וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצח בהרצליה: מי עוקב אחרי מי ש"לא כשיר לעמוד לדין"?

גלעד גרוסמן

19.9.2012 / 10:37

כיצד קורה שרוצח נמצא לא כשיר לעונש, מאושפז בבית החולים פסיכיאטרי ושוב חשוד ברצח? על התהליך המורכב של הפסקת הליך פלילי נגד מי שאינו כשיר מבחינה נפשית. "הייתה טעות"

צילום: אבי כהן, עריכה: מיכאל ברגמן

המקרה שאירע אתמול בו הודה מרדכי חי כי דקר למוות את אישתו, למעלה משני עשורים לאחר שרצח את אישתו הראשונה ואושפז בבית חולים פסיכיאטרי, העלה שוב את סוגיית הטיפול באדם שאינו כשיר לעמוד לדין.

החוק מכיר בשני מקרים בהם מופסקים הליכים פליליים נגד אדם שאינו כשיר מבחינה נפשית. המקרה הראשון הינו כאשר נקבע שאדם אינו כשיר לעמוד לדין, ואז מופסקים ההליכים והוא נשלח לאשפוז, או במידה שנקבע שאינו מסוכן, אז הוא נשלח לטיפולים מרפאתיים (פגישות תקופתיות עם פסיכיאטר. ג.ג). במקרה זה, אם אותו אדם מבריא, יכולות רשויות אכיפת החוק לבקש לחדש את ההליך נגדו.

החשוד ברצח אשתו בהרצליה מובל להארכת מעצר. דרור עינב
מרדכי חי בהארכת מעצרו בבית המשפט/דרור עינב

המקרה השני הינו כאשר נקבע שנאשם לא היה אחראי למעשיו בעת ביצוע העבירה. משמעות הדבר היא שבעת ביצוע העבירה הוא לא ידע להבחין בין טוב לרע, ולכן לא ניתן להעמידו לדין. במקרה זה הוא נשלח לאשפוז או לטיפול מרפאתי, אולם לא ניתן בשום שלב לחדש נגדו את ההליכים המשפטיים. תקופת האשפוז אינה מוגבלת בזמן, אולם החוק לטיפול בחולי נפש קובע כי בכל חצי שנה יש לבדוק מחדש את מצבו של האדם, ועניינו עולה בפני ועדה המורכבת מפסיכיאטר בשירות המדינה, פסיכיאטר פרטי ומשפטן, אשר בוחנים אם חל שיפור במצבו הנפשי. הם מוסמכים להורות על שחרורו - או באופן מוחלט או לטיפול מרפאתי. כאשר הוועדה או הפסיכיאטר מחליטים שהאדם הבריא, אין עליו יותר מעקב מצד המדינה.

אתמול התקשר החשוד, בן 64, למוקד המשטרה ודיווח כי דקר למוות את אשתו. כוחות מגן דוד אדום שהוזעקו למקום מצאו את האישה - אלסי לגונדאי בת ה-38, כשהיא ללא רוח חיים. חי נלקח לחקירה בתחנת גלילות, במהלכה התברר כי לפני 21 שנים הורשע ברצח אישתו הראשונה, אך נמצא לא כשיר לריצוי עונש מאסר ואושפז בבית החולים הפסיכיאטרי אברבנאל במשך 14 שנים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"הייתה טעות באופן הטיפול"

סנגורו של החשוד, עורך הדין ניר אלפסה מהסניגוריה הציבורית, אמר בשיחה עם וואלה! חדשות בתום הדיון בהארכת המעצר כי ייתכן וגם הפעם, בדומה לרצח אשתו הראשונה, חי לא יימצא כשיר לריצוי עונש מאסר. "יש סיכוי שגם הפעם מצבו הנפשי יוביל לכך שלא ניתן יהיה להעמידו לדין", אמר.

במקביל, הודה ד"ר יהודה ברוך, מנהל בית החולים הפסיכיאטרי אברבנאל, כי נעשתה טעות באופן הטיפול באיש. "רוצה המדינה שהוא יישאר במעצר או במוסד - אין שום בעיה לחוקק את החקיקה המתאימה. בית חולים הוא לא תחליף למאסר. בדיעבד, הייתה כאן טעות", אמר לגלי צה"ל.

למרבה הצער, מלבד המקרה שאירע אתמול, ידוע על מקרים נוספים של אדם ששוחרר מאשפוז פסיכיאטרי וחזר לבצע עבירות. רק בשבוע שעבר נקבע כי נאשם בניסיון רצח לא היה אחראי למעשיו והוא נשלח לאשפוז פסיכיאטרי, זאת לאחר שב-2010 כבר אושפז בעקבות ההחלטה במשפטו הקודם כי הוא לא היה אחראי למעשיו.

עוד בנושא
חשד: רצח לפני 21 שנה את אישתו הראשונה - והבוקר את השנייה
סנגור החשוד ברצח אשתו: "אפשרות שלא יועמד לדין"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully