל מאזיניו כי הסכם אוסלו היה רק תכסיס טקטי בקרב גדול יותר כדי להרוס את מדינת היהודים? והשיא - אינתיפאדת אל-אקצא המתוכננת. סיכומו של דבר: הסכמי אוסלו ומה שבא לאחריהם גבו את חייהם של אלפי הרוגים בשני הצדדים.

כאשר קוראים את "תוכנית השלבים" של אש"ף מ-1974, שבה הוחלט לחסל את ישראל צעד אחר צעד, מבינים שאם יש מישהו שלא כיבד את ההסכמים זהו אש"ף, והוא הגיע לכך עם כוונה מוקדמת ברורה. הפלשתינים לא צריכים לבטל את ההסכם, משום שהם לא באמת התכוונו לכבדו מלכתחילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully